Generator, startmotor mm.
Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B
av Daggis2 » 07 11 23, 5:37
Bromsljuset funkar dåligt på min 65:a. Trycker man ett antal gånger så lyser det kanske 3 gånger av 5 och man måste trycka ganska hårt och distinkt på pedalen.
Jag har kollat så att inte anslutningarna glappar. Jag tror att kontakten behöver bytas.
Frågan är behöver hela bromsystemet luftas om man ska byta bromsljuskontakt? Jag misstänker det men man kan ju alltid hoppas............
-
Daggis2
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 07 11 22, 2:56
av Daggis2 » 07 11 24, 7:20
Kom igen nu.
Någon här måsteväl ha bytt kontakt, hjälp mig är ni bussiga.
Om man är snabb och skruvar dit den nya innan all olja runnit ur cylindern klarar man sig då utan att lufta?
Jag kanske är lat men ni som har bytt kontakt hur har ni gjort?
-
Daggis2
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 07 11 22, 2:56
av Arne » 07 11 24, 6:33
Det lilla som rinner ut är väl ingen fara, fyll på oljan efteråt och lufta, väldigt enkelt på PV:n.
-
Arne
-
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 07 05 28, 8:57
- Ort: Järvträsk/Tåme
av gusten » 07 11 25, 12:39
Inga problem att byta den utan att lufta, dessutom ligger den i slutet av en ledning och är kompakt.
Litet tips är att vissa av fiats kontakter passar.
-
gusten
-
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 07 07 31, 10:32
- Ort: Lund
av Jonas » 07 11 26, 11:02
gusten skrev:Litet tips är att vissa av fiats kontakter passar.
Vet du från vilka Fiat-modeller kontakten passar?
-
Jonas
-
av Johannes » 09 06 26, 10:02
Jag skakar liv i denna gamla tråd. Är det likadant på en Duett? Jag har inget bromsljus på min Duett nämligen. Är det något som jag, en gröngöling, bör ge mig på?
-
Johannes
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 07 07 04, 9:30
av Arne » 09 06 26, 10:23
Det är likadant på duetten. Kontakten sitter på huvudbromscylindern. Lägg ihop kablarna, då ska bromsljuset lysa. Gör det ändå inte det så har du felet någon annanstans än i bromsljuskontakten.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
-
Arne
-
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 07 05 28, 8:57
- Ort: Järvträsk/Tåme
av Johannes » 09 06 26, 6:26
Tackar! Var sitter huvudbromscylindern?
-
Johannes
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 07 07 04, 9:30
av Arne » 09 06 26, 9:41
Böj dig ner, se efter var staget från bromspedalen går. Huvudcylindern sitter under rambenet på vänster sida om motorn. Du kan inte missa den.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
-
Arne
-
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 07 05 28, 8:57
- Ort: Järvträsk/Tåme
av Johannes » 09 06 27, 8:09
Perfekt, stort tack igen!
-
Johannes
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 07 07 04, 9:30
av Johannes » 09 07 07, 1:29
Ok, på torsdag ska jag ta itu med detta.
Jag börjar med att kolla bromsljuskontakten, antar att tändningen då ska vara påslagen? Om det ändå inte skulle lysa, vad kan då vara fel? Var bör jag börja leta?
Tacksam för svar!
-
Johannes
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 07 07 04, 9:30
av Arne » 09 07 08, 8:09
Sen du satt ihop kablarna nere vid bromsljukontakten så kan du kolla om du får spänning bak lamphållarna. Om inte så prova med en separat jord funkar det då så är det rost och ärg på någon jordpunkt. Börja där.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
-
Arne
-
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 07 05 28, 8:57
- Ort: Järvträsk/Tåme
av Johannes » 09 07 08, 10:10
Tackar! Vad menar du med separat jord?
-
Johannes
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 07 07 04, 9:30
av gusten » 09 07 08, 1:20
Jorda direkt till batteriets minuspol...
-
gusten
-
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 07 07 31, 10:32
- Ort: Lund
av Blomquist » 09 07 11, 9:27
Tändningen skall inte behöva vara påslagen, då är det feldraget någonstans.
Duettens bakljus kan ofta falera pga dålig jordning i själva lyktorna, detta löser man med fördel genom att montera extra jordkablar direkt från reflektorerna och in till någon torr och bra plats.
-
Blomquist
-
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 07 08 22, 9:40
- Ort: Danmark
Återvänd till Elsystem, Instrument, Reglage
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster