Volvo PV sport i rallyutförande från fabrik?

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Volvo PV sport i rallyutförande från fabrik?

Inläggav finnen75 » 07 08 13, 8:57

Är det någon som känner till något om ett antal PV Sport som skulle ha byggts i rallyutförande redan i fabrik? Det ska finnas en -66:a Sport i Stockholm som lär vara en av 6 tillverkade av G-modellen idet utförandet? Skulle vara kul att veta vad som skiljde dessa sportar från vanliga sportar. Hörde att de i alla fall hade svart innertak.
Användarvisningsbild
finnen75
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 07 18, 6:36
Ort: Lule

Inläggav Bengan » 07 08 13, 9:48

Jag har ju rotat en hel del i Volvos tävlingsverksamhet. Jag skrev bland annar artikelserien "Volos tävlingshistoria" i PV-entusiasten för ca 10 år sen.

På B16 tiden gjorde man de få modifieringar som gjordes på rallybilarna direkt vid löpande bandet.

1962 så flyttade dock tävlingsverkstaden i i "Jannessons Smedja" Det var en gamma smedja som låg på Torslandaområdet, där Volvos fabrik invigdes 1964. Hit till tog man nya bilar direkt från bandet och modifierade dessa för tävling. Man byggde både Volvos egna tävlingsbilar. Volvo hade ju ett eget fabriksteam fram till 1966.

Man byggde även fullt tävlingsklara bilar som privatförare kunde köpa och tävla med. Man byggde även andra bilar som skulle modifieras enligt köparens önskemål. Dessa behövde inte vara tävlingsbilar, utan skulle förses med starkare motor, diffad bakaxel eller dylikt.

Rallybilarna byggdes i korthet så här (PV 544 sport). Viss reservation gäller att bilarna byggdes lite olika under perioden 1962-65 beroende på vad som hunnit klassats in.

Trimmad motor Ca 108 hk i grupp 1 (B18B motorn från P1800 användes, fråga mig inte hur de lyckades klassa in den). Gr2 motorerna hade ca 115 hk.

Tätestegad växellåda (det finns klassat i FIA hanlingarna vad som ingick)

Bakaxel med differntialspärr.

Safariframvagn, med två stötdämpare på var sida. Trumbromsar fram till ett datum 1962, därefter klassades Skivbromsarna från amazon 122 s in.

Bakbromsar från Amazon 1222S

Hasplåt under tank och motor

35 eller 70 literstank.

Smithvarvaräknare på A stolpen

GT stol på förarsidan, Volvos egna bilar hade ena Amazonstol med fällbeslag på kartläsarsidan.

Sedan tillkom lite instrument för kartläsaren, Halda mm.

När sdet gäller inredningen så krävdes det att den var original i reglementet på denna tid så baksäte innertak mm satt kvar.

Numera i det stor intresset som finns runt dessa bilar så dyker det ofta upp vagnar som ska vara gamla tävlingsbilar, men det är sällan det stämmer. När det gäller Volvos egna tävlingsbilar har jag kartlagt två som finns kvar, en PV 544 B 16 som kördes bland annat av Ewy Rosqvist, och den sista PV:n som Volvo byggde åt sitt team. Den rattades av Tom Trana til seger i KAK rallyt 1965.

Hur många andra bilar som byggdes i tävlingsverkstan vet man inte, men verkmästaren som ansvarade för verksamheten har beraättat att som mest byggde/modifierade man ca 150 bilar om året, Men svart innertak tvivlar jag på.

MvH Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav _hagitch_ » 07 08 13, 10:49

klart intressant :)
_____________________________________
Medlem 13986 i Svenska volvo pv klubben
_hagitch_
Moderator
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 05 25, 7:44
Ort: Köping

Bengan....

Inläggav finnen75 » 07 08 13, 10:52

Tack Bengan! Nu har du väckt mitt intresse ytterligare..... Vilka nummer och årgångar av PV-entusiasten måste jag anskaffa för att få läsa dina artiklar?
Användarvisningsbild
finnen75
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 07 18, 6:36
Ort: Lule

Inläggav Bengan » 07 08 13, 12:10

Jag tror första artikeln var i julnummret 1994 och den sista någon gång 1997. Jag har artiklarna i webform då jag hade en sida uppe med det förut, kanske skulle lägga ut den igen.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav RoBB » 07 08 13, 2:46

Ja för tusan! Lägg ut dom!!
Användarvisningsbild
RoBB
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 07 07 22, 9:07
Ort: Tran

Inläggav Bengan » 07 08 13, 6:54

Gå in på www.bengansfoto.com

Och klicka på Volvos tävlingshistoria så finner ni lite om detta ämne.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav finnen75 » 07 08 21, 5:53

Tack Bengan!

Upptäckte ett av dina artiklar även i mina PV-entusiasten samlingar...
Användarvisningsbild
finnen75
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 07 18, 6:36
Ort: Lule

Inläggav Bengan » 07 08 21, 8:36

finnen75 skrev:Tack Bengan!

Upptäckte ett av dina artiklar även i mina PV-entusiasten samlingar...


Hoppas den är till glädje.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav 444a » 08 01 25, 12:45

Hei finnen 75
Jeg leser med interesse ditt spørsmål om en Sport i Stockholm som skal være orginalbygd som en Safari-Rally-PV.
Om ikke jeg tar helt feil så er dette en bil som jeg har hørt om før.

I April 2007 ble en Rød Sport 66 (11234G) annonsert på ebay.com. Dette var en annonse som det ble lagt merke til også utenfor Skandinavia. Flere amerikanske Volvo entusiaster skrev mail til selgeren for å høre litt mer om bilens historie. Jeg var interessert jeg også og spurte om å få bilens Chassienummer. Dette ville selgeren ikke gi fra seg. Min interesse økte med dette og på ett av bildene som selgeren hadde lagt ut kunne jeg se motorrummet med bilens chassinummerplate. Jeg forstørret bilde og fant at nummeret på den bilen var 438638.

JEg vet ikke om den bilen du beskriver er identisk med den jeg beskriver her , men historien som jeg kan fortelle er meget interessant. Dels forde den forteller om uhederlige hensikter og dels fordi den er et eksempel som det helt sikkert finnes mange av.

# 438638 ble beskrevet som en av 4 biler, de eneste 4, som ble utrustet orginalt med Rallyutstyr. Første eier ville ha en bil som var identisk med den som Tom Trana kjørte med på den tiden.
Selgeren skrev på Ebay.com at bilen var orginal, at den hadde safari-støtdempere, at den hadde en spesiell innredning og at historikken kunne bekreftes. Det hadde kun vært 3 eiere, bilen hadde orginalmontert Jäger instrumentering, bilen hadde kun gått 3000 km etc. etc.

Da jeg fant Chassienummet var det enkelt å spore historien. PV-klubbens PV-matrikkel er fin å ha i slike tilfeller. Jeg ringte en tidliger eier og han kunne fortelle følgende.

Bilen er restaurert minst 3 ganger.
Første eier bestilte bilen med noe sport-utstyr, men kansellerte bestillingen. Bilen ble overlevert til en bil forretning og ble etter en tid solgt til en politimann i Dalarna. Han byttet girkassen fra 4 til 5 trinn.
Bilen ble ikke levert med Jäger instrumentene. De ble montert i bilen av den 4. eieren i 2003-2004. Bilen var ikke levert med sort innertak. Den andre eieren lakkerte bilen i en annen farge enn rød. 2.eier monterte også nye seter i bilen. 3.eier sier at det ikke finnes noen dokumentasjon som bekrefter en "Tom Trana look alike". 3.eier lakkerte bilen tilbake til rød, men lakkeringen var mislykket. 3.eier hadde bilen fra 1996 til 2003/4 og solgte bilen nesten reataurert, men i deler. 4.eier gjorde en stor jobb med bilen og lakkerte den enda en gang med riktig rød farge (47). Han installerte også turteller og Jäger instrumentene. Bilen har ifølge en tidligere eier gått minst 160.000 km, trolig enda mer...

Denne informasjonen gav jeg videre til noen av de amerikanerne som var interesserte. - Og siden ble det stille. Jeg har lurt på om bilen ble solgt..

Så kommer del 2, som også er en spesiell historie.
I PV-notiser nr 7-8 2007 står det en Rød PV Sport 1966 for salg. Jeg er fortsatt insteressert i en Rød Sport av siste årsmodell og jeg ringte til selgeren. Etter flere telefoner der selgeren forteller at dette er en av 4 biler som er orginal-levert fra fabrikk bmed rally-utrystning begynner jeg å dra frem igjen historien fra april 2007. JEg spør også selgeren om bilen hans for til salgs på ebay i april. Nei sier han , det var den IKKE. OK Jeg spør da om å få litt mer informasjon, bl.a bilder. Selgeren er en eldre mann uten kjennskap til Internett og datorer. HAn sier det ligger ca 70 bilder ute på nettet og han skal sende meg nett-adressen.
Det går flere dager og jeg hører ingenting fra selgeren. Da jeg ringer tilbake er det bare masse unskyldninger. Nå er det en måned siden jeg snakket med selgeren første gang. JEg har enda ikke fått bilder eller skriftlig dokumentasjon.

Etter en tid forteller jeg om bilen på ebay og jeg sier også et det dengang var lagt ut ca 70 bilder på nettet.
JEg sier også at jeg er HELT SIKKER på at det er den samme bilen. (Jeg fant nemlig selgerens navn på bil med samme Chassienummer som bilen fra ebay). Han nektet fortsatt for at det var samme bil...
NEste gang jeg ringte sa han at det var en som "ville kjøpe" bilen i mars/april 2007, og at det var han som hadde lagt ut annonsen på ebay.

Så da er det altå bekreftet - hva jeg v isste hele tiden : Bilen som nå er for salg i Stocholm er IKKE det selgeren forteller at det er.

Det er sikkert en flott bil, MEN den har IKKE den historien solm selgeren forteller, En PV er vel heller ikke værd 170.000.- !!!!! uanset thvor fin den måtte være. eller hur ???

JEg kjenner hverken selger eller bil, men baserer meg på informasjonen fra en tidligere eier. Også blir jeg veldig irritert over "PV Entusiaster" som farer med usannheter.

Dette ble en lang historie, men den er værd å fortelle videre... ;)
Användarvisningsbild
444a
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 01 24, 11:48
Ort: Grimstad, Norge

Inläggav finnen75 » 08 01 25, 7:42

Ja, lurendrejare finns det gott om tyvärr. Alltid värt att kolla upp fakta som du har gjort...

På tal om PV priser... Det finns en man i Norrbotten som vill ha 140000 kronor för en 11134G som har ett chassinummer bland de 100 sista. Bilen är grafitgrå (inte så sällsynt) men har amerikabågar...


Jag frågade honom vad som skiljer den bilen från en grafitgrå 11134G med ett chassinummer bland de 200 sista. Jag var nyfiken då jag sålde en dylik i bruksskick för 8000 kr för ett par år sedan...

Mannen lade på luren...
Användarvisningsbild
finnen75
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 07 18, 6:36
Ort: Lule

Inläggav 444a » 08 01 25, 8:33

Bilder på bilen som var til salu på ebay.com i april ligger her:
http://new.photos.yahoo.com/kimhusemann ... 2396892466
Användarvisningsbild
444a
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 01 24, 11:48
Ort: Grimstad, Norge

Inläggav VOLVO PV 544 Sport » 08 01 25, 8:54

I mars månad 1980 bodde jag en månad hos min mormor innan jag fick min första egna lägenhet som 18 åring.. hon bodde i ett hyreshus i örebro, en granne till mormor va en folkrace/rallyåkare (amatör), när jag kom ut en tidig morgon (kl 5.00) för att åka till jobbet.. låg min granne i en stor päls i snön på parkeringsplatsen (va säkert minus 20 grader kallt) o svetsa lite under en folkracebil, f.d rallybil av märket volvo pv.. han påstod att pv:n va en äkta fabriksbil från volvo som han nu skulle bygga om till folkrace.. vill minnas att pv:n va svart o jävlig småbulig, hadde säkert hafft ett hårt liv som rallybil.. folkracesporten va ny för året i sverige 1980.. men hur sant att det va en äkta fabriksbil vet jag inte, men på den tiden så va det nog ingen som brydde sig om några äkta rally fabriksbilar från volvo !!
Medlem 11470 i Svenska volvo PV-klubben
Bild
Användarvisningsbild
VOLVO PV 544 Sport
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 07 05 21, 7:50
Ort: Karlstad, Sweden

Inläggav Bengan » 08 01 25, 10:56

444a// Jag blev väldigt irriterad när jag läste annonsen i PV-notiser om denna bil, då jag sett bluffen på E-bay tidigare. Jag ringde upp säljaren när jag såg annonsen i PV Notiser som då hävdade att bilen var såld för 170 000:-. Det finns flera såna här bilar med bluffhistorier, tyvärr.

Jag ser inget fel i att bygga en rallyreplika (har själv gjor det), men att sedan tillverka en historia runt det, då blir jag förbannad.

Volvos tävlingsverkstad byggde Volvos egna tävlingsbilar, samt en mängd andra bilar med olika modifieringar som gick ut till olika kunder, ca 150 fordon per år. Det var privatförare som skulle tävla med bilarna, det var privatpersoner som ville ha en trimmad maskin, eller något annat. Tyvärr förde man ingen bok över chassienummren på de bilar som gick genom tävlingsverkstan, och det utgör en grogrund till såna här förfalskningar.

Det såldes ett renoveringsobjekt i somras i Norrland, med en liknande historia till Stockholm i somras. Den kommer säkert dyka upp renoverad med en passande historia om ett tag.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav RoBB » 08 01 25, 1:20

Det var spännande det här! Jag hade LÄTT gått på den blåsningen.
Det hade varit kul om det fanns info om fabriksbyggda rallybilar med fakta,bilder och historia.
Hade heller ingen aning om att det specialtillverkades bilar med trimmade motorer och dom där Jeager-insrumenten. Finns det såna delar allså som är original?
Släpp gärna lite mer information för detta är helt nytt för mig :D
Användarvisningsbild
RoBB
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 07 07 22, 9:07
Ort: Tran

Nästa

Återvänd till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster