b4b vill inte starta efter 17 år i vila.

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

b4b vill inte starta efter 17 år i vila.

Inläggav sf1972 » 09 07 18, 12:41

har skrapat med fin smärgelduk mellan spetsar och i fördelare på alla ärgade ytor, en tändkabel var också avärgad. Nu har jag kollat igenom det mesta i tändväg, justerat brytare och stift, vad mer kan vara fel ingen gnista dyker upp...
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav surgubbe » 09 07 18, 2:57

tändspolen, matningen till tändspolen, kolla kolet mitt i
fördelarlocket ........kondensatorn, snurrar fördelaren
när du drar runt motorn?
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav sf1972 » 09 07 18, 4:17

har kollat matningen till tändspolen, och fördelaren snurrar, men jag misstänker kondensatorn, skall kolla det som nästa, men jag har blivit så sautans förkyld så man orkar knappt vara uppe o skruva =(
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav surgubbe » 09 07 18, 9:21

Är spetsarna mycket brända? ett tecken på att kond.varit dålig
Eller kanske som nya? då kanske dom bytt för att den slutat
starta och inte funkat med det. Så det är därför den blit
stående
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav sf1972 » 09 07 18, 10:27

den är körd för 17 år sedan, så den har gått, men jag tror det är flera olika faktorer, jag beställer alla tänddelar nya, så skall det inte vara några problem. Tändspolen är nog inte trasig i allafall, utan det jag tror kan fela, är kolet i locket, ser väldigt kort ut faktiskt.
Men bilderna som var på rotorn hos motoroldies var inte samma som den jag har, men numret var samma som på cvi, fast de hade en bild på rotorn jag har, den senare typen.
Får väl skicka efter av motoroldies, han verkar ju schysst
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav PVStefan » 09 07 19, 8:21

Jag beställde fördelarlock och rotor av senare typ till min visade sig var helt fel rotor endå :? Min 444 har stått sen 82 fick igång den igår visade sig vara tändstiften och kondensatorn som var dåliga. Men specielt kondensatorn...
PVStefan
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 07 10 15, 12:10

Inläggav surgubbe » 09 07 19, 9:37

Ett sätt du kan kolla på.Dra ur högspännings kabeln som kommer
från tändspolen ur fördelarlocket, vrid motorn så spetsarna ligger
ihop, slå på tändningen, håll kabeln några mm från jord,peta isär
spetsarna med tex en mejsel eller träpinne,nu ska det slå gnista mellan kabeln
och jord.viktigt du får inte jorda mellan spetsarna och tex fördelar
axeln om du petar med metallföremål då gnistar det inte
håll inte heller i ett metallföremål om du petar med ett sånt
för då känner du om det funkar :lol: :lol:
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav sf1972 » 09 07 19, 10:21

tack för tipset=) nä inte vill man ha en stöt i onödan =))
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav sf1972 » 09 07 19, 2:55

skall kolet vara fjädrande i b4b autolite fördelarlock till en 53-a?

Surgubbe vi gjorde som du beskrev för att kolla spolen, och det var jättefin gnista, men eftersom den inte ger gnistan till stiften, så måste det vara fördelarlocket och rotorn som spökar, för alla kablar är uppmätta.

Jag tror nämligen att rotorn inte har kontakt med fördelarlocket i mitten d.vs från tändspolen..
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav surgubbe » 09 07 19, 9:51

jo det måste vara stopp mellan spolen och stiftet då
så förmodligen locket eller rotorn. Har du ett fjädrande
bleck på rotorn så ska kolet vara stumt har du inte det
så ska kolet vara fjädrande vet inte hur det ska vara
på b4
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav sf1972 » 09 07 20, 9:16

Jag fick lite livstecken från "Rut" igår, hon gick ca 2 sekunder för att sen inte gå någotmer, så nu börjar det närma sig. :lol:



Jag har rivit lös allt från fördelaren och spetsarna var helt slut, har lämnat iväg dem till en i byn här som har det mesta han skulle leta konding och spetsar, sen har jag köpt nya tändkablar, och så skall jag se imorgon om jag skickar efter ny rotor och fördelare, samt tändstift, för dessa var också i dåligt skick.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster