En fundering kring detta med upplysning - eller hur man monterar extraljus på sin PV
Redan långt innan jag skaffade min kära rostbalja till bil så visste jag (min far) att man skulle ha Marchal Fantastic extraljus monterat i fronten på en PV. Helst två stycken (för det tycker han är snyggt), själv så vill jag ha en mer udda sättning Inte som alla andra, mer personligt kan vi säga. Nej då, man ska ha två stycken. Med klart glas och "plåt reflektor framför på lampan". sagt och gjort... Tradera var en vän under sömnlösa nätter. Ständigt denna jakt på lampor. Nu visade det sig vara fästena som orsakade problem. Ty det ska vara speciella fästen, som ska fästas på bärjärnen till stötfångaren. Det finns hörom och häpnom, Marchal extraljus fästen! Gjorda av Marchal FÖR Marchal, dessa små raringar visade sig vara lika svåra att få tag i som en bensinstation som säljer användbara delar till bilen. Dock så lyckades jag till slut få tag i dessa fästen. Dagen "E", e som i extraljus, närmade sig. Glad i hågen tog jag fram alla lyckort med pottor, fästen, lampor och glas. Sladd togs fram, original 60 tal på sladden. Radion i garaget startades upp, det var en skön senhösts dag. Solen sken och allt kändes bra...
För det första, en stötfångare är vass. Väldigt vass när man ska böka bakom den. Första extraljuset kollades, det såg lagom bra ut. Använt men inte förstört. Precis som bilen! Lampan skruvades på fästet, fästet monterades på bärarmen, metalen skrapades ren för att få bra jordning. Lagom högt, inte skymma vanliga lyset, inte för nära hornet, inte för långt fram, inte för långt bak. Sådär! På plats, men vad nu? Lyset är fel vinklat, det lyser som att man ska leta efter flygplan. Lossa på allt igen, ställa lampan rätt, sätta fast det igen, trixa och fixa. Nej nu är jag halvägs, jag ska banne mig fira med att se om det lyser... Fixa en bit sladd till batteriet. "Kolla om det lyser" sedan sade det bara gnist. En blå gnista for ut från fästet, men inget lyse. Aha, jordfel!
Lossa fästet igen, skapa mer. Dra åt det hela med kraften hos 1000 demoner och deras övriga släktingar. Upp och fram med sladden igen. Nu då? Upplysingen kom som från ovan! Garaget lystes upp av ett hemtrevligt "gammal vitt" ljus.
Fika paus, mjölk och ett winerbröd från den lokala affären.
Eftersom det första lyset gick relativt lätt att få dit så måste det andra gå bättre nu när jag vet hur det ska fixas. Jaså? Vem säger det? Vädret ute vart sämre, det vart mörkt och kallt. De mörka ederna vart längre. Den tidigare halv optimistiska inställningen tog slut och ersattes av en mer defaltistisk attityd, till stor del uppblandad med misstro till allt tekniskt gammalt mög som förtfarande finns kvar. Frågan om varför man lägger ner sin tid på sådan smörja, frågades ofta.
Efter ha monterat den andra ljuset och insett att det är något som är fel efter provmontering.
För det första. Bilen är använd, gubben innan har vart och hälsat på lite överallt med bilen, "fransk parkering" med mera. Stötfångaren har fått 2 smällar, varav att den är lite krökt. bucklig och ojämn. Så extraljusen sitter ojämnt i djupled, sidled och även höjdled. Efter mycket skruvande och provmonternade så monterades extraljusen fast enligt en föreslagen
model. Då till det spännande med att dra sladd. Hur och vart? Nåja, det vart en variant som kanske inte är optimal, men vad gör det när allt kommer till kritan. Ty, när vi testade de två monterade lamporna så insåg vi att den ena lampan lös som ett
sljus medans det andra var som normalt. Efter en snabb koll så visade det sig att det var en 24 volts lampa som satt i lampan. Var hittar man 12 volt/45 watts Marchal lampor idag? Nåja, det ger sig. (får kolla Tradera igen för en bensinmack säljer ju inte bildelar, bara korv och godis) Men under detta pillade skedde så insåg jag i mitt stilla sinne att, ett par extraljus original 1960 lyser ungefär lika bra som ett par nya H4 lampor, halvljuset slår ju glödlamporna till och med... Så egentligen finns det bara ett användingsområde för extraljusen. De ska se snygga ut!
Varför ska man då koppla in skräpet? Så nu sitter lamporna där, så gott det går utan att kunna lysa. Den ena utan lampa tilloch med, utan sladd till något relä, sladden ligger snyggt i motorrummet i väntan på bättre tider. Extralysena är monterade efter bästa förmåga. Fast nu är det ju hela vintern tills nästa maj och besiktning. Många idéer hinner komma och gå.
Bland annat skall ett Marchal monteras som backlampa. Hur? Det vet jag ej, men jag har en ide. Det kommer troligen sluta i kaos och misär. Men man lär sig längs vägen. Jag har framför allt ännu inte greppat hur backlampan skall kopplas. Det är ju så många sladdar som bara är märkliga, avklippta slingrande på udda ställen. Speciellt märkligt är sladden i motorrummet som är en gåta. En sladd i kabelhärvan bakom vänster strålkastare som är helt lös, skalad och ser ut att vara fördig för att användas. Men den är inte använd på de sista 20 åren med all smuts som är på den. Märkligt!
Summan av denna långa dag är att gamla saker har egenheter och charm. Samt att förr så tillverkades saker i metall, inte i skör plast. Slutligen kofångare är vassa på kanten mot kylaren...
(sladdarna är inte färdig dragna på bilden)