Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

Inläggav Blomquist » 14 02 02, 5:07

Besvarar frågan själv. De finns att köpa på CVI och säker andra ställen också, fast det
är rätt stor skillnad på originalutförandet.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

Inläggav benpalm » 14 02 04, 8:47

Tack, tack!
Jo, stöden finns att köpa som sagt. Plåtband, spänne och gummi. Blir ca 70:-/st. Har man väl iofs råd med men det är en hobby och det är kul att göra saker själv.

Bärande smuts- och oljeavlagringar ska man vara rädd om. Vet en (på 60-70-talet) som skulle kosta på en tvätt av sin PV i tvätthallen. När han körde med högtryck på insidan av skärmarna så började lacken att skrovla sig. Inte bra. Men för mig är det bara kul att fixa så jag försöker göra det grundligt. Hoppas det håller i sig.

Lite har hänt sen sist. Bakaxeln blev målad å så bättrade jag på lite småprylar också...
Bild


Bladfjädrarna blev ihopskruvade. Dom hemtillverkade stöden funkade bra.
Bild


Ena bromstrumman var lite kajjko. Dels har nån dragit fast den så att kilen har gått upp i kilspåret och knäck en del av navet. Inte bra. Där ska filtringen ligga emot å täta. Inte undra på att det var bara slamsor kvar av den. Samma trumma var också väldigt snedsliten. Såg ut som att man använt en alldeles för smal bromsback, typ moppe.

Har ingen svarv som tar en hel trumma så jag satt upp den i rundmatningsbordet på lillfräsen å klockade in den.
Bild


Slipade till navet så det blev jämnt.
Bild


Sen blev det bromsytans tur.
Bild


Jag får väl leta efter en ny trumma i sommar när marknaderna drar igång men jag tror att det här blir bra så länge...
Konstigt!? Dä funka ju i går!?
benpalm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 11 09, 8:13
Ort: Falun

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

Inläggav benpalm » 14 07 06, 8:08

Som vanligt långt mellan uppdateringarna...

Fjäderpaketet hopskruvat:
Bild


Bakaxeln hopskruvad:
Bild


Provade att måla kåpan med krom-pulverlack. Blev väl sådär. Färgen är inte speciellt förlåtande. Alla "rostgröpper" syns igenom.
Bild


Fjädring o kardanaxel på plats till slut!
Bild


Nu kan jag sätta på hjulen och rulla in hela härligheten i garaget.
Stötte på en hemsk rosthärd framför vänster bakhjul.
Bild


Började kapa bort EPA-lagningar å annat skit
Bild


Å sen kom min inköpta "krymp&sträck" till pass. Vilket kalasverktyg!
Bild


Å pappmallar å klippa plåt å svetsa å slipa å om igen...
Bild


Sen har det svetsats förstås. Har fått igen hålet som jag kapade upp. Fyllröret till bensintanken ska gå här.
Bild


Å grundat det hela....
Bild


Köpte mig ett nytt rostfritt avgassystem från Raka Rör. Väldigt blanka dämpare var det. Nästan synd att dom ska sitta under bilen.
Bild
Konstigt!? Dä funka ju i går!?
benpalm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 11 09, 8:13
Ort: Falun

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

Inläggav benpalm » 14 07 06, 8:20

Måla å måla...
Bild


Bromsrör till bakaxeln behöver man.
Bild


Gjort nya genomslagsgummin. Köpte en gummirulle på biltema som är till för en båtvagn. Kapade den i två delar och svarvade till lite. Väldigt lättsvarvat! :)
Bild


Å där satt dom!
Bild


Luftningsrören till tanken var sönderrostade så jag gjorde nya i koppar. Klassisk gammal sandbockning.
Bild


Å där satt dom också!
Bild


Eftersom tanken var nedplockad så var det väl lika bra att fixa till den också. Röd å fin. :)
Bild


Tankgivaren var ju helglapp så jag köpte en ny på Biltema. Jag svarvade ned stora brickan så att den passade i gamla höljet. Ett hål för bensinledningen borrades också. Det gick inte att få ned den i hålet i tanken om man hade allt hopmonterat utan jag fick ha den något isär å lirka ner den. Den fungerar men när jag tankade fullt så ville flottören åka upp förrän jag knakade lite på tanken. Hoppas att den går lättare när den blir lite mer insliten.
Bild


Jag svarvade nya bussningar till nedre stötdämparfästet. Tog skarvmuttrar till gängstång som utgångsmaterial.
Bild


Lite mer grejer på plats.
Bild


Ska snart besikta så rutan var jag tvungen att byta å då blir det ju förstås lite rostlagning också.
Bild


Resultatet från besiktningen blev fyra "tvåor". :(

1. CO-halt något för hög (trots en dunk E85).
2. En främre stötdämpare hade knappt nån gummibussning kvar.
3. En strålkastare, diffus ljusbild. Den hade jag köpt på Biltema. Billigt men bortkastat.
4. Vänster tröskellåda rostskadad. Tja, det finns ingen botten på den sååå... men jag hade hoppats att dom skulle vara "snälla".

Det jag var mest orolig för var ju bakbromsarna som jag hade fixat med men dom var jämna o fina! :D


Nåja, inget jag hänger läpp för. Det går att fixa! :)
Det värsta är ju sparklådan. Den var helrutten så nu har jag stagat o kapat bort. Ska börja passa in nya delarna...
Bild

Tur man har lite semester.
Konstigt!? Dä funka ju i går!?
benpalm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 11 09, 8:13
Ort: Falun

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

Inläggav Stefan_B » 14 07 07, 7:37

Hållbara och fina reparationer! Men, just som man tror att man närmar sig slutet på den akuta rostlagningen så kör man kniven genom karossen på nåt nytt ställe... visst är det lustigt, att en nerslående upptäckt som kanske gör att projektet står stilla några månader, plötsligt blir en intressant utmaning man ser fram emot!
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

Inläggav Blomquist » 14 07 08, 8:13

Fint tips angående tankarmaturen. Snacka om skillnad före/efter på lagningen runt tankröret.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

Inläggav Djo » 14 07 14, 3:32

Är ju en ram bil att dom var så petiga på tröskeln dårå jaja nytt är ju alltid trevligt :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Föregående

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron