Problem att växla M40?

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 03, 2:53

Jag har precis köpt en A-traktor Duett årsmodell -64 till min son. Det sitter dubbla lådor i denna, där den bakre är "låst" på 1:ans växel och den främre går normalt att växla 1-3 samt R.
Igår när min son var ute och körde får han helt plötsligt problem att lägga ur 3:ans växel. Det går inte ens att byta till friläge.
Om man för växelspaken nedåt till ett läge och släpper kopplingen så skorrar bara lådan.
Dessa två lägen är de enda som går att hitta i lådan just nu. Att frikoppla är inga problem.
Någon som har tips på vad som kan vara felet?

Mvh
Stefan
v2
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav macken » 11 10 04, 9:19

Hej,

Först måste jag bara kommentera; är den ena lådan verkligen spärrad på 1an och den andra endast möjlig att växla 1-3 i? I så fall lär traktorn knappt gå framåt om det är 2st M40. Med 1an i den ena och 4an i den andra brukar de göra 30kmh vid väldigt högt varvtal. Inte speciellt trevligt att åka i. Det är bättre att spärra (i det här fallet) den bakre lådan på 2an eller 3an och köra med varvtalsregulator. Du får betydligt lägre soppaförbrukning och slipper åka runt med hörselkåpor på...

Så till ditt problem, Vet du hur 4an i den främre lådan är spärrad? Ett ganska vanlig sätt är att fästa en vanlig slangklämma på växelföraraxeln. Om det är gjort på detta sätt kan det vara slangklämman som flyttat lite på sig längs axeln, om man t.ex växlat lite för hårt. Ibland kan det finnas en lucka i kardantunneln på a-traktorerna så att man lätt kommer åt att "fixa" i lådorna ovanifrån. Om det inte gör det så låter det som att ni blir tvugna att lyfta ner främre lådan för att få ordning på det. Passa då på att ändra utväxlingen för grabbens skull. Polisen brukar inte bry sig om hur de är spärrade, bara de gör 30kmh =)
Markus
Volvo PV 544 -64
macken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 07 29, 1:21

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 04, 5:43

Tack Macken för utförligt svar!

Jo det stämmer den bakre lådans 1:a är inlagd, och den varvar grymt mycket i 30, ca 3500 rpm.
Det stämmer också att det är en stor lucka i kardantunneln. När man öppnar denna ser man bägge lådorna uppifrån.
Den bakre lådans högra växelföraraxel (backen!?) är låst med en slangklämma. Övriga kan växlas med små påsvetsade "handtag" som sticker ut i lådans bakkant. Antagligen för att enkelt kunna göra den snabb. Dessa "handtag" skyddas av ett mindre lock som kan öppnas med ett par skruvar.
.
När jag öppnat den främre lådan ser jag att den vänstra växelföraraxeln är spärrad med en liten skruv som är inskruvad i ett borrat hål i axeln när den är i sitt bakersta läge (3:an ilagd).
Jag sitter och trycker på axlarna som verkar "fastlåsta" men så plötsligt så släpper 3:ans axel som varit låst. Jag blir överlycklig och tömmer lådan på gamla oljan och fyller på ny olja. Skruvar ihop lådan och ger mig ut och kör ett varv.
Efter ett tag inser jag att jag inte kan få ur 3:an igen.
(Upptäcker även att jag troligtvis lyckats få i 2:an på bakre lådan, för nu gör den nog runt 60km/h) :wink:

Jag kör hemmåt på 3:ans växel och väl hemma lyckas jag lägga i friläget. Men sedan går ingen växel att peta i.
Nu kommer jag inte framåt.
Jag trycker ner kopplingen i botten och försöker. Men inser att jag inte får i någon växel. Däremot upptäcker jag att varvtalet sjunker något när jag försöker trycka i en växel, och bilen "driver" framåt när jag lägger an lite kraft mot något av växelllägena???

Jag förstår ingenting, verkar vara överkurs för mig.
Är det kopplingen som strular ändå? Eller något stödlager pratade någon om som jag känner?

Fler tips från er experter?

Tack på förhand.
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Mattias Lavett » 11 10 04, 7:08

driver den framåt när du försöker få i växeln så är det nog fel på kopplingen, sen kan det ju vara mer krångel nån ställt till med när dom hållt på & spärrat lådorna. du ska ju ha kulor & fjädrar i hålen i framkant av lådan (i kanten på växellådshuset) som ska spärra växlarna i sitt läge, istället för dessa kulor brukar man kunna stoppa dit en bit 8mm rundstång i exakt lagom längd för att spärra. (men då funkar ju ingen växel på den skiftaxeln (3-4an)

sen har du en växelförarbricka på undersidan av locket på lådan , den brickan brukar kunna kärva/spricka ibland, ska finnas nån fjäder där på den med.

har även vart med om att växelförargafflarna eller klumpen som växelspaken går ner i har lossnat & glider på skiftaxlarna. (det är sprintar islagna som ska hålla fast dom på axeln)

Försök fotografera ner i lådan & undersidan på locket & ladda upp bilderna här om ni inte löser
problemet. annars blir det lätt bara en massa gissningar här :lol:
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 04, 7:25

Tack Mattias för dina synpunkter.

I främre delen av lådan finns alla tre fjädrar och kulor kvar.
Den vänstra växelföraraxeln för 3an och 4an's växel är som sagt spärrad genom att man borrat ett hål i axeln när denna är i friläget på utsidan av lådan, och sedan skruvat i en skruv i hålet. Detta medför att växelföraraxeln inte går att skjuta fram i läge 4a, men bakåt till läge 3.
Växelbrickan och fjädern under locket känns hela, och ser ut att vara hela.
"Gafflarna" verkar sitta ordentligt fast på växelföraraxlarna.

Jag skall fotografera bägge lådorna imorgon så får vi se om ni kan se något som inte stämmer :o
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 04, 8:12

Fick för mig jag skulle fota lådorna ikväll.
När jag plockat bort kardanlocket och fotograferat lådorna med locken på, så kommer jag på att vi aldrig testade att växla med motorn avstängd, efter vår sista provtur klockan tolv igår natt. :?
Detta gör jag nu och inser att det är inga problem med någon växel i avstängt läge. Om jag startar med växel ilagd så driver bilen framåt.
Är det då bara kopplingen som skall spännas, eller kan det vara andra problem oxå? :?

Laddar upp de bilderna jag hann ta innan jag kom på att testa detta.
Manage Attachments
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 05, 5:28

Gick ut idag, glad i hågen och skulle justera kopplingen. Det gick som smort och helt plötsligt kunde jag växla igen.
Efter en stund i bilen började växlarna kännas tröga att placera igen, så jag vände hemåt.
Väl hemma så kan jag knappt få i nån växel, så jag lägger mig under bilen igen och inser att svänghjulskåpan har en stor spricka på undersidan. :( :cry:
Jag som i bästa fall byter en vattenpump eller generator...... det här börjar bli över min nivå :?

Vad måste göras och hur stora problem kommer jag få?
Plocka bort främre växellådan och kopplingen antar jag?
:mrgreen:
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 06, 2:33

Jag läste mig till att det antagligen kallas sprängkåpa. Den som jag kallade svänghjulskåpa.
Jag har en ide om att löda ihop kåpan. Är det någon som tror det är möjligt? :? :?:

Är risken stor att det finns andra problem bakom kåpan som man inte löser om man skulle lyckas löda ihop den?
Tacksam för tankar och idéer!!
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Mattias Lavett » 11 10 06, 6:00

Duettapa skrev:Jag läste mig till att det antagligen kallas sprängkåpa. Den som jag kallade svänghjulskåpa.
Jag har en ide om att löda ihop kåpan. Är det någon som tror det är möjligt? :? :?:

Är risken stor att det finns andra problem bakom kåpan som man inte löser om man skulle lyckas löda ihop den?
Tacksam för tankar och idéer!!

den behöver svetsas med TIG svets. eller så byter du helt enkelt till en annan , det finns lite olika infästningar för kopplingsreglagen & kopplingsarmen beronde på årsmodell mm men ett par foton på den när den är nerplockad så kan du nog hitta en begangad för en hundring + frakt.

En 3/8" insexnyckel (funkar även med 10mm) med ledkula i ändan är perfekt för att få loss skruvarna till lådan , sen tar du bort kåpan efter det. pappa bilen högt i fram & ställ en domkraft under oljetråget så inte motorn tippar ner.

bort med kardanaxeln (4skruvar) sen bort med lådan & därefter sprängkåpan.
inget svårt jobb när golvet är så uppkapat som på denna.

angånde felet att kopplingen "drggar" så är det nog antingen lamellen som kärvar i splinesen på växellådan (samma splines som du ser på den bakre lådan)
eller stödlagret som sitter med en låsring mitt i svänghjulet (du ser det när du skruvat bort kopplingen)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 09, 5:38

Tack Mattias för ett utförligt svar igen!
Idag har jag plockat bort växellådan och sprängkåpan.
Med tanke på hur sprängkåpan ser ut, så undrar jag om inte detta är förklaringen till hela mitt problem??
Nån som inte tror det?
Bifogar bild på sprucken sprängkåpa och urtagen låda.
Manage Attachments
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 11, 1:51

Fick tag på en begagnad motor billigt där även växellåda, startmotor och sprängkåpa ingick.
Monterade detta igår och nu fungerar växlar och koppling som det ska! :)

Nu dök ett nytt problem upp :(
Motorn låter inget vidare. Först trodde jag missljudet kom från lådan, men det låter utan växel ilagd på tomgång också.
Jag gissar att det kan ha många orsaker. Ventiler? Ramlager? Nåt med svänghjulet?
Får nog kalla in en expert som får titta till den.
Nån som kan tipsa i vilken ände det är enklast att börja felsöka, och hur?

:cry:
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Mattias Johansson » 11 10 11, 3:48

Låter det när du trampar ner kopplingen eller tystnar det då?

Kan vara dåligt lager till ingående axel i lådan, den snurrar ju även om du inte har i en växel, men självklart inte när du frikopplar.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 11, 8:53

Jag får kolla imorgon. Det blev fotboll ikväll. Härligt med EM-fotboll nästa år!
Hoppas nästan det är lagret vid ingången av lådan. Känns som det är ett av de enklare problemen vi kan stöta på.

Jag börjar tycka synd om min son bara... Han har nog kört max 5km sen vi fick hem A-traktorn för 2,5 vecka sedan.
Jag som mer eller mindre tjatade på honom att vi skulle köpa duett istället för 740/940-traktor.... :?

Duetten är i alla fall snyggast! :D
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Mattias Lavett » 11 10 12, 11:29

Duettapa skrev:Jag får kolla imorgon. Det blev fotboll ikväll. Härligt med EM-fotboll nästa år!
Hoppas nästan det är lagret vid ingången av lådan. Känns som det är ett av de enklare problemen vi kan stöta på.

Jag börjar tycka synd om min son bara... Han har nog kört max 5km sen vi fick hem A-traktorn för 2,5 vecka sedan.
Jag som mer eller mindre tjatade på honom att vi skulle köpa duett istället för 740/940-traktor.... :?

Duetten är i alla fall snyggast! :D

Du valde iaf rätt bilmodell, men bytte ni motor utan att det var nåt egentligt fel på den andra? eller hur menar du? trodde det vara bara sprängkåpan som behövde bytas?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Problem att växla M40?

Inläggav Duettapa » 11 10 12, 6:31

Mattias J>
Det låter även om jag trampar ner kopplingen.

Mattias L>
Vi köpte en B18 motor för sprängkåpans skull. Han ville ha 500 för sprängkåpa och låda, och 1500 för hela motorn, så det blev hela motorn. Man vet aldrig när den kan komma till nytta.

Jag bifogar ett par nya bilder på motorn. Ryker ganska mycket ur "ventilationsröret"/(vattenslangen). Vet ej vad det heter.
Har även laddat upp en film på motorn som kanske går att utvärdera??
Länk till denna: http://www.youtube.com/watch?v=kjlmtaAHRFc

Tack för alla tips!!
Manage Attachments
Duettapa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 10 03, 2:32

Nästa

Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst