Sida 2 av 2

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 07 20, 6:55
av Mattias Lavett
EKK883 skrev:Hej!
Har samma problem med min nu hopmonterade B16. Har du förslag till lösning på problemet? Går fint på tomgång men vill inte varva upp. Allting rengjort och kontrollerat i förgasaren.

säker på att födelaren sitter rätt & att tändföljden är rätt?

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 07 20, 7:39
av Torbo

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 07 22, 8:35
av EKK883
Jag noterar att motorn går ganska bra när jag kallstartar och har full choke. Då torde jag kunna elliminera felen med tändning och tändföljd. Ett tag misstänkte jag att kamdrevet satt en kugg fel men då borde den inte heller gå hyfsat med choke tycker jag. Alltså misstänker jag att den får för lite bränsle. Förslager med att öka huvudmunstyckets storlek låter mycket lockande. Finns större att köpa?
Tack för alla svar och tips.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 07 22, 9:02
av irocman
Hade ryckig gång på min B18 med Zenith fallförgasare,provade allt,till slut borrade
jag upp huvudmunstycket (1.5 mm) och problemet var löst :D
Tror inte dessa gamla motorer gillar dagens bränsle.

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 07 22, 11:46
av JanneR
Har du kollat bränsletrycket vid förgasaren, Biltemas billiga mätare räcker eftersom det inte rör sig om så stora tryck i ett förgasarsystem. Den kan dessutom mäta vakuum så man kan ha dubbel nytta av den.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Bransletryckmatare-151366/

Mvh Janne

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 07 22, 12:06
av Torbo
EKK883 skrev:Jag noterar att motorn går ganska bra när jag kallstartar och har full choke. Då torde jag kunna elliminera felen med tändning och tändföljd. Ett tag misstänkte jag att kamdrevet satt en kugg fel men då borde den inte heller gå hyfsat med choke tycker jag. Alltså misstänker jag att den får för lite bränsle. Förslager med att öka huvudmunstyckets storlek låter mycket lockande. Finns större att köpa?
Tack för alla svar och tips.


Du kanpørve hovedmunnstykke ti len VN 36 forgasser. Den har 117 dyse. DET er kansje i største laget, men får du borret den til 1,10 mm er nok det det beste.
Tror man kan får kjøpt 1,1 mm borr...

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 07 26, 9:27
av PJPV
Hej!

Lite mer input i denna tråd. Mitt problem var att jag hade en Zenith VN 36 monterad och trodde det var en VN 34.
Renoverade den med en sats för VN 34. Jag fattade inte ens att det var fel fast spjället var för litet...
Efter att ha kollat lite på bilder fick jag till slut koll på att det var en VN 36 och kunde byta till rätt munstycken.

Men riktigt bra blev det inte. En VN 36 på B 16 verkar ge lite för mycket soppa. Stiften blir svarta. Efter 10-15 min
körning kan den ibland lägga av och är då omöjlig att få igång på någon timme. Det känns som den blir riktigt "sur"...

Bävar lite för kommande besiktning, antar att CO-halten är skyhög. Funderade på att testa att köra den med ca 20 % E85.

Någon som har testat?

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 12 08 03, 5:05
av EKK883
Jag har borrat upp huvudmunstycke till 1,2 mm. Hittade på Jula. Nu går motorn betydligt bättre på höga varv dock inte perfekt. Kan det vara så att det ska vara balans mellan huvudmunstycke och kompensationsmunstycke för att få ett jämnt flöde? Ska jag borra upp komp.munstycke till 1,2 mm också?

Re: Förgasarproblem B16/Zenith VN 34

InläggPostat: 19 11 14, 6:30
av Rosen
Hej!
Jag hade liknande problem med min PV. Jag tor ur huvudmunstycket. Jag tror att det var märkt 1,18. Jag borrade upp det till 1,3. Sedan gick den jättebra. En tanke är att idag innehåller bensinen etanol och då behövs det lite mer bränsle.
Lycka till!