Sida 1 av 2

Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 12, 10:20
av PJPV
Jag har lyckats få min nyinköpta PV 544 1960 genom besiktningen men ett problem kvarstod.

Den går som en kratta, måste köra på halvchoke för att ta mig fram. Hade CO 0,2 på besiktningen, så det verkar
vara för mycket luft och för lite soppa. Tomgången är bra men den går dåligt vid gaspådrag och fullgas.

Har fått hjälp att göra ren och "renovera" förgasaren med en komplett repsats från VP Autopart men problemet är kvar.
Har även testat att vrida lite på fördelaren, det gör ingen skillnad.

Testade med startgas på förgasarfoten och fick bilen att lägga av vid tomgång. Kollade hur pass konkav foten var och slipade ner lite
vid skruvhålen. Har inte gjort någon avancerad planhetskontroll men det såg OK ut med blotta ögat efter slipning. Lade även i en tjockare packning och testade igen. Samma resultat. Bra tomgång som kan släckas med startgas och vid halv gas går den bättre när jag sprayar startgas.

Plockade bort förgasaren igen och kollade gas-spjällaxeln. Vid ingen/lite gas är det stumt horisontellt men vid mycket gas är det ett glapp på ca 1 mm. Ska det vara något som helst glapp i axeln i något läge?

Att den går bra på tomgång, eliminerar det möjligheten att det är tjuvluft i foten eller kan ökningen av vakuum vid gaspådrag göra att den drar tjuvluft där bara när man gasar?

Och hur kan jag döda motorn vid tomgång med startgas? Gasaxelsplället glappade inte i det läget och den går ju bra på tomgång, kan den göra det trots tjuvluften?

Snart åker förgasaren i papperskorgen och det blir till att köpa en ny...

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 13, 7:16
av pettzonz
Det där med förgasare kan vara irreterande men ge inte upp, har den stått länge före? när du rev den har du bytt allt i packningväg tex mebramet i ekonomiventilen? kollat och gjort rent flottörhuset för att sedan satt tillbaka det rätt emot förgasar stommen som är viktigt? nivå ventilens funktion och rätt bricka? skickar med verstadshandboken utifall du ej har den.

http://volvo1800pictures.com/document/v ... or_B16.pdf

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 14, 1:02
av Ola O
Jag har haft liknande problem och då hade accelrationsmunstycket satt igen. Kolla även att accelrationspumpen löper lätt i sitt separata hus.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 14, 3:15
av PJPV
Jag har kollat acc-pumpens funktion och den sprutar ut bensin i förgasarhalsen vid när jag gasar.
Men bilen går forfarande dåligt när jag fortsätter att ge gas. Acc-pumpen hjälper väl bara till under
gaspådrag vad jag fattar.

Har nu demonterat förgasaren en gång till. planslipat foten, kollat med stållinjal på både förgasaren och insugningsröret.
Monterat med ny packning, men samma problem. Däremot kan jag inte längre få motorn att stanna när jag sprutar startgas
på förgasarfoten, som det gjorde tidigare. Alltid ett steg framåt....:)

Funderade om felet kunde ligga före förgasaren, att det inte kommer tillräckligt med bränsle fram?
Flottörhuset har dock varit fullt med bensin varje gång jag tagit bort förgasaren.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 14, 8:22
av Krippa
Hmmm...du skriver i första kommentaren att CO var 0,2 på besiktningen.
Har du justerat upp CO och har samma problem ändå?

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 14, 8:51
av PJPV
Jag kan inte mäta CO själv. Men jag har testat att ställa upp skruven för tomgångsblandning till en fetare blandning
men det gör ingen skillnad och den skruven påverkar väl bara tomgången och då går ju bilen bra...

Fick ett tips om att det kunde vara tjuvluft i bränsleledningen före bränslepumpen. Men borde det inte läcka då?
Flottörhuset verkar i alla fall vara fullt varje gång jag tor bort förgasaren och när jag släpper på bensinslangen vid förgasaren och
kör startmotorn så kommer det bensin.

Men är det luftbubblor i bränslet kanske de här symtomen kan uppstå - fan vet.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 14, 9:23
av Mattias Lavett
köp nån billig genomskinlig slang & sätt mellan pump & färgasare tillfälligt med då kanske du ser bränslet ?

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 15, 9:05
av PJPV
Har testat Mattias tips med en klar pvc-slang efter pumpen.
Det kommer lite luftbubblor om jag ger gas en stund.
Det är inte speciellt mycket men det kanske räcker för att det ska bli problem.

Jag har monterat av den metallomspunna slangen som sitter före bensinpumpen
och provtryckt den, och den är tät. Det är även en luftbubbla i glaskoppen på pumpen.
Varvar jag så mycket det går (den går hela tiden ryckigt vid gas) ser det ut som det "kokar" i koppen.

Nästa steg blir väl att demontera pumpen och kolla att allt är tätt. Sedan röret mot tanken antar jag.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 17, 9:25
av Blomquist
Frågade en bilmeck en gång för länge sedan angående bubblor i glaskoppen "-Det skall det vara." svarade människan.
Många vändor senare förstod jag att detta inte var riktigt. Bubblor skall endast förekomma tillfälligt om man har plockat
isär allting, du skall alltså INTE ha luftbubblor i glaskoppen. Ett nytt bensinrör från tanken och fram kanske skulle vara lösningen
på ditt problem. Prova, förslagsvis, med att ha bensin i en lös behållare som du hänger upp i högre höjd än förgasaren och ansluter
direkt till flottörhuset.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 17, 10:56
av Arne
Har du bytt den metallomspunna slangen mellan bränslerör och bensinpump? Ett läckage där på sugsidan brukar inte alltid synas utifrån.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 17, 4:54
av PJPV
Tack för alla tips!

Nu har jag en del att gå vidare med.

Den metallomspunna slangen har jag monterat av och provtryckt under vatten för att se bubblor, den var tät.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 17, 5:02
av Mattias Lavett
PJPV skrev:Tack för alla tips!

Nu har jag en del att gå vidare med.

Den metallomspunna slangen har jag monterat av och provtryckt under vatten för att se bubblor, den var tät.

det kanske kan bli sugläcka i den ändå? tryck&sug ger ju lite olika resultat, aldra hälst på en stålomspunnen slang. eller om den har krymt i gummit så hålet igenom är för litet, (som det kan bli med gamla bromsslangar)?

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 17, 5:46
av pettzonz
Om du går riktigt bet kanske denna länk kan ge dig lite tips om du kontaktar honom.

http://www.su-service.se/index.htm

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 10 08 21, 8:38
av PJPV
Jahapp, då har det varit en mekarstund igen.

Testade med att förse förgasaren med bränsle från ett separat kärl, luftfritt och med självtryck.

Samma problem, fin tomgång, men dör när man ger gas. Håller man gasen till 60-70 procent varvar den till ibland men
går illa och vill gärna lägga av. Med lite choke går det att varva ur.

Har svårt att tro att det är något annat än förgasaren. Har provat att släppa på fördelaren och vrida den något medan jag gasar, ingen skillnad.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 07 19, 1:48
av EKK883
Hej!
Har samma problem med min nu hopmonterade B16. Har du förslag till lösning på problemet? Går fint på tomgång men vill inte varva upp. Allting rengjort och kontrollerat i förgasaren.