Sida 2 av 2

InläggPostat: 08 01 25, 2:02
av Bengan
Vad jag vet så originalmonterades aldrig Jaegerinstrumenten i PV eller Amazon från Volvo, deras rallybilar hade original instruemenetering. Däremot så såldes det som tillbehör. Om det gjordes av Volvohandlarna, eller andra tillbehehörsfirmor vet jag inte.

Mvh Bengan

InläggPostat: 08 01 25, 3:35
av Lars Bd
444a skrev:på ett av bildene som selgeren hadde lagt ut kunne jeg se motorrummet med bilens chassinummerplate. Jeg forstørret bilde og fant at nummeret på den bilen var 438638.

Var det på någon av de 71 bilderna som nu ligger ute?
En av dessa bilder visar just chassienummerplåten men inget chassienummer finns instansat, varför?
bilregistret skrev:Fabrikat: VOLVO 11234 G
Årsmodell: 1966 Fordonsslag: PB
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-06-27
Fordonsstatus: I trafik (2005-10-25) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 4 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1965-11-10 Import: Nej
Utredning: Nej
Effekt kW: 94
Antal passagerare: 4
Växellåda: MANUELL
Max släpvagnsvikt: 1000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1080
Max lastvikt: 370

Kopplingsanordning 1: KULA
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 165-15
Skattevikt: 1080 Tjänstevikt: 1080
Totalvikt: 1450 Sänkt totaltvikt: 1450
Längd: 460 Bredd: 159

Det tyder på att bilen finns kvar hos samma ägare fortfarande.

InläggPostat: 08 01 25, 5:02
av Bengan
Lars Bd skrev:
444a skrev:på ett av bildene som selgeren hadde lagt ut kunne jeg se motorrummet med bilens chassinummerplate. Jeg forstørret bilde og fant at nummeret på den bilen var 438638.

Var det på någon av de 71 bilderna som nu ligger ute?
En av dessa bilder visar just chassienummerplåten men inget chassienummer finns instansat, varför?
bilregistret skrev:Fabrikat: VOLVO 11234 G
Årsmodell: 1966 Fordonsslag: PB
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-06-27
Fordonsstatus: I trafik (2005-10-25) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 4 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1965-11-10 Import: Nej
Utredning: Nej
Effekt kW: 94
Antal passagerare: 4
Växellåda: MANUELL
Max släpvagnsvikt: 1000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1080
Max lastvikt: 370

Kopplingsanordning 1: KULA
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 165-15
Skattevikt: 1080 Tjänstevikt: 1080
Totalvikt: 1450 Sänkt totaltvikt: 1450
Längd: 460 Bredd: 159

Det tyder på att bilen finns kvar hos samma ägare fortfarande.


Enligt koll med Vägverket nu så visar det sig att bilen står kvar på samma ägare, fast den har bytt ort från Stockholm till Ystad. När jag ringde på annonsen i Julas så var det till Stockholm. Och då var bilen såld enligt ägaren.

Mvh Bengan

InläggPostat: 08 01 25, 5:51
av 444a
Om du laster ned bilde "PICT0535" og blåser det opp i f.eks. Photoshop, så vil du se at det stemmer med Chassienummer 438638.

Bengan: Jeg ser du skriver at bilen var solgt da du ringte selgeren i Jula...
Vel, bilen var IKKE SOLGT tidligere denne uken da jeg snakket med selgeren. - Nok et eksempel pÃ¥ at det her er snakk om en useriøs selger som forsøker Ã¥ tjene gode penger pÃ¥ en usann historie. Han klarer sikkert Ã¥ fÃ¥ mye penger for denne bilen av en som ikke har lest det som nÃ¥ fremkommer pÃ¥ dette forum. .. Sikkert en normann eller en hollender som gÃ¥r pÃ¥ historien :) PS! Selgeren bor i Ystad og bilen stÃ¥r i Stockholm.

InläggPostat: 08 01 25, 7:09
av Bengan
Skumt det här med Ystad. Jag har varit medlem i PV-klubben sedan 1982 och känner väl till både ägaren och bilen, och han har hela tiden bott i Stockholm, men han kan ju ha flyttat nyligen. Hur som helst så äger han bilen fortfarande, och det kanske är lika bra.

Mvh Bengan

Norrlandsbilen

InläggPostat: 08 01 25, 7:23
av finnen75
Bengan skrev:444a// Jag blev väldigt irriterad när jag läste annonsen i PV-notiser om denna bil, då jag sett bluffen på E-bay tidigare. Jag ringde upp säljaren när jag såg annonsen i PV Notiser som då hävdade att bilen var såld för 170 000:-. Det finns flera såna här bilar med bluffhistorier, tyvärr.


Det såldes ett renoveringsobjekt i somras i Norrland, med en liknande historia till Stockholm i somras. Den kommer säkert dyka upp renoverad med en passande historia om ett tag.

Mvh Bengan



Jag tror att jag vet vilken bil du menar...
Jag forskade lite i denna bil och det visade sig att historien var lite diktad där också....

InläggPostat: 08 01 25, 9:49
av thomas
Intressant, gott folk!

Det visar sig nämligen vara samma bil (på annonsen i länken ovan) som jag själv fotograferade för några år sedan i Stockholm/Bredäng på en veteranmarknad.

Eftersom det är lite ovanligt med röda sportar så tyckte jag att det var lustigt att i samma veva hör min far berätta att han tittade på en röd PV sport med just runda instrument där ägaren hävdade att Sport modellen levererades med dessa. Nu vet vi att så inte är fallet...


Bluff eller inte, spelar ingen roll den är snygg i allafall... Jag skulel inet säga nej till en sport.

Mina egna bilder, jag har suddat bort regnummret pga hänsyn. Men orginalbilderna finns kvar.

Bild

Bild


Lätt att känna igen bilen med detta klistermärke, visst det finns massor med Volvo pinuppor, men nästan alla är unika. Plus pläden i bak...

Bild

Vad bra...

InläggPostat: 08 01 26, 8:03
av finnen75
Vad skönt att det är möjligt att få tag i tidigare ägare via Vägverket. Det skulle ju annars vara svårt att veta vad som är sant och inte.

Chassinummer

InläggPostat: 08 01 26, 6:01
av Blomquist
[quote="Lars BdEn av dessa bilder visar just chassienummerplåten men inget chassienummer finns instansat, varför?
[/quote]
Är det inte så att man inte präglade chassinummer på idbrickan på 65:0r och senare? Jag skulle kunna ta reda på det om jag hade varit hemma, här på jobbet har jag ingen matrikel, där står det.

InläggPostat: 08 01 26, 6:16
av Lars Bd
Min referens är amazon där alla upp till och med 66 har chassienummret präglat på brickan därför trodde jag att samma gällde PV.
En annan anledning till frågan vara det som
444a skrev: på ett av bildene som selgeren hadde lagt ut kunne jeg se motorrummet med bilens chassinummerplate. Jeg forstørret bilde og fant at nummeret på den bilen var 438638.

Jag lyckades inte själv se detta men då 444a hade sett chassienummret där så undrar jag varför det på brickan inte fanns något chassienummer.

InläggPostat: 08 01 26, 9:25
av finnen75
Chassinumret i bilderna är ju borttaget med photoshop eller windows Paint eller något... Syns tydligt när man tittar närmare...

InläggPostat: 08 01 27, 12:22
av 444a
til Lars Bd:Bilde Pict0417 er retursert. dvs at det er endret. Han som har lagt disse bildene på nettet har ønsket å skjule bilens identitet. chassienummeret er fjernet i et eller anent bildebehandlingsprogram. Det er enkelt å få dette til slik at chassienummeret IKKE kan leses. Bilde Pict0535 som jeg viser til er IKKE retursert. Her har man nok tenkt at det ikke er mulig å lese nummereret. Der kan man se hele chassienummerplaten med nummeret på. Man må forstørre bilde for å se dette og det må gjøres i et eller annet bildebehandlingsprogram. til eksempel Photoshop. Det stememr bra det finnen75 skriver.
Bloquist: Etter hva jeg vet sÃ¥ ble ALLE Chassienummerplater ALLTID preget MED Chassienummer pÃ¥. Det er vel bare typenummerert som er utelatt pÃ¥ noen, de aller første, modeller. for eksempel A-modellen.

InläggPostat: 08 01 27, 10:02
av Lars Bd
Det förklarar saken, jag har bara kopierat bilden och förstorat men det var då för liten upplösning för att kunna se chassienummret.
För en nedladdning krävdes en registrering och det brydde jag mig inte om att göra.