fastrostade trummor?

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

fastrostade trummor?

Inläggav Gearboks » 10 11 15, 6:40

Har någon tipps om hur man enklast får loss främre bromstrummorna om dom fastnat? Båda hjulen sitter rejält fast - bilen, en -61a, har stått i många år... bromspedalen sjunker mjukt ett par cm och sedan tvärstopp. Har provat att försiktigt "rycka" bilen men den bara kasar på låsta hjul. Lagern verkar vara ordentligt infettade så gissar att beläggen legat på och fastnat.
Gearboks
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 11 15, 6:09

Re: fastrostade trummor?

Inläggav gusten » 10 11 15, 7:24

Värme och våld fixar det mesta. Värm med gasol och pryla bromstrummorna med en handslägga så skall du se att släpper !
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: fastrostade trummor?

Inläggav Gearboks » 10 11 15, 8:57

misstänkte det - ville bara kolla om någon känner något mindre kraftfullt trix.
Gearboks
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 11 15, 6:09

Re: fastrostade trummor?

Inläggav Arne » 10 11 16, 7:53

Skruva tillbaks justeringen allt som går och rör inte bromspedalen. Försök sedan att ta loss bromstrumman.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: fastrostade trummor?

Inläggav Mattias Lavett » 10 11 19, 5:44

Arne skrev:Skruva tillbaks justeringen allt som går och rör inte bromspedalen. Försök sedan att ta loss bromstrumman.

och eventuellt knacka försiktigt runt trumman med en plast/gummiklubba så rosten släpper utan att trummorna går sönder.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: fastrostade trummor?

Inläggav Gearboks » 10 11 28, 2:33

Stort tack Arne & Mattias. Tippsen funkade perfekt ! Trummorna är i perfekt skick men satt rejält fast efter 30 års förvaring i lada. Större våld kunde kostat dyra slantar... provade som sagt att bogsera bilen ett par meter utan att dom släpte. Men, trummorna lossnade med 5-10 hyfsat lätta slag efter att jag släppt justeringen en 5 tal snäpp. Ett tipps till är också - efter att du plockat av hjulet - skruva på hjulmuttrarna igen (för att skydda gängan) - vika ut hjulen (höger/vänster beroende på sida) använd ett länge bräckjärn/kofot (typ +60 cm) och genom att ta stöd på hjulmutter/centrumnav och knacka (hyfast försiktigt som sagt!) med gummiklubba samtidigt som du lägger press på järnet. Dom lossnar nästan direkt. Jag hade en 120 cm kofot och sprutade i lite 5-56 i skarven mellan trumma, släpte på justeringen, knackade ett par ggr och så var det klart. Nu står blåbäret (en midnattsblå -61'a) efter en jäkla tripp genom halva sverige i halv snöstorm äntligen i mitt eget garage :P En rolig vår blir det när kung Bore släpper taget.
Gearboks
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 11 15, 6:09


Återvänd till Tips och trix

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron