Volvo P210 -66 Televerk

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Volvo P210 -66 Televerk

Inläggav L.W.L » 09 06 28, 6:09

Tänkte lägga upp projektet jag börjat med, så man får höra lite synpuntkter från andra

Detta blir en helrenovering:
Bilen är en Volvo P210 / Duett från -66 och har tjänstgjort i televerket till -73
Jag kommer inte göra en helt orginal Televarkare, det kommer anan lack och takräcken skall bort annars skall det inte va ngn större skilnad


Bild
Kunde inte hålla mig från att börja lite innan jag tog kort... Dörrar och stolarna e borta.



Sedan behövs det en reservdels bil också.
Detta är en volvo Duett -65

Bild
Senast redigerad av L.W.L 09 07 08, 5:28, redigerad totalt 1 gång.
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Inläggav L.W.L » 09 06 28, 6:17

Så det var igentligen bara att börja plocka ner den helt å hållet för att sedan lyfta chassiet bort från ramen.
Jag har nämligen en annan ram som är blästrad å målad. (syns i bakgrunden gul) Men den ska vara svart sedan.

Bild
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Inläggav L.W.L » 09 06 28, 6:28

Alla fästpunkter är lossade och den lossar fint från ramen :D
Va bara bultarna till styr snäckan som inte va på min sida, så lite kapning blev det där. får se senare om jag kan få bort bultarna, e så dumt när det är i lättmetall. vågar inte riktigt värma på det

Fint med räcken som man kan lyfta i, hehe
Bild

Bort med den gammla ramen å sedan dit med den nya och palla upp
Bild
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Inläggav gusten » 09 06 28, 7:07

Bättre tillfälle än nu och laga upp botten får du aldrig igen !
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Inläggav L.W.L » 09 06 28, 7:46

jag vet :)

jag håller på för fullt med det. kapat ut flaket från hjul husen å bak i båda bilarna för att byta till den bättre. + lite ny plåt blir det med..

lägger upp en bild på det imorrn, lättare att förstå då
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Inläggav gusten » 09 06 28, 8:48

Du behåller väl långflaket ? Televerkarnas största fördel är att även fullvuxna människor kan sova i dem. Perfekta campingbilar
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Inläggav L.W.L » 09 06 29, 6:17

gusten skrev:Du behåller väl långflaket ? Televerkarnas största fördel är att även fullvuxna människor kan sova i dem. Perfekta campingbilar



javisst, flaket kommer vara kvar, nu har jag bara kapat ur för att kunna laga allt mycket lättare.

Flaket i televerkaren va inte i bästa skick om man säger så, så jag kapa bort endel och byter med den andra.
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Inläggav L.W.L » 09 06 29, 7:27

Här ser ni det jag kapat ur i televerkaren.
Bild

Och här är det jag kommer lägga in igen, det är från den andra bilen. Fanns lite gammla lagningar i hjulhusen som kommer fixas till.
På bilden ser det rostigare ut än va det e igentligen ^^
Bild

nu lagar jag lite golv som är lättast att komma åt innan flaket kommer dit igen. När flaket e på plats kommer jag börja byta ut trösklar, skärm kanter m.m
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Inläggav gusten » 09 06 29, 9:17

Herrejösses....
Får du ihop det på ett snyggt sätt har du min fulla respekt. Mycket jobb är det...
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Inläggav L.W.L » 09 06 30, 5:21

gusten skrev:Herrejösses....
Får du ihop det på ett snyggt sätt har du min fulla respekt. Mycket jobb är det...


Ja det är väldigt mycket jobb. men skall det vara en seriös renovering så måste man göra mycket ;)

sedan är flaket i televerkaren skarvat från början å det e där jag kapat. jag tog visserligen med hjulhusen också i kapningen men tror jag inte skall bli några problem.

har haft i flaket å testat, såg ganska bra ut då iallafall.. lite fin kapning å slip bara
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Inläggav Johannes » 09 06 30, 6:44

Roligt projekt som ska bli mycket kul att följa! Håll oss uppdaterade!
:)
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 07 07 04, 9:30

Inläggav L.W.L » 09 07 01, 5:28

jag tycker inte om att ligga under å svetsa hehe, det blir endel brännmärken. Men det underlättar endel när jag hissat upp chassiet lite grann..

jag tippar på att flaket kommer va på plats under helgen. Efter det börjar jag byta trösklarna.
Får se om mitt lila schema håller, inte alltid det gör det ;)


Sedan har jag en liten fråga, golvet fram är ju korrigerad plåt men borde det inte fungera att köra med slät plåt där :?: Golvet vid fötterna ligger rakt på ramen så det borde inte svikta ngt endå
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Inläggav surgubbe » 09 07 02, 2:53

problemet är väl att en stor plan plåt yta
gärna vill stå och fladdra av vibrationerna
när du kör (resonansljud) och ganska
fult är det ju med "Skövdegolv"
fram golv kostar ju inte mycket att
köpa
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav sf1972 » 09 07 02, 3:42

kollar man runt lite så får man mest plåt för pengarna, när det gäller golv.
vissa små plåtar kan ju vara grisigt dyra.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav gusten » 09 07 02, 6:25

Klipper du till plåtarna borde kunna få ett lokalt plåtslageri att slå rillor i plåten för en vetekrans. Verktyget de använder kallas pullmax, det sträcker plåten lokalt utan att den sticker i kanterna.
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Nästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst