skärmar, dörrar, luckor, lås, backspeglar, kromdetaljer, märken.
Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B
av poolio » 09 01 26, 10:41
Tja !
Jag undrar om det finns olika
modeller på huvgångjärnen till B16 fronten ? Anledningen till mina funderingar är att min huv passade skitdåligt
innan jag tog av den och nu innan återmontering så tog jag och jämförde gångjärnen och dom är inte riktigt parallella ! För det borde dom väl vara ?
Dom ser inte heller ut att vara knäckta/skadade någonstans. Kanske tidigare ägare bara tagit två gångjärn vid ihopmonteringen och fått två olika.
Tacksam för alla tips !
Mvh P
# Plymouth '38
# Lincoln Capri '55 x 2
# Impala Wagon '67
# Buick LeSabre '62....å lite till !
-
poolio
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 08 09 09, 8:46
- Ort: Jemtland - Schweden
-
av surgubbe » 09 01 26, 11:14
b16 gångjärnen är riktig jävla skit alltid krokiga
spruckna vinda böjda tror dom ändrar form
om solen går i moln en svaghet jag inte fattar
volvo inte fixade förän B18 pven väldigt svåra
att rikta till oxo man får krympa dom med gas
svetsen och försöka få dom lika brukar vara
sidan som har spärren som har fel böj
-
surgubbe
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 08 04 10, 11:03
av poolio » 09 01 26, 11:27
Jag håller med om att dom är kassa i förhållande till dom nyare !
Jag kanske förklarade lite suddigt om att dom inte var parallella. Dom är faktiskt hyfsat lika om man ställer dom på t.ex ett bord men det är det påsvetsade fästet som verkar sitta ca: 1 cm lägre på ena gångjärnet !
Märkligt !!
# Plymouth '38
# Lincoln Capri '55 x 2
# Impala Wagon '67
# Buick LeSabre '62....å lite till !
-
poolio
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 08 09 09, 8:46
- Ort: Jemtland - Schweden
-
av Arne » 09 01 28, 9:27
Du har lite justermån där de sitter fästade i fronten, kanske det räcker att justera i hålen där?
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
-
Arne
-
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 07 05 28, 8:57
- Ort: Järvträsk/Tåme
av poolio » 09 01 28, 9:10
Näe, den lilla justermånen får tyvärr inte gångjärnen att bli parallella !
# Plymouth '38
# Lincoln Capri '55 x 2
# Impala Wagon '67
# Buick LeSabre '62....å lite till !
-
poolio
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 08 09 09, 8:46
- Ort: Jemtland - Schweden
-
av poolio » 09 02 01, 11:00
Hej igen.
Har ordnat fram ett par nya huvgångjärn från en 60:a och då ser man skillnad.
Så här jämna var dom gamla...
Och dom nya...
Dom nya gångjärnen var märkta med ett H vilket endast ett av dom gamla var ! Alltså så känns det troligt att det finns olika
modeller trots allt.
Märkningen...
//P
# Plymouth '38
# Lincoln Capri '55 x 2
# Impala Wagon '67
# Buick LeSabre '62....å lite till !
-
poolio
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 08 09 09, 8:46
- Ort: Jemtland - Schweden
-
av Mattias Johansson » 09 02 02, 7:40
Nu har jag knappt meckat B16, men det är inte så att H betyder "Höger sida"? I så fall så är det ju naturligt om det bara står på det ena...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
-
Mattias Johansson
- Site Admin
-
- Inlägg: 791
- Blev medlem: 07 08 06, 8:09
- Ort: Kalix
-
av poolio » 09 02 02, 10:51
Närå, det står på båda från 60:an....
# Plymouth '38
# Lincoln Capri '55 x 2
# Impala Wagon '67
# Buick LeSabre '62....å lite till !
-
poolio
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 08 09 09, 8:46
- Ort: Jemtland - Schweden
-
av 445 » 09 02 23, 1:24
Hei!
I min 445 skapvagn fra 1960 står det H bare på det høyre jernet.
-
445
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 09 02 19, 7:55
- Ort: Oslo, Norge
av EKK883 » 12 07 14, 8:56
Hej!
Har du fått någon lösning på passning av huven? Renoverat min Duett -56a och när jag nu sätter tillbaka huven så sitter den väldigt illa. Skulle behöva skjutas tillbaka ca 1cm. Sådan skjutmån finns inte. Så vad göra?
-
EKK883
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 10 11 14, 9:42
av EKK883 » 12 08 11, 7:02
Eftersom inget svar inkom så gjorde jag så gott jag kunde. Förutom att böja huvens bärjärn en smula så lossade jag hela fronten med skärmar och lyckades skjuta hela paketet en aning bakåt. Nu ser det ganska bra ut.
-
EKK883
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 10 11 14, 9:42
av poolio » 13 12 04, 10:55
EKK883 skrev:Eftersom inget svar inkom så gjorde jag så gott jag kunde. Förutom att böja huvens bärjärn en smula så lossade jag hela fronten med skärmar och lyckades skjuta hela paketet en aning bakåt. Nu ser det ganska bra ut.
Ursäkta det nååågot sena svaret men med dom nya huvgångjärnen så passade allt perfekt !
# Plymouth '38
# Lincoln Capri '55 x 2
# Impala Wagon '67
# Buick LeSabre '62....å lite till !
-
poolio
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 08 09 09, 8:46
- Ort: Jemtland - Schweden
-
av DuettEpa » 14 04 15, 1:02
Mina gångjärn är också riktigt dåliga men undrar om det går att ta bort dom och kanske sätta dit huven med hjälp av sprintar eller något liknande? Typ att man lyfter bort helahuven
-
DuettEpa
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 14 04 15, 12:57
Återvänd till Karosseri, Bilplåt o Lackering
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster