Har en 444DS som jag renoverade på egen hand 1985-87. Har kanske rullat ca 20 mil om året sedan dess, bara fina sommardagar. För 8-9 år sedan flyttade vi och efteråt har det inte blivit så mycket kört på grund av garage/verkstadsproblem. I alla fall hade startmotorn (B4B, Autolite 6v, startrelä och Bendixdrev) länge fungerat halvuselt och knappt orkat dra runt motorn. Så jag lämnade in den på renovering och fick tillbaka en jättefin startmotor som snurrade riktigt bra. Tyvärr hade renoveraren använt lite för tjockt fett när han packade den så om det var under 15 grader varmt gick drevet inte in i kuggkransen när man startade. Var det över 20 grader fungerade allt finfint.
Nu skulle jag för två veckor sedan besiktiga och det var under 15 grader och jag fick inte igång den. Drevet bara snurrade helt fritt. När jag lugnat ner mig och bokat om besiktningstiden plockade jag bort startmortorn och gick tillbaka till renoveraren och bad honom ta en titt på den. Sagt och gjort, han fixade fettproblemet men nu går den lika långsamt runt igen som innan han var på den förra gången...
Min fråga är, vad kan jag göra nu? Jag har helt slut på ideer.
Vad jag gjort hittills är att ladda batteriet, göra rent runt batteripolerna, gå igenom och göra rent både batterikabel och jordfläta. Allt annat i bilen fungerar och batteriet verkar vara i bra kondition. Det fungerade ju i alla fall bra för två veckr sedan när drevet inte gick in i kransen. Kan startmotorrenoveraren ha missat något i hopsättningen?
En annan sak också. Jag köpte en begagnad startmotor på Blocket. 6v Bosch med solenoidq. Men den verkar vara för montage på vänstersidan av blocket sett från förarsätet. Försöker jag montera den krockar solenoiden med karossen. Min startmotor sitter på högersidan och det trodde jag alla
B4B/B16 gjorde. Har jag missat något uppenbart?
/Henrik