Sida 1 av 1

Renovera kupefläkt?

InläggPostat: 15 02 06, 6:33
av P210
Hej, nån här som har gett sig på att lagra om kupefläkten till pv/duett 12volt?
Hur mycket jobb är det? Finns ju knappt att få tag på längre.. :cry:
Ett problem är att skruven som håller själva skoveln är avdragen..
Vad tror ni, är det värt det?



Mvh Johan

Re: Renovera kupefläkt?

InläggPostat: 15 02 08, 8:04
av minpv544
helt klart värd det
jag fick nys fixad en startmotor hos bilelektriker kostade 1000 kr
ny koster nästan 3 gångar så mycket
jag renoverade själv min 6 volts spolerpump nu i helgen
vill du inte själv göra det. fråga en bilelektriker dom fixar det

Re: Renovera kupefläkt?

InläggPostat: 15 02 10, 6:19
av Blomquist
I locket sitter en bronsbussning, det finns ett SKF-lager med exakt samma mått.
Jag gjorde detta byte och fick smidigare gång.
Nya kol går säkert att få fram, har ej kollat. Fläkthjulet är ett elände att få loss, som du är inne på.
En del har gjort så att dom har pajat fläkten och ersatt den med dito av plast
från SAAB V4 (finns säkert andra av passande dimension.). Plastvarianten är lättare
och man lär få därmed bättre snurr.

kan hända vi har en garvad fläkttrimmare här på forumet?

Re: Renovera kupefläkt?

InläggPostat: 15 02 16, 7:43
av P210
minpv544 skrev:helt klart värd det
jag fick nys fixad en startmotor hos bilelektriker kostade 1000 kr
ny koster nästan 3 gångar så mycket
jag renoverade själv min 6 volts spolerpump nu i helgen
vill du inte själv göra det. fråga en bilelektriker dom fixar det


Ja det blir ju en klar prisskillnad! Ska kolla upp med en firma här i stan vad dom tar, kanske man slipper göra det själv om de e tillräckligt billigt :D

Re: Renovera kupefläkt?

InläggPostat: 15 02 16, 7:46
av P210
Blomquist skrev:I locket sitter en bronsbussning, det finns ett SKF-lager med exakt samma mått.
Jag gjorde detta byte och fick smidigare gång.
Nya kol går säkert att få fram, har ej kollat. Fläkthjulet är ett elände att få loss, som du är inne på.
En del har gjort så att dom har pajat fläkten och ersatt den med dito av plast
från SAAB V4 (finns säkert andra av passande dimension.). Plastvarianten är lättare
och man lär få därmed bättre snurr.

kan hända vi har en garvad fläkttrimmare här på forumet?


Jamen du det låter ju bra! Var det bara å pressa ut lagret eller jävlades de nå för dig?
Tänkte jag skulle försöka borra ut resterna av skruven och försöka få loss fläkthjulet..var ju ett jäkla bra tips de där me plasthjul från saab! Vet du om dom har samma diameter så de passar rakt av? :)