Sida 1 av 1

B16B misständer

InläggPostat: 14 08 17, 8:45
av hanjan
Hej. Har en B16B som går helt ok upp till ca 80 km/t, men över det så börjar motorn misstända. Har bytt stift, brytarna ser fina ut, inget sot eller brännsår. Har också sprutat fördelarlock och kablar samt tändspolen med CRC 556 utan resultat. Tändläget ser bra ut ca 20 grader före ÖD vid 1500 varv. Kör på 98 oktan. Har inte bytt kondensator, ej heller spole, Kan dessa ställa till den här typen av problem?

Re: B16B misständer

InläggPostat: 14 08 17, 8:58
av irocman
Kolla så att vakumförställningen på fördelaren funkar :wink:

Re: B16B misständer

InläggPostat: 14 08 17, 4:25
av hanjan
Tänk så enkelt det kan vara. Hela vacumklockan satt lös på fördelaren, skruvarna hade ramlat bort, vilket förklarar att misständningarna har blivit värre och värre. Tack för tipset!
Bild

Re: B16B misständer

InläggPostat: 14 08 18, 4:53
av irocman
Då kanske vi ses på Tjörnbroträffen 8)

Re: B16B misständer

InläggPostat: 14 09 10, 11:34
av hanjan
Tyckte att bilen gick ok, men, vid höga varvtal finns det fortfarande lite oren gång. Har bytt packningar i förgasarna eftersom det förekom bensinlukt emellanåt. Börjar fundera på om det kan vara något med tändsystemet? Hur stor inverkan kan ex v brytaravståndet ha?

Re: B16B misständer

InläggPostat: 14 09 13, 2:01
av JanneR
Brytaravstånd och skick på brytaren är av stor betydelse. Du nämnde att du bytt packningar i förgasare, föreslår att du gör en total renovering av förgasaren.

Mvh Janne