Montering av bränslepump b16

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Montering av bränslepump b16

Inläggav NRoos » 09 12 20, 1:54

Hej! Har nyligen bytt membran och ventiler i bränslepumpen till min pv -61 med b16. när jag har pumpen löst i handen och handpumpar så fjädras det tillbaka och känns som vanligt. När jag har monterat pumpen mot blocket så fjädras inte armen tillbaka. Vad är det jag gör fel? Backelit packningen sitter där den ska. l9
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav Arne » 09 12 20, 4:54

Är armen monterad så den sitter ovanpå kamaxeln? Vrid motorn ett varv och kolla om det fungerar då.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav NRoos » 09 12 23, 9:06

Hej! Det var membranet som inte satt fast och jag höll på å slita med den i flera timmar innan den kom på rätt plats så nu funkar pumpen prima! Dock så startar bilen ändå inte. Det är troligen något med det elektriska. Har bytt brytare och kondensator som följde med bilen då den köptes i början på 90-talet. brytarna är ställda på ungefär 0.7 då jag inte har något bladmått så vet jag inte säkert. Tändstiften är blöta och startmotorn slår till som den ska. Vad tror ni är felet?
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav jonny pv » 09 12 23, 9:32

Jag skulle sätta en peng på kolet i fördelarlocket, det kan fastna ibland!

Lycka till!
jonny pv
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 05 11, 6:54
Ort: Torshälla

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav NRoos » 09 12 23, 11:03

Okej, vad är det som är kolet då? Jag är rätt så dålig på bilar. Har mest sysslat med mopeder under mitt mekande. Såg att jag även skrev fel där uppe. Så klart ska det inte vara 0,7 i avstånd utan 0,4-0,5. å det har jag nu. iallafall på ett ungefär.
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav NRoos » 09 12 23, 11:10

Jag gick ut en snabbis och kollad efter det här kolet som du pratade om och det är inget fel på det. Den löper fritt upp och ner utan problem så där förlorade du en peng :wink:
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav Mattias Johansson » 09 12 23, 11:28

Har du nån gnista alls?
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav NRoos » 09 12 24, 12:00

jag vet inte om man kan kolla gnistan på det viset jag gjorde. Jag gjorde som med en moppe tog lös tändhatten från 1:a cylindern och stoppade dit ett annat tändstift i hatten. tejpade fast den mot ventilkåpan där det fanns en liten blankyta och vred på nyckeln men ingen gnista kom. Lyse, fläkt, radio å de fungerar men det kanske inte sitter samman kopplat med tändspolen eller? Det kan ju va den som är paj också å det vill jag helst inte att den ska vara för den är aningen dyr för min ekonomi men vill man få bilen att gå så får man punga ut lite.
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav gusten » 09 12 24, 1:18

Av med fördelar locket, dra motorn så att brytarna sluts. Ta tändkabeln från spolen och håll mot gods. Öppna och slut brytarna med tex en mejsel. Då skall du få gnista, tändninen skall vara påslagen. Ut och mecka nu innan tomten kommer !
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav NRoos » 09 12 25, 12:39

Ja du ingen gnista. Då äre väl bara å byta tändspole. passar den tändspolen som vp autoparts har till 6v till bosch. Tycker den ser annars ut än den jag har där. Jag har som en triangel i min tändspole om ni fattar vad jag menar å så är det bara en "kontakt" mot motorrummet som man fäster jorden i annars finns det inga mer kablar på den förutom till fördelarlocket förståss. hoppas ni förstår vad jag menar annars kanske jag måste ta en bild. Jag har mina aningar att det är den där typen där tändningslåset sitter fast i tändspolen och dom finns väl inte att köpa nya? Är det ens möjligt att tändspolen bara lägger av sådär efter att bilen har stått i flera år? Tycker det verkar konstigt men jag är ju inte så kunnig inom bilområdet :oops:
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav surgubbe » 09 12 25, 9:19

när det gäller gamla bilar är allt möjligt kanske spolen är trasig
kanske det inte kommer ström till den. Du har rätt att t-låset
sitter direkt ihop med din t-spole.
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav gusten » 09 12 25, 10:59

Vill du inte riva ner allt så låt den gamla spolen sitta kvar och tryck dit en universal 6 volt där den får plats. Kanske inte så vackert men mycket billigare.
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav NRoos » 09 12 25, 12:30

Är det en sån spole som vp autoparts har? En universal? Har ju ingen lust alls att riva ner allt det där.. så en universal spole vore rätt så skönt istället.
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav NRoos » 09 12 27, 6:46

Har du en voltmätare kan du sätta den mellan 15 och 1 på tändspolen och den ska då visa 6/12v när brytaren är sluten och när brytaren öppnar ska den visa 0 volt. Visar den 6/12v hela tiden är brytaren troligen felmonterad så den ligger och jordar hela tiden
Fast du kan ju börja med att mäta mellan jord(på motorn eller nånting) och 15 på tändspolen och se om du har nån spänning där


De där fick jag som ett tips av en snubbe som säger att jorden kan ligga på hela tiden men jag fattade då inget då jag inte då det bara finns en anslutning på min tändspole och hålet för sladden till fördelarlocket. Men tror ni han kan ha rätt i det där. Kan man montera brytarna fel? jag fick göra en specialare med mina brytare då det var en honflatstift eller vad det heter på mina brytare och inte ett sånt där "U" som det ska vara så jag klipte bort lite på den där honfaltstiftet men jag tycker inte att det ska ha nån betydelse. Den är ju i kontakt med skruven som går genom fördelarens vägg och jag har båda backelit packningarna som är på varsin sida av fördelarväggen. Hoppas att nån förstår annars får jag ta bilder så ni kan hjälpa mig med mitt problem. Jag provade även att mäta lite och då jag hade plusen på 1 och minus mot blocket så visar den 4,7 hela tiden då jag snurra på motorn.Ändrade så jag hade plus i tändspolen och minus på ettan å då visades det där omkring 4,7 igen och ingen förändring när brytarna öppnades och stängdes. Är det då att den jordar hela tiden? Vad är det som jag ska ändra på då med brytarna?
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Montering av bränslepump b16

Inläggav pvchrister » 09 12 27, 7:48

Hej! Det hade kanske varit lite lättare om du hade skrivit var du bor någonstans! Då hade det kanske varit så att någon hade kunnat köra hem och hjälpa dig. Forumet är bra men ibland kanske man behöver träffas för att lära varandra om våra pv-problem. En fika så löser vi världsproblemen tillsammans! :D
pvchrister
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 06 22, 12:14
Ort: Markaryd

Nästa

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron