Förgasarproblem B16/Zenith VN 34
Postat: 10 08 12, 10:20
Jag har lyckats få min nyinköpta PV 544 1960 genom besiktningen men ett problem kvarstod.
Den går som en kratta, måste köra på halvchoke för att ta mig fram. Hade CO 0,2 på besiktningen, så det verkar
vara för mycket luft och för lite soppa. Tomgången är bra men den går dåligt vid gaspådrag och fullgas.
Har fått hjälp att göra ren och "renovera" förgasaren med en komplett repsats från VP Autopart men problemet är kvar.
Har även testat att vrida lite på fördelaren, det gör ingen skillnad.
Testade med startgas på förgasarfoten och fick bilen att lägga av vid tomgång. Kollade hur pass konkav foten var och slipade ner lite
vid skruvhålen. Har inte gjort någon avancerad planhetskontroll men det såg OK ut med blotta ögat efter slipning. Lade även i en tjockare packning och testade igen. Samma resultat. Bra tomgång som kan släckas med startgas och vid halv gas går den bättre när jag sprayar startgas.
Plockade bort förgasaren igen och kollade gas-spjällaxeln. Vid ingen/lite gas är det stumt horisontellt men vid mycket gas är det ett glapp på ca 1 mm. Ska det vara något som helst glapp i axeln i något läge?
Att den går bra på tomgång, eliminerar det möjligheten att det är tjuvluft i foten eller kan ökningen av vakuum vid gaspådrag göra att den drar tjuvluft där bara när man gasar?
Och hur kan jag döda motorn vid tomgång med startgas? Gasaxelsplället glappade inte i det läget och den går ju bra på tomgång, kan den göra det trots tjuvluften?
Snart åker förgasaren i papperskorgen och det blir till att köpa en ny...
Den går som en kratta, måste köra på halvchoke för att ta mig fram. Hade CO 0,2 på besiktningen, så det verkar
vara för mycket luft och för lite soppa. Tomgången är bra men den går dåligt vid gaspådrag och fullgas.
Har fått hjälp att göra ren och "renovera" förgasaren med en komplett repsats från VP Autopart men problemet är kvar.
Har även testat att vrida lite på fördelaren, det gör ingen skillnad.
Testade med startgas på förgasarfoten och fick bilen att lägga av vid tomgång. Kollade hur pass konkav foten var och slipade ner lite
vid skruvhålen. Har inte gjort någon avancerad planhetskontroll men det såg OK ut med blotta ögat efter slipning. Lade även i en tjockare packning och testade igen. Samma resultat. Bra tomgång som kan släckas med startgas och vid halv gas går den bättre när jag sprayar startgas.
Plockade bort förgasaren igen och kollade gas-spjällaxeln. Vid ingen/lite gas är det stumt horisontellt men vid mycket gas är det ett glapp på ca 1 mm. Ska det vara något som helst glapp i axeln i något läge?
Att den går bra på tomgång, eliminerar det möjligheten att det är tjuvluft i foten eller kan ökningen av vakuum vid gaspådrag göra att den drar tjuvluft där bara när man gasar?
Och hur kan jag döda motorn vid tomgång med startgas? Gasaxelsplället glappade inte i det läget och den går ju bra på tomgång, kan den göra det trots tjuvluften?
Snart åker förgasaren i papperskorgen och det blir till att köpa en ny...