Sida 1 av 1

Original kontra ombyggt?

InläggPostat: 09 07 27, 7:32
av Mattias Johansson
Som en liten spinoff på tråden om renoverat eller inte...

Var står ni i den klassiska debatten om huruvida gamla bilar ska bevaras som de är, eller om det är fritt fram att bygga om? Eller om det kanske enbart är ombyggda bilar som är intressanta till och med?

Och var går gränsen för vad som är original och ombyggt? Vilka ombyggnader är acceptabla osv?

Har det här bara som en ren pejl på var folk på forumet står. Det är OK att diskutera också, men håll er i skinnet, inga personangrepp eller så. :)

InläggPostat: 09 07 27, 8:23
av jonny pv
Fler högst personliga ideer!

Gärna trimmat orginal! B16 skall vara B16, B18 skall vara B18 osv.

Men att borra upp en B20 tex är helt ok. Däremot så är jag inte speciellt förtjust i när det blir turbo, v-8, sånt som aldrig fanns "då det begav sig..."

En B20E kan vara en motor med förgasare, bara det går att återställa bilen med insprut. Kalla mig gärna orginaltalliban så länge alla får göra som dom vill!

Pv-544c 61/62 med B18A orginal!
P1800ES med Weber och lite till!

Extriört föredrar jag orginal!

MVH / JonnyPv medlem 13966 PV-klubben

InläggPostat: 09 07 27, 8:49
av sf1972
Custom är snyggt, bara det inte blir för mycket.
Jag är lite av allätare, vissa dagar är original kanon att se på, men skulle nog inte drömma om att ställa en bil i det skicket sjäälv, man vill ju våga använda bilen också. Mild custom, med snygga lm fälgar, men inget mattsvart, det ser bara epigt ut usch, det är för uttjatat. Det mesta går hem, om det är ordentligt gjort, något jag inte kan med, är när folk penselmålar förgasare, generator m.m, utan att ens ha rengjort prylarna, eller målat så att det inte täcker usch.
Tack för mig =)

InläggPostat: 09 07 27, 9:05
av surgubbe
hhahaha det är väl snyggt när motorrummet är penslat gult
över kabelhärvor och allt och motorn är penslad blå över skit
och gryllat färg på motorkuddar och slangar :lol:

InläggPostat: 09 07 28, 8:31
av Arne
Jag tycker det är trevligt med sleeper stukade bilar. De ska se ut som original men gärna med kraftig motor och kraftigare drivlina och bromsar bara de går att återställa till original om man känner för det.

InläggPostat: 09 07 29, 6:54
av sf1972
sleepers är feta, de får gärna vara lite avslöjande, men inte för mycket, den skall se ganska original ut

InläggPostat: 09 08 09, 7:21
av Arthursson
Gillar både original och ombyggt ! Dock gärna lite diskreta ombygnationer med lagom breddade skärmar mm (sleeper)

Sen så baseras oftast custombyggena på sånt som originalgurus ratar :wink:

Skulle själv inte sätta kapen i min 53:a om den var i bättre skick men ska det originalrenoveras så bör man nog utgå från ett hyffsat komplett objekt utan allt för taskig krom,inredning mm mm

Bättre med lite fler PV ar ute på vägarna än en massa påbörjade originalrenoveringar som kostar massor att få färdiga :shock:

Missuppfatta mig rätt nu :wink: original imponerar på mig också gbjh gbjh gbjh

Re: Original kontra ombyggt?

InläggPostat: 09 08 21, 11:22
av Greven
En bil som är jävligt rostig och inte komplett kan man väl bygga vad man vill av. Annars tycker jag att försiktiga ombyggnader, gärna som går att återställa alltid är OK. Man måste ha bilen i det skick man gillar. Jag är lite svag för tidstypiska ändringar, har aldrig gillat moderniseringar gjorda långt senare, men så hamnade jag på High Chapparall's museum och fick se en riktigt 80-talsPV, verkligt häftig. Nu får jag väl acceptera 240 med 20"fälgar också...

Re: Original kontra ombyggt?

InläggPostat: 10 01 27, 8:33
av Nicke Lindgren
Jag gillar sleeperstuket.

Re: Original kontra ombyggt?

InläggPostat: 10 01 27, 8:58
av Mattias Lavett
*mer bilder, mer bilder, mer bilder* :P :P :P :!:

v2

Re: Original kontra ombyggt?

InläggPostat: 10 02 08, 9:58
av Nicke Lindgren
En till.