Sida 1 av 3

Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 07 06 10, 12:12
av Templa-544B
Hej 8)

I ett litet försök att få igång den tekniska grenen av det här forumet skapar jag här en liten tråd där man kan lägga sina frågor angånde Volvos B4B-motorer. På detta vis blir forumet förhoppningsvis lite mer överskådligt när det väl kommer igång också.

Vikten ?

InläggPostat: 08 08 22, 5:48
av Arthursson
Vad väger en B4B ? visst måste den vara något mindre och lättare än tex B18 eller ??

InläggPostat: 08 08 24, 5:11
av Arne
130 - 140 kg.

InläggPostat: 09 08 15, 7:56
av Dubbelgösta
Enligt volvos verkstadshandbok 145 kg

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 10 10 24, 7:53
av Humlan
Har just räddat ett smalspårigt lok som stått utomhus på en torvmosse i 39 år. Det enda som finns kvar av B4B-motorn är själva motorblocket och växellådan (vars övre lock dock varit öppet).
Nu är det dax att leta ny motor och låda, och jag undrar om måtten mellan motorfästena och utgående axel från växellåda är desamma på nyare motorer som B16 eller B18?

Alla tips mottages tacksamt!


Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 10 10 24, 8:50
av Mattias Lavett
hahaha vilken cool grejj :) ska du ha ett eget järnvägspår & köra på med den där?

ungefär samma avstånd borde det väl vara, har du inga justermöjligheter med kap&svets
om det skiljer då? men roligast vore väl & köra med en B4B om det nu är sån det ska vara?
det är väl inte omöjligt att få tag på en fungerade sån.

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 10 10 25, 8:47
av Humlan
300 meter spår är utlagt på styvfars landställe. Det tog honom tio år, och nu börjar det bli dax för rullande materiel.

Det finns mängder av jobb att göra, så det vore smidigt att hitta en motor som vi redan vet passar. Om det skulle funka med en B16 så vore det perfekt!

Originalmotorn var en Chevrolet, så det finns inga nostalgiska skäl att köra B4B...

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 10 10 25, 9:30
av Mattias Lavett
Humlan skrev:300 meter spår är utlagt på styvfars landställe. Det tog honom tio år, och nu börjar det bli dax för rullande materiel.

Det finns mängder av jobb att göra, så det vore smidigt att hitta en motor som vi redan vet passar. Om det skulle funka med en B16 så vore det perfekt!

Originalmotorn var en Chevrolet, så det finns inga nostalgiska skäl att köra B4B...


Såg på http://www.pv-klubben.org/ i "köp&sälj" säljesannonser annars att det finns en komplett funkgerande B4B med växellåda & allt. men den annonsen va från början på september
så den kan ju vara såld.

bara lägga ut en annons under "köpes" här på forumet, en B16 skulle väl se mest rätt ut med tanke på att den har ett "äldre" utssende, skulle tro att både B16-B18-B20
Passar utan större modifieringar, både motor & växellådsfästen är ju påbultade & skiljer beroende på vilken bil dom satt i (amazon eller PV) så det är nog små modifieringar som behövs för att få dom att passa.

Skapa gärna en egen projektråd i kategorin "Projekt" om renoveringen &
lägg lite fler bilder här på forumet, det är ju trots allt en "volvo" :lol:

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 10 10 25, 10:32
av gusten
Har en komplett B16 stående, finns i Skåne

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 12 04 30, 7:41
av Henrixon
Tjena, jag är ny här på forumet och även relativt ny när det kommer till volvo över lag (har dock hållt på en hel del med amerika bilar)

Jag har en Volvo 444 C -1951 Med B4B.. Och jag har lite allmänna frågor.
¨
1. Finns det ORIGINAL två förgasarinsug på just 444 C B4B Med Zenith VIG-30 ?
2. Vad är det för växellåda? 3vxl med osynkad 1:a vet jag., men är det en H3 ? eller vad heter dem?
3. Är det någon här som har bra bilder på ett original motorrum på en likadan bil, mina planer är att original renovera bilen och jag skulle vilja se hur det skall se ut med färger osv. alternativt om någon har en fin bil och skulle kunna fotografera den?

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 12 10 22, 7:43
av Ehrs
Hur mycket kan man annonsera ut en B4B motor för?
Oklart vad för skick den är. Saknar förgasare och startmotor.
Foto kan ordnas!
Numret på motorn är 495301 (På andra version med detaljnummer 495301 ökades effekten till 44 hk SAE genom förändringar i kamaxelkurvor och ventilmekanism. Den har även oljerenare som standard och ett nytt, större luftfilter)

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 12 12 10, 10:45
av Sölve
En B4B som inte varit startad sedan 1967, är det något att ens hoppas på att få liv i för en vettig peng. Motorn sitter benhårt fast, trots veckor med diesel/cola/krypolja i loppen.

Vad kostar en ev. renovering, om det ens är möjligt att få tag på delar till vettiga priser?

Ni får gärna maila mig tips på motorer till salu i Värmland/Närke!!!

Behöver inte nödvändigtvis vara i toppskick, men det är bra om de går runt och kanske varit igång i modern tid...

raggarbjarne@live.se

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 19 07 14, 6:06
av 444Anders
Jag lägger till på tråden,

Min B4B går inte att handveva runt alls, jag lyfte toppen och det ser jättebra ut i cylinderlopp och det var smörjt och och inga rostgropar någonstans. Så jag satte en 36mm hylsa på remhjulet på vevaxeln och försökte få motorn att röra sig men inget händer, det sitter helt fast.

Finns det något trick eller behöver jag ta isär hela motorn?

Någon som har egna erfarenheter på dessa B4B renoveringar?


Mvh
Anders

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 19 07 14, 6:09
av Mattias Lavett
Prova bända på startkransen om du kommer åt , det ger mer vridkraft.

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

InläggPostat: 19 07 15, 7:35
av 444Anders
Mattias Lavett skrev:Prova bända på startkransen om du kommer åt , det ger mer vridkraft.


Tack för tipset, jag gav det ett försök men det rörde sig inte,jag kanske inte tog i tillräckligt men allt skall ju renoveras ändå så jag tar ur motorn helt och går igenom den. Kommer att kännas lite bättre när den är renoverad att allt är genomgånget och helt ok igen.

//Anders