Sida 1 av 1

Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 21, 4:59
av moparbo
Då är mitt liv fullständigt! Jag lyckades övertyga kompisen här i Arizona att INTE rodda sin Duett utan att istället sälja den till mig.
Igår hämtade jag bilen och idag (söndag) ska jag fara till jobbet och plocka lite med bilen. Som alla riktiga bilar man köper är den något isärplockad. Jag har inte funnit nån rost nånstans i karossen, inte ens i reservhjuls baljan bak utom att det ligger en lös plåt på golvet på höger fram, det kan jag leva med.
Duetten är en -61'a, USA modell med dubbla förgasare och sidorutor i baksätet som kan vevas ner. Den såldes ny hos Ray Tanner Volvo i Phoenix, Arizona. Dom lär ska ha sålt 5 st Duetter, jag är inte säker om det är en riktig siffra eller ej.
Det är bra med grejor invändigt i bilen, sätena ligger huller om buller etc och jag vet inte i skrivande stund om det finns en motor eller ej, jag har sett flera satser med dubbla förgasare, en topp, framkofångaren med Amerika bågen, en bättre grill etc.
Jag kommer att behöva orginal fälgar, kapslar om dom inte ligger i bilen, ett orginal takräcke skulle vara fint att ha och eftersom det är en Arizonabil sen ny är inredningen totalt upptorkad och gummilisterna runt rutorna är också väldigt torra. Stoppningen på brädan är söndersprucken.
Karossen är riktigt fin, några bugglor bara men ingen rost alls. Orginal var bilen röd och runt rutorna var den grå, det gillar jag och den kommer att få tillbaka orginalfärgerna.
Plåten under grillen är relativt tilltyglad, jag vet inte om vi kan rikta den eller om vi kommer att leta efter en bättre plåt. Är dom samma som PV eller är dom annorlunda?
Nu har vi vår -66 PV Sport, denna Duett och jag hade turen att snubbla över en fin -73 P1800 ES tror jag dom heter, herrgårdsvagns modellen av P1800. Trevliga bilar och jag är nog rätt nöjd vad gäller Volvo modeller tror jag, men man kan ju ändra sig om nåt intressant dyker upp!
Jag hittade förresten en ovanlig kärra som går på försäkringa auktion i North Hollywood, California straxt, en -58 Duett, Rockabilly bil i mattsvart med röda fälgar, kraftigt smälld både fram och bak! Det är inte svårt att avhålla sig från att köpa den bilen fast jag är förtjust i modellen!
Om jag kan ska jag ladda ner några bilder på den.
Vi har +25C för tillfället här i södra Arizona, och väldigt dåligt med snö helt ok!
Varma hälsningar, Bosse.

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 21, 9:27
av Mattias Lavett
Allt finns att köpa till Duetter :) frontplåten skiljer mellan duett/Pv men finns nytillverkad till båda.

Bara Börja handla ;)
Bla hos
http://www.vp-autoparts.com/
dom har butik både i USA & Sverige

VP Autoparts North Charleston:
Open: Mon - Fri: 8AM - 4.30PM Eastern Time USA
VP Autoparts Inc. Tel: +1 843 760 0170
3225 Fortune Drive, STE B Fax: +1 843 760 0172
North Charleston, SC 29418-8476 VPInfo@Bellsouth.net

USA

d1

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 22, 2:25
av Mattias Johansson
Grattis till köpet, den ser ju inte alls omöjlig ut... d1

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 22, 7:00
av finnen75
Gratulerar. Fina bilar båda två!

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 23, 2:48
av moparbo
Tack. Jag är fantastiskt nöjd med Duetten.
Efter en urstädning och genomgång av lösa grejor är jag fortfarande lika nöjd! Det finns ingen motor eller låda, bara en B16 topp med kromad ventilkåpa och 3 omgångar med dubbla förgasare. Framsätesstommarna är som nya, baksätet är väldigt fint, det finns tillräckligt mycket kvar av orginalklädseln att vi kan sy upp en ny klädsel med den som mönster (är detta en USA inredning eller såg Europeiska -61 Duetterna ut likadant invändigt?). Antagligen byter vi ut galonen i sittytorna mot ett liknande tyg, vinyl är inget vidare att sitta på här i Arizona.
Det ligger fönstervevar, blinkerskrom och glas mm i kartonger i bilen så det ska gå att få till den vad gäller såna detaljer.
Efter en ordentlig inoljning går nu sidorutorna upp och ner som dom ska.
Det ligger 4 st orginal fäljar med orginal kapslar i bilen, bra!
Nu ska jag se vad jag kan göra ang maskineriet, det blir endera en B16 igen eller om jag hittar en användbar B18 kan det hända att den monteras i bilen tills vidare.
Jag funderar på tonat glas, i Arizona har nästan alla bilarna tonat glas, även om dom är 30-40 år gamla och det är snyggt, speciellt på en röd bil. Finns det tonade vindrutor att köpa?
Jag hittade förresten lite golvrost i 3 baljor, det är helt ok, Duetten är ju inte pur-ung så lite rost svetsar jag gärna.
Kofångarna får omgående gå till kompisen Krom Pete. Om han inte slarvar bort dom blir kromet superfint, bättre än orginal. Han gör otroliga krom jobb men kan vara nog så krånglig att jobba med.
Det ska bli kul att jobba med bilen, om man inte hade ett jobb att sköta så skulle Duetten bli riktigt snygg på rekordtid!
Tjao, Bosse.

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 23, 2:53
av moparbo
Här kommer lite flera bilder. Snygg färg både ytvändigt och invändigt tycker jag.

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 24, 8:44
av Mattias Lavett
Är du medlem i PV-klubben? www.pv-klubben.org
isåfall har du väl fått deras "matrikel" där du kan läsa dig till det mesta om vad siffrorna på typskylten betyder?

d1

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 26, 4:18
av moparbo
Jag var medlem när jag bodde i Sverige för drygt 25 år sen och i och med köpet av -66 Sporten nyligen gick jag med igen.
Här kommer en bild på en "något ombyggd" PV jag såg på en lokal utställning här i Phoenix för några veckor sen.
Kul bil.
Bosse.

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 02 26, 8:52
av Mattias Lavett
Ja den såg KUL ut :) Lite mer effekt än en B16-B18 motor som normalt vilar under huven ;)

v1

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 06 26, 8:27
av Blomquist
Hej. Kul att se en så pass ovanlig Duett! Kul med så mycket bilder också. Vad gäller motor så är det ganska stora skillnader
mellan B18 och B16 så du bör nog satsa på att hitta rätt med en gång så att säga. Det blir en del jobb med att bygga om/bygga tillbaka om
du börjar med B18 och sen går över till original igen. "Ingenting" passar rakt av.
USA-Duetterna hade galoninredning redan på 445:orna. Sverigemarknaden behöll yllet
t.o.m. 61:ans modell.
Tonade rutor har nog aldrig funits i produktion, men går ju att ordna med lite tonad klarlack om man är av den läggningen.
Det är något skumt med din värmeanläggning, utöver att det saknas en stor del av den så sitter det något kvar som ser ut att vara ganska Amazonaktigt
i kraossen. Ett tips gällande huvudbromscylindern är att du skaffar kittet som flyttar påfyllningen till en behållare uppe på torpeden, ett tillbehör som skonar dig från det annars ganska jobbiga påfyllningsförfarandet. Man får nog betrakta denna konstruktion som en direkt felkonstruktion från Volvos sida.

God arbetslust

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 10 06 28, 3:53
av moparbo
Hej och tack för tipsen.
Jag kommer säkert att montera en B18 i Duetten men inget är absolut bestämt ännu. Gör jag det så får den sitta, jag monterar ingen B16 senare men som sagt så är det inte speciellt högt på min prioriterings lista just nu.
Jag ska kolla upp värmepaketet. Jag vet inte om möjligtvis en Duett såld i Arizona fick ett annat värmepaket än en som såldes i Sverige? Vi har mera nytta av A/C än värme här.

Vi böt alla 4 golvbaljorna och lagade ytterst lite rost vid ena hjulhuset bak, några kvadrat cm bara och Duetten är hos blästrarna nu.
Dom ringde just och meddelade att jag kan hämta en helt plåtren gammal Volvo när som helst så det ska bli kul att se den nu. Jag bad dom att inte blästra med sand på sidorna utan det blev plastkulor istället utvändigt för att undvika att plåten slog sig.
Jag såg innan bilen skickades ut på blästring att den behöver lite svetsning i framvagns infästningen, det ser ut som den har varit lite tilltygad i nosen för länge sen. Det kan hända att det fula gul/svarta lackjobbet kom till i det läget.
Jag gissade att USA bilarna hade vinyl istället för tyg i inredningen. Jag är ingen älskare av vinylinredningar, vi har just nu +45C i skuggan så tyg är nödvändigt på stolarna. Jag hade tur och hittade ett gammalt tyg som ser ut väldigt lika orginal vinylen och inredningen blev mycket snygg och den ser orginal ut.
Vår plåtis som la i nya golvbaljorna brände insidan av sidorutorna med slipsprut fast jag bad honom att täcka över rutorna så jag får lov att installera nya rutor runt om och i det läget blir det tonat fast det inte är orginal.
Härnäst ska kärran lackas, det ska bli skitkul!
Jag bofogar nån bild när jag har hämtar Duetten från blästrarna och efter lacken.

Jag blev kontaktad en en kille i San Diego i veckan, han har en hel del frisk plåt till Amazon, PV, Duett och P1800 som han undrade om jag visste om nån köpare på i Sverige.
Om nån behöver friska skärmar, dörrar och han har en hel front till P1800, jag vet inte årsmodell ännu så kan ni höra av er. Jag kan ordna med transporten till Sverige.
bo@arizonaclassic.com
Hälsning Bosse.

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 16 01 10, 12:38
av poolio
Hur gick det med den här då ?

Re: Köp av USA-Duett

InläggPostat: 16 01 10, 7:15
av Mattias Lavett
poolio skrev:Hur gick det med den här då ?

Han hade en projekttråd ett tag men tror den är borta?
Maila & fråga ;-)