Generator, startmotor mm.
Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B
av macken » 10 09 22, 8:08
Är det någon som vet hur man får bort fläkten från elmotorn? Alltså själva turbinhjulet på fläkten till värmepaketet. Jag har släppt på låsskruven på axeln men fläkten sitter lika hårt ändå. Jag skulle vilja lämna iväg fläkten för blästring, som ni ser på bilden är det behov.
- Manage Attachments
-
-
052.jpg (79.28 KiB) [ Visad 4117 gånger ]
Visad 4117 gånger
- 052.jpg (79.28 KiB) Visad 4117 gånger
Markus
Volvo PV 544 -64
-
macken
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 10 07 29, 1:21
av gusten » 10 09 23, 5:57
Svårt....
Många gånger är värme det enda alternativet . En hel del fläktmotorer som gått in i evigheten denna vägen
-
gusten
-
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 07 07 31, 10:32
- Ort: Lund
av Mattias Lavett » 10 09 23, 7:10
tejpa elmotorn med silvertejp & blästra försiktigt är kanske ett alternativ till isärplockning,
men risken är ju givetvis att det kommer in blästerdamm i den ändå....
värm fläktcentrumet & var väldigt försiktig är mitt tips annars.
(har dock inte tagit isär nån PV-fläkt själv men andra saker som sitter på liknade vis)
Medlem nr15416http://www.garaget.org/farbrorbozzeMina bilar är:Chev 210 -55Ford -32 5w hotrod Volvo 145 68&70Volvo PV444C-51Volvo PV544AVolvo Sport -56Volvo Carina/Ockelbo 1967Volvo 445A&D Lev.ch pickupVolvo P210
-
Mattias Lavett
-
- Inlägg: 2030
- Blev medlem: 09 10 13, 7:08
- Ort: Sandviken/Gästrikland
-
av Arne » 10 09 24, 10:59
Lossa insexskruven i fläktcentrumet först.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
-
Arne
-
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 07 05 28, 8:57
- Ort: Järvträsk/Tåme
av macken » 10 09 26, 4:57
Ok, jag får väl testa att värma försiktigt och hoppas på det bästa. Skruven i fläktcentrum är loss iaf.
Vet någon om den sitter pressad alternativt limmad på axeln eller är det endast är rost som håller greppet om den? Det finns ingen "special-avdragare" man kan nyttja?
Markus
Volvo PV 544 -64
-
macken
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 10 07 29, 1:21
av Mattias Lavett » 10 09 26, 6:27
macken skrev:Ok, jag får väl testa att värma försiktigt och hoppas på det bästa. Skruven i fläktcentrum är loss iaf.
Vet någon om den sitter pressad alternativt limmad på axeln eller är det endast är rost som håller greppet om den? Det finns ingen "special-avdragare" man kan nyttja?
vad jag vet så ska det bara vara rost som håller den (men inte 100% säker)
tror inte det finns nån avdragare, det får du nog tillverka en egen av plattjärn&skruv isåfall.
Annars leta i dessa volvoböcker om du hittar nån,
http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... n_page.htm
Medlem nr15416http://www.garaget.org/farbrorbozzeMina bilar är:Chev 210 -55Ford -32 5w hotrod Volvo 145 68&70Volvo PV444C-51Volvo PV544AVolvo Sport -56Volvo Carina/Ockelbo 1967Volvo 445A&D Lev.ch pickupVolvo P210
-
Mattias Lavett
-
- Inlägg: 2030
- Blev medlem: 09 10 13, 7:08
- Ort: Sandviken/Gästrikland
-
av Blomquist » 10 09 27, 6:47
Alternativt kan du trimma fläkten på så vis att du sabbar fläkt-trumman och monterar en plast dito från SAAB V4.
Har ej provat själv, men detta skall ge lite mer ös säger de som utfört ingreppet.
-
Blomquist
-
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 07 08 22, 9:40
- Ort: Danmark
av Ola O » 10 09 27, 3:28
Du behöver ett speciellt verktyg för att dra av fläkthjulet.
Ta kontakt med Anders Bengtsson i Asarum så hjälper han dig säkert.
-
Ola O
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 07 10 31, 6:07
av Torbo » 10 12 09, 10:53
Jeg har åpnet disse flere ganger.
En gang gikk det lett.
En gang borret jeg to hull til 4 mm gjengetapp og lagde en brakett som gikk mellom bolthullene med hull i passende avstand.
I midten av denne gjenget jeg også opp og fikk en fin avtrekker.
Siste gang sveiset jeg på to seks mm muttere som jeg holdt fast med en tilsvarende bolt mens jeg sveiset dem fast.
Så var det bare å ta en liten bit med flatjern med hull i midten og trekke vifra av. Den satt godt så jeg måtte varme litt i tillegg.
Smart å smøre lagrene samtidig med motorloje. men vær forsiktig med børsteholderne. De kan lett knekke. trekk ankeret (innmaten) ut motsatt vei av viften.
Bruk pussepapir 400 elelr finere for å pusse vekk rust fra akslingen og rens før du trekker av endestykket v. vifra. Elelrs kan lageret sette seg fast i alkslingen.
Muttrene sitter fortsatt på , så kan mine sønner få den fra hverandre om førti år.
Ingen ubalanse, da disse sitter så nær senter....
-
Torbo
-
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 10 11 20, 4:21
Återvänd till Elsystem, Instrument, Reglage
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster