In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Hej! Har nyligen bytt membran och ventiler i bränslepumpen till min pv -61 med b16. när jag har pumpen löst i handen och handpumpar så fjädras det tillbaka och känns som vanligt. När jag har monterat pumpen mot blocket så fjädras inte armen tillbaka. Vad är det jag gör fel? Backelit packningen sitter där den ska.
Hej! Det var membranet som inte satt fast och jag höll på å slita med den i flera timmar innan den kom på rätt plats så nu funkar pumpen prima! Dock så startar bilen ändå inte. Det är troligen något med det elektriska. Har bytt brytare och kondensator som följde med bilen då den köptes i början på 90-talet. brytarna är ställda på ungefär 0.7 då jag inte har något bladmått så vet jag inte säkert. Tändstiften är blöta och startmotorn slår till som den ska. Vad tror ni är felet?
Okej, vad är det som är kolet då? Jag är rätt så dålig på bilar. Har mest sysslat med mopeder under mitt nde. Såg att jag även skrev fel där uppe. Så klart ska det inte vara 0,7 i avstånd utan 0,4-0,5. å det har jag nu. iallafall på ett ungefär.
Jag gick ut en snabbis och kollad efter det här kolet som du pratade om och det är inget fel på det. Den löper fritt upp och ner utan problem så där förlorade du en peng
jag vet inte om man kan kolla gnistan på det viset jag gjorde. Jag gjorde som med en moppe tog lös tändhatten från 1:a cylindern och stoppade dit ett annat tändstift i hatten. tejpade fast den mot ventilkåpan där det fanns en liten blankyta och vred på nyckeln men ingen gnista kom. Lyse, fläkt, radio å de fungerar men det kanske inte sitter samman kopplat med tändspolen eller? Det kan ju va den som är paj också å det vill jag helst inte att den ska vara för den är aningen dyr för min ekonomi men vill man få bilen att gå så får man punga ut lite.
Av med fördelar locket, dra motorn så att brytarna sluts. Ta tändkabeln från spolen och håll mot gods. Öppna och slut brytarna med tex en mejsel. Då skall du få gnista, tändninen skall vara påslagen. Ut och mecka nu innan tomten kommer !
Ja du ingen gnista. Då äre väl bara å byta tändspole. passar den tändspolen som vp autoparts har till 6v till bosch. Tycker den ser annars ut än den jag har där. Jag har som en triangel i min tändspole om ni fattar vad jag menar å så är det bara en "kontakt" mot motorrummet som man fäster jorden i annars finns det inga mer kablar på den förutom till fördelarlocket förståss. hoppas ni förstår vad jag menar annars kanske jag måste ta en bild. Jag har mina aningar att det är den där typen där tändningslåset sitter fast i tändspolen och dom finns väl inte att köpa nya? Är det ens möjligt att tändspolen bara lägger av sådär efter att bilen har stått i flera år? Tycker det verkar konstigt men jag är ju inte så kunnig inom bilområdet
när det gäller gamla bilar är allt möjligt kanske spolen är trasig kanske det inte kommer ström till den. Du har rätt att t-låset sitter direkt ihop med din t-spole.
Vill du inte riva ner allt så låt den gamla spolen sitta kvar och tryck dit en universal 6 volt där den får plats. Kanske inte så vackert men mycket billigare.
Är det en sån spole som vp autoparts har? En universal? Har ju ingen lust alls att riva ner allt det där.. så en universal spole vore rätt så skönt istället.
Har du en voltmätare kan du sätta den mellan 15 och 1 på tändspolen och den ska då visa 6/12v när brytaren är sluten och när brytaren öppnar ska den visa 0 volt. Visar den 6/12v hela tiden är brytaren troligen felmonterad så den ligger och jordar hela tiden Fast du kan ju börja med att mäta mellan jord(på motorn eller nånting) och 15 på tändspolen och se om du har nån spänning där
De där fick jag som ett tips av en snubbe som säger att jorden kan ligga på hela tiden men jag fattade då inget då jag inte då det bara finns en anslutning på min tändspole och hålet för sladden till fördelarlocket. Men tror ni han kan ha rätt i det där. Kan man montera brytarna fel? jag fick göra en specialare med mina brytare då det var en honflatstift eller vad det heter på mina brytare och inte ett sånt där "U" som det ska vara så jag klipte bort lite på den där honfaltstiftet men jag tycker inte att det ska ha nån betydelse. Den är ju i kontakt med skruven som går genom fördelarens vägg och jag har båda backelit packningarna som är på varsin sida av fördelarväggen. Hoppas att nån förstår annars får jag ta bilder så ni kan hjälpa mig med mitt problem. Jag provade även att mäta lite och då jag hade plusen på 1 och minus mot blocket så visar den 4,7 hela tiden då jag snurra på motorn.Ändrade så jag hade plus i tändspolen och minus på ettan å då visades det där omkring 4,7 igen och ingen förändring när brytarna öppnades och stängdes. Är det då att den jordar hela tiden? Vad är det som jag ska ändra på då med brytarna?
Hej! Det hade kanske varit lite lättare om du hade skrivit var du bor någonstans! Då hade det kanske varit så att någon hade kunnat köra hem och hjälpa dig. Forumet är bra men ibland kanske man behöver träffas för att lära varandra om våra pv-problem. En fika så löser vi världsproblemen tillsammans!