Sida 1 av 2

modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 06, 8:31
av Pelle Plutt
Hej på er proffs!
Fick ett PV-återfall efter tjugo år och hämtade idag en PV som jag inte kunde syna riktigt innan köpet pga att den stod inklämd i en maskinhall. Väl hemma insåg jag att det är en del fixande innan den kan sladda fram på grusvägarna i bygden. Hursomhelst står den i registreringsbeviset som en VOLVO P 544-11244 C, ch. nr: 388805, 66 kW. På skylten i motorrummet står det 11234 D, färg 79, klädsel 45-223 och samma chassienummer.
Bilen hämtades ny 1963 i Göteborg av en granne till killen jag köpte den av, och bilens historia är helt odramatisk och väldokumenterad med tre tidigare ägare innan mig.
Det dubbla SU arrangemanget låg i bagaget (sitter nu en Weber 36/36 och en K-kam i den på sjuttiotalet istoppade B20:n) och det sitter ett sport-emblem på bakluckan. Jag trodde att någon bara skruvat dit detta tills jag i papperna såg att den var registrerad med 90 hk. Enligt tidigare ägare har emblemet och förgasarna suttit på bilen när den var ny
Enligt modellbeteckningen i registreringsbeviset är det en USA-modell. Jag undrar över bilens skylt som säger att det är en 11234 D, innebär att det verkligen är en sport.
Kan ni räta ut mitt frågetecken? till ett !

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 06, 9:20
av Mattias Lavett
regbeviset är inte alltid rätt på dessa gamla bilar, huvudsaken är vad typskylten säger.
alltså en Vit Sport av årgång 62-63

Köpt ett fynd av ovetande säljare eller?

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 06, 9:38
av Pelle Plutt
Det var ju trevligt. Jag som hela tiden trodde att den var "dekaltrimmad". Bilen är vit med röd inredning. På sjuttiotalet blev den förutom den trimmade b20:n "uppiffad" med rallystol på förarplatsen, sportratt, framkofångare från 142, extraljus, backljus, svartmålade fälgar med centrumkåpor och kupolmuttrar. Det användes flitigt fram till -85, och har stått sedan dess förutom att motorn har startats upp emellanåt. Fantastiskt nog satt den inte fast i bromsarna, utan kunde ganska enkelt dras upp på biltransportsläpet.
Vad skiljer förutom förgasarna och emblemen mellan en "special" och en "sport"?

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 06, 9:47
av Pelle Plutt
Nu såg jag din fråga om det var ett fynd från en ovetande säljare. Det vet jag inte riktigt om det var. Ingen av oss funderade överhuvudtaget på om det var en sport eller ej. Jag vet inte ens om det har någon betydelse för priset. Men det är ju en kul detalj. Tvärtom fick jag lite småångest när jag kom hem och insåg att jag kunde se marken även inifrån bagaget längst bak, samt att jag nog får lägga ner en hel del timmar för att kunna få bilen i någorlunda vettigt skick. Jag ska ta en bild under morgondagen så att ni får beundra underverket.

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 06, 9:52
av Mattias Lavett
Pelle Plutt skrev:Det var ju trevligt. Jag som hela tiden trodde att den var "dekaltrimmad". Bilen är vit med röd inredning. På sjuttiotalet blev den förutom den trimmade b20:n "uppiffad" med rallystol på förarplatsen, sportratt, framkofångare från 142, extraljus, backljus, svartmålade fälgar med centrumkåpor och kupolmuttrar. Det användes flitigt fram till -85, och har stått sedan dess förutom att motorn har startats upp emellanåt. Fantastiskt nog satt den inte fast i bromsarna, utan kunde ganska enkelt dras upp på biltransportsläpet.
Vad skiljer förutom förgasarna och emblemen mellan en "special" och en "sport"?

motorn åtminstone, jag har inte kunskapen om nåt skiljer egentligen men du har ett annat serienummer
står i ovankant på blocket ovanför oljefällan/vevhusventilation på B18D (496802) mot B18A (496801)
några av siffrorna är gjutna, resten stansade, följt av motornummer närmare fördelaren.
har du rätt motorblock kvar i bilen är den ju extra värdefull.

SÅG NU att det var B20 i den.......

ett sport totalvrak såldes dyrt på tradera för några år sedan. minns inte om det var 30-50000?

du kan maila volvos historiska arkiv & fråga lite snällt om leverans uppgifter på bilen lämna chassienummer mm till dom
(har tappat bort mailadressen men den går kanske hitta här på forumet)

Att det är en sport har stor fördel på priset, är det inte så viktigt för dig att äga en risig Sport
kan du sälja den & köpa en färdig PV i bruksskick för pengarna

(får man fråga vad du gav?, skicka gärna i PM om du inte vill skriva här)

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 06, 10:48
av Pelle Plutt
Att en extra förgasare och ett märke på bakluckan skulle göra en så stor skillnad, har jag faktiskt lite svårt att tro på. Du tänker nog på exportmodellen med amerikabågar, 5.5" fälgar och någon annan slags inredning. Denna har inga sådana detaljer.
Tanken med denna var att ha en skojig, hyfsat pigg, skattebefriad grusracer. Att man sedan minns bilen sedan man var i tioårsåldern har väl gjort sitt till. Men, det är lätt att ha planer, en annan sak att fullfölja dem. Jag ska dra in den i garaget i veckan och bilda mig en uppfattning om hur mycket det krävs för att få den i ett någorlunda acceptabelt körbart skick.

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 07, 1:17
av gusten
Sportmodell leder till orimligt höga priser. Det du fick extra var dubbelförgasare, annan inredning, varvräknare samt emblem. Papper till röda sport 65or har sålts för väldigt många tusenlappar. En kompis sålde en " falsk" sport, otroligt fin men ej äkta. Detta visste både han och köparen, likaväl gick den för 70000. Hade den varit äkta hade den närmat sig 100000

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 07, 3:12
av Pelle Plutt
Då får jag väl förlika mig med tanken på att det är en vad jag kan förstå ganska ovanlig PV modell sport som just nu står i trädgården. Jag tog några bilder på den för en stund sedan, men vet inte riktigt hur man lägger in dem här i forumet. Inredningen är helt röd. Dörrsidor och dylikt är i röd galon och det vävda tyget i sätena är rött(det som inte är galon). Förarstolen är som sagt ersatt av en skålad rallystol. Original besiktningsinstrument låg tillsammans med en servicebok, instruktionsbok osv i handskfacket. Jag tänkte faktisk sälja de dubbla SU-förgasarna som låg i bilen, men det är kanske lite synd med tanke på att de faktiskt är originalmonterade på just denna bilen.
Hur lägger man in bilder?

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 07, 9:22
av Arne
[quote="gusten"]Sportmodell leder till orimligt höga priser. Det du fick extra var dubbelförgasare, annan inredning, varvräknare samt emblem.

Det som skilde Sporten från Specialmodellen var endast förgasarna och emblemen. Det är samma inredning och PV Sporten levererades aldrig med varvräknare som original.
1966 års modell (544G) av sporten hade dessutom däckdimensionen 165 x 15 istället för 5,90 x 15 som satt på de övriga.

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 07, 9:34
av Pelle Plutt
Jag har suttit en stund och försökt att få in ett par bilder, men det verkar att vara full någonstans trots att jag förminskat dem. Vad skiljer sportens inredning från den vanliga? Jag tittade precis på en Blocket-annons "Välhållen Volvo-PV-65" i Trollhättan. Den inredningen verkar likna den röda i min -62.

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 07, 10:44
av Pelle Plutt
Bild
Bild
Bild

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 08, 9:02
av Pelle Plutt
Tack för ditt svar Arne. Jag läste lite för snabbt innan jag ställde nästa fråga. PV:n är nu nästan inne i garaget och får väl stå där och mogna ett tag. Ska se om dt går att få liv i motorn någon kväll, så att den blir enklare att flytta.

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 23, 10:49
av Mattias Lavett
du kom på hur man fick in bilder tillslut, du har väl gjort ett sånt däringa fynd kan man säga, även om det som sagt är
dom röda sportarna som är högst värderade, & egentligen bara en siffra på typskylten en siffra på motorblocket, förgasare,kamaxel , sportemblem
som skiljer dom åt, försök spåra tidigare ägare bakåt i tiden & kolla om du kan hitta rätt på orginalmotorn med då.

även om den kanske är rasad/slutkörd så kan den ju ligga kvar hemma hos nån tidigare ägare & motorblocket kanske går att rädda.

sälj bilen vidare om du känner att det blir för mycke jobb, eller varför inte byta jämnt mot en körklar
vanlig PV , säkert många PV ägare som vill komma över en ÄKTA sport.
om du nu inte själv får ett suga att fixa ordning den.

om du ska fixa bilen så köp en beg förarstols stomme & ny inredning från VP.
visst det blir lite pengar, men sen beror det ju på
hur mycke du vill lägga ner, rostlagning,bromsar, lack , inredning mm ?
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... 1002100421

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 23, 9:29
av Pelle Plutt
Jag var faktiskt ute och pillade lite idag. Har inhandlat oljefilter och tänkte ge skönheten lite grundläggande kärlek innan motorn startas. Bilen ställdes av -85, och det är ju några år sedan. Annars gillar jag känslan rallystolen, sportratten och den långa växelspaken ger i kombination med PV:ns ganska ihopklämda förarplats. Jag har inte rullat in bilen än pga andra projekt och lite vinterlathet. Ska fräscha upp lite kabelskor och stoppa i ett batteri när inte fingrarna blir som istappar någon dag. Även det faktum att tändningslåset sitter på instrumentbrädan känns helt rätt. Det enda som känts ännu bättre var startknappen som var original på en Land Rover -57 som jag hade som jag hade för några år sedan.
Det var ju fina klädslar. Jag botaniserade lite på nätet och såg att det tom fanns kofångare i rostfritt att köpa!!!!!Jag ska höra med förre ägaren om motorn, men jag tror att den blev bojsänke redan -76, då den skar när hans bror hade bilen.

Re: modellbeteckningar??? Sport eller Special

InläggPostat: 13 01 23, 11:55
av Mattias Lavett
Låter trevligt det, du kan ju vara säker på att du får tillbaka pengarna om du inte slänger ut allt för stora summor.

Ett tips om du inte redan gjort det så gå med i PV-klubben http://pv-klubben.org/
där handlar du till väldigt bra pris av ett hyfsat utbud av reservdelar finns i webbutiken
http://pv-klubben.org/kop-salj/webbutik/ (du tjänar igen medlemsavgiften snabbt)

dessutom får du tidnigar & PV-klubbens matrikel där du kan hitta all info om bilarna.