Totalrenoverng av 544 - 1960

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Totalrenoverng av 544 - 1960

Inläggav Jonel » 13 10 21, 9:29

Hej.

Är så här att jag har inköpt en PV544 från 1960 som har stått i garage i drygt 30 år. Har ganska koll på vad som behöver göras som laga rost, renovera bromstrummor, ny elektricitet, nya kardanknutar.

Nya bromsrör?

Nya bensinslangar?

Se över huvudbromscylindern eller?

Har jag glömt nåt eller är det nåt mer som behöver göras?

Och har ni nå tips på vad man ska börja med?

Alla tips uppskattas.
Jonel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 08 26, 8:21

Re: Totalrenoverng av 544 - 1960

Inläggav Blomquist » 13 10 22, 4:32

Hej, det där med bromsarna skulle jag helt klart sätta högt på listan.
Enkretssystem är en inte särskilt trygg lösning. Som tur är kan man klara
sig med, i mitt tycke, ganska små pengar.
Detta särskilt om cylindrarna går att renovera, om inte så
blir det inte mer än runt tre papp för alla cylindrar/slangar och nya kopparrör (om man bockar själv).

Kommer det bilder på pärlan?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Totalrenoverng av 544 - 1960

Inläggav Jonel » 13 10 22, 7:49

Oj, det var lite mer än jag hade räknat med för bara bromsarna. Men måste man byta ut bromsrören även om de är i bra skick? Jag tänkte eftersom koppar inte rostar?

Här kommer en bild som den ser ut nu i alla fall.

http://imgur.com/4Q8YFva
Jonel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 08 26, 8:21

Re: Totalrenoverng av 544 - 1960

Inläggav Arne » 13 10 22, 8:34

Felfria bromsrör behöver du inte byta. Är hjulcylindrarna ok. efter du honat dem räcker det med att byta tätningarna det blir betydligt billigare än att byta hela hjulcylindern. Plocka ner bromsarna och rengör, hona och putsa först, efter det ser du vilka delar du måste byta och vilka delar som går att renovera.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Totalrenoverng av 544 - 1960

Inläggav Blomquist » 13 10 23, 3:47

Jonel skrev:Oj, det var lite mer än jag hade räknat med för bara bromsarna. Men måste man byta ut bromsrören även om de är i bra skick? Jag tänkte eftersom koppar inte rostar?

Nej, det är klart. Har du koppar så har du ju ett annat läge. Original sitter det järnrör.
Åker själv med detta på en av mina bilar, men då har jag kollat av dom väldigt noga
och smörjt dom med tunt rostskydd.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg blir det billigare om cylindrarna går att renovera. Mycket billigare.
Slangarna kan man inte vara säker på. Kan se ok ut, men pajar så att säga inuti. Dom expanderar
i så fall vid bromsning, med bortfall av bromsverkan som följd.VP tar 130 spänn styck för dom.

Kommer det några bilder?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark


Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron