Bromsrenovering

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bromsrenovering

Inläggav thomas » 08 05 15, 12:21

Dax för en renovering av bromssystemet. Nya rör, slangar, backar (finns nya redan), vad mer kan behövas? Bromscylindrarna? Om de som redan är där verkar fungera ska man byta dem med?

Sedan det där enormt tjusika Volvoverktyget som klämmer ihop bromscylindersn kolvar, är det något man bör skaffa sig med?


Sist jag bytte bromsar på en bil så vill jag minnas att jag använde en polygrip til kolvarna och en vanlig skuvmejsel och en plattång till backarnas fjädrar. Men nu kanske man bör vara lite mer seriös.


Förslag?
Den som hittar n
thomas
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 05 29, 12:22
Ort: Stockholm

Inläggav surgubbe » 08 05 15, 6:37

vore jag dig skulle jag byta cylindrar oxo sån liten extra kostnag när du lika byter det andra då har du helt nya bromsar som borde funka i många år i stället för att riskera att hjul cylindrarna kanske börjar läka nästa år på dina nya backar
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav thomas » 08 05 15, 9:09

Helt rätt. Då blir det till att skaffa sig rubbet då...
Den som hittar n
thomas
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 05 29, 12:22
Ort: Stockholm

Bromsvätska

Inläggav Blomquist » 08 05 16, 8:37

Ett ämne som diskuterats på andra forum; men jag slänger in en brandfackla här också. Om du bytt allt (inkl. h-cyllindern) så föreslår jag Siliconvätska eftersom den inte är hygroskopisk och alltså inte absorberar vatten från luften. Dyra droppar, men ack så rart.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Inläggav surgubbe » 08 05 17, 9:58

plus att den löser inte upp färgen på bilen
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Lars Bd » 08 05 17, 6:52

Sen är frågan vad som händer med den fukt som kondenserar i bromsvätskebehållaren med silikonvätska, kommer vattnet att ligga som droppar i botten på huvudcylindern och orsaka rost?
Förmodligen har silikonvätskan någon nackdel som inte vanlig dot4 har.
Att byta bromsvätska 2-4ggr på 10 år är inte speciellt mycket arbete om man gör det samtidigt som övrig bromsservice.
Byter man bromsvätska sköljer man dessutom bort de slitagepartiklar av gummi och metall som alltid bildas och annars ligger kvar.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav surgubbe » 08 05 17, 7:14

det är en grej jag funderat på oxo men har man full behållare och tätt
så ska det ju inte kunna bli nån kondens att tala om nackdelarna med
silicon vätskan är väl annars att den inte tål lika hög temp vilket ju
inte spelar nån roll med trumbromsar direkt. större betydelse har
det ju med skivbromsar där kolven leder över värme till vätskan
mer direkt
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Silikon

Inläggav Blomquist » 08 05 19, 12:51

Nej, tyvärr är systemet inte tätt. Vatten från luften absoreberas dels genom lufthålet i locket till huvudcylindern och, har man påstått för mig, genom bromsslangarna. det sista tycker jag fortfarande låter fantastiskt. Vad det gäller värmen så är det endast i racesammanhang värme kan ge problem. Det är nog främst priset som gör att inte fler kör på denna olja.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Inläggav Arne » 08 06 01, 9:56

Det bästa, billigaste och enklaste sättet för att inte få problem med bromsa som börjar kärva och läcka är att göra till en rutin att byta bromsolja åtminstone vart annat år.
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Inläggav thomas » 08 06 03, 11:54

Min käre far bestämde sig för att fylla på med bromsvätska häromdagen i det gamla systemet.*
Troligen var det en siliconbaserad vätska han hällde på med. Frågan är är det helkört nu med bromsarna?
Varför det fylldes på med vätska var att behållaren hastigt och olustigt var tom. Nu är det dessutom en blöt fläck på golvet under huvudbromssylindern (gissar jag på)

Det intressanta är att bromsen är perfekt. Inget sjunkande när man tar i så man kräks för att trampa ner pedalen. Likväl försvinner vätskan...


En sista fråga, jag har kollat upp lite detta med bromsrör. Det känns lite si och så att behöva bocka rören själv. Finns det redan för bockade rör?

Tankar, förslag?



Jag borde köpt en moppe i stället, den kan man renovera i källarförådet... :roll:






* Har inte fått för mig att fixa något än. En bra garageplats att fixa allt på vore att föredra. Ett dubbelgarage från 50 talet är inte det optimala att palla upp bilen för att fixa bromsar. Så nu står bilen inne i garaget i det fina vädret.
Den som hittar n
thomas
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 05 29, 12:22
Ort: Stockholm

Inläggav Lars Bd » 08 06 04, 2:14

En dålig packning kan visa sig så att läckage kommer när systemet är trycklöst men är tätt vid högt tryck.
Det är nog lämpligt att göra en helrenovering direkt om misstanke finns att silikonvätska är påfyllt, det är inte roligt att få ett packningshaveri i bromssystemet när det är frågan om enkretssystem.
Kanske är volvos originalrör färdigbockade men troligen har dessa utgått för 40 år sedan.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav Krippa » 08 06 04, 5:20

Veteranprodukter verkar ha samtliga rör bockade och klara....
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 07 06 22, 10:45
Ort: Flo, Grästorp

Inläggav thomas » 08 06 04, 9:38

Tackar för det förklarandet Lars. Mycket bra att veta.


Krippa, var hittar du den informationen? Jag har kollat i deras lista men inte inte sett något som indikerar att det ska vara fördig bockade rör.
Dvs om det är VP autoparts du menar.
Den som hittar n
thomas
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 05 29, 12:22
Ort: Stockholm

Inläggav _hagitch_ » 08 06 05, 5:54

Jag köpte nya bromsrör därifrån för nån månad sen och dom va då inte bockade..det är ju inte speciellt svårt att göra själv då de är i koppar..
_____________________________________
Medlem 13986 i Svenska volvo pv klubben
_hagitch_
Moderator
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 05 25, 7:44
Ort: Köping

Inläggav Krippa » 08 06 05, 8:07

Jo, det är Autoparts jag menar.
Jag får erkänna att jag bara fick det intrycket med tanke på hur deras prislista var uppspaltad. Skrev ju bara att "det verkar" :) Ledsen om jag ingav falska förhoppningar.
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 07 06 22, 10:45
Ort: Flo, Grästorp

Nästa

Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron