Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 04 14, 5:11

.
.
Jag har bytt pinjongtätningen på bakaxeln, det blev många bilder… men bilder gillar vi, så håll till godo!

Bild
Det skitiga utgångsläget.

Bild
Kardan demonterad. Nu märker jag med ritsnål rakt över axel-mutter-medbringare för att kunna dra tillbaka muttern i samma läge sedan. Detta istället för att momentdra.

Bild
Rejält mothåll och ett järnrör på långskaftet krävs.

Bild
Man bör rengöra rejält innan medbringaren dras loss.

Bild
Dags att tappa olja, rengöring här med.

Bild
Försiktighet krävs så att inte locket deformeras.

Bild
Svart i botten, men inget metallspån! Den här axeln ska nog funka fint sen.

Bild
Så drar jag loss medbringaren, en bra trekloig avdragare är nog det minsta man ska ha, jag misstänker att man kan skada medbringaren med en tvåkloig.

Bild
Ut med tätningen, packboxkroken är ett riktigt användbart verktyg.

Bild
Bakom tätningen sitter en packning, men den återmonterade jag inte då den inte passade mot den nya tätningen.

Bild
Istället lägger jag ett tunt lager packningssilikon på den nya tätningen. Fett på tätningsläppen är givetvis viktigt.

Bild
Inknackad.

Bild
För att medbringaren ska gå bra att få tillbaka, kollar jag om det finns några grader i splinesen, vilket det gör. Så, jag filar bort graderna.

Bild
Det går dock inte att trycka dit den kall, så för att slippa bruka våld så värmer jag den med varmluftpistolen. Jag har också smort splinesen med kopparpasta.

Bild
Sedan trycker jag dit den, men bara så pass att muttern går att få på för fortsatt indragning. Den får inte gå in till tätningen ännu, då den är så varm att tätningen då skulle ta skada.

Bild
Mera smörj, en packbox kan inte smörjas för mycket!

Bild
Medbringaren indragen efter att den har kallnat. Jag lägger lite packningssilikon under brickan, då splinesen inte är tät mot oljan.

Bild
Dags att dra åt igen.

Bild
Jag momentdrog inte, utan vinkeldrog istället muttern till samma läge som tidigare enligt ritsarna.

Bild
Klart på denna sida.

Bild
Bara att skrapa packning…

Bild
… och skruva tillbaka locket. Det blev till att måla det då färgen följde med skiten när jag rengjorde det. Att jag målade det silver beror på att jag hade en burk fälgspray i garaget. Bara att fylla på med transmissionsolja SAE 80W-90 API GL-5 (hypoidolja).
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:20, redigerad totalt 3 gånger.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 05 02, 7:21

Arbetet går framåt, med lite varierande hastighet. Jag har oljesprutat balkar och trösklar invändigt med en blandning 50-50 av hålrumsolja och ny motorolja. Motoroljan gör att hålrumsoljan inte torkar lika mycket, tanken är att den inte ska lägga sig som en kaka över dammavlagringar inne i balkarna, utan fortsätta att krypa utan att helt torka.
Vidare har jag monterat höger bakskärm, se bilder nedan. Jag bemödar mig inte att måla dessa gamla dåliga glasfiberskärmar, de för vara gröna. En del bygger mild custom, jag som egentligen inte har nån tid att lägga på detta får bygga mild rat look…

Bild

Bild
Glasfiberskärmarna är spruckna och dåliga och har tragiskt dålig passform. De torde ju vara i alla fall 30 år gamla, undrar om glasfiberskärmar som säljs idag passar bättre?

Bild
Här ser man att skärmen är bortåt en centimeter för lång.

Bild

Bild
Hmmm, det blir att kleta på en del underredsmassa om det här ska bli hållbart. Jag vill ju kunna åka några år utan att mina rostlagningar rostar sönder igen…

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:24, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Blomquist » 16 05 03, 1:24

Efter så mycket jobb tycker jag att du och bilen förtjänar riktig plåt istället, men du kanske vill ut och åka snart?
Tack för utförlig beskrivning av packboxbyte, jag skall själv till att göra det på Duetten inom kort.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 05 03, 8:23

Blomquist skrev:Efter så mycket jobb tycker jag att du och bilen förtjänar riktig plåt istället, men du kanske vill ut och åka snart?
Tack för utförlig beskrivning av packboxbyte, jag skall själv till att göra det på Duetten inom kort.

Jo, det kan vara sant! Men precis som du misstänker vill jag åka PV snart, och mina plåtskärmar kan jag ju svetsa och rikta om andan faller på om de inte sitter på bilen.
Jag kan vara lite road av att skriva beskrivningar ibland, beskrivningen på tätningsbytet funderar jag på att skicka till klubbtidningen, det mektipset minns jag inte att jag sett där.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 06 06, 7:40

Framsteg i och utanför garaget.

Bild
Bakskärmarna har kommit på plats. Det jag skrev tidigare om att de var för långa gick att lösa med en extra skruv bakerst, så att man liksom spände upp och ut skärmen. Sedan får de stadga genom stänkplåtarna, bilden nedan. Med en massa underredsklegg så blev det rätt så okej.

Bild

Bild
Hjulen på. Hittade dock inte riktigt alla muttrar, men jag ska ha fler… nånstans :lol:

Bild
Det här blir man däremot inte så glad över… färgen som jag målade bromssköldarna med för några år sedan har spruckit och lossnat. Aldrig mera sprayburk, det här skulle ändå vara en kvalitetsfärg. 2-kompfärg är nog det enda att använda… :roll:

Bild
Sådärja, bilen gick att backa ut ur garaget för egen maskin efter lite förlåtna startsvårigheter med två halvdåliga batterier och 9 år gammal bensin. När den fick lite ny 98 oktan med blyersättning blev motorgången en helt annan.

Bild
Bilen är tvättad och bakljusen är monterade. Bromsljuset funkar inte, jag ska mäta och se om det är kontakten på huvudcylindern.
Det största jobbet jag har kvar är att byta vindruta. Det har jag dock aldrig provat förr, är det nån som har något tips att ge? :?:
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:28, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 07 03, 9:34

Sådärja, då var det bara småpysslet kvar. Som tar ett halvår det med…

Bild
Tutan fungerade inte. Det visade sig vara fel på både signalhornet och vara dålig kontakt i signalhornsringen.

Bild
Signalhornsringen sitter med två stjärnskruvar, sedan hålls delarna ihop med tre små segerringar. Jag putsade de skitiga kontakytorna med 400 våtslippapper. Tillsammans med nytt signalhorn från Biltema är det tut vid första trycket.

Bild
Vindrutan måste bytas, den är hopplöst sprucken i synfältet. Jag skar sönder den gamla listen för att ta ut den enkelt.

Bild
Det var nästan ingen rost under vindrutelisten, däremot en massa små lackskador nära listen där man ska ha tätningsmassa sen. Epoxigrund och 2-k lack med modellpensel på detta.
Däremot vet jag inte hur jag ska få bort den gamla tätningsmassan som syns på bilden utan att skada lacken? Jag tror jag måste skära bort så mycket jag vågar och lägga nytt på den gamla sen.

Bild
Jag hittade en bra karosseritätning att linda runt listclipsen, se bilden nedan.

Bild
Den här rullen köpte jag på Laitis, kostade under hundringen.

Bild
Ny ventilhättor, ventil”tätningar” har jag satt i också. Resterna av de gamla plockade jag ut oljetråget, se tidigare i tråden.

Bild
Ventilkåpan och för övrigt alla kåpor och tråg av plåt, bör man rikta runt skruvhålen på detta sätt. En plankbit och en kulhammare funkar utmärkt.

Bild
För övrigt har jag justerat ventilerna, spolat kylssystemet och bytt kylarslangar och elementslangar, och gjort en massa annat småjox som tar sin tid.

Bild
Bromsljuset som inte funkade var en glappande säkring. Trodde inte att bromsljuset gick över någon säkring, men det gör det på PV:n!
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:33, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 07 17, 5:10

Uppdatering igen:

Bild
Här har jag bättrat på lackskadorna bakom vindrutelisten. Den gamla tätningsmassan skar jag bort så mycket jag vågade av med ett nyslipat vasst stämjärn. De små lackskador som blev målade jag igen.
Vindrutan fick jag sedan hjälp av en jobbarkompis med, tack för det! Det var väldigt odramatiskt att dra in listen med snöre, men tyvärr glömde jag fota momentet.

Bild
Bromspedalen gick inte i retur, man fick lyfta upp den med foten. Orsaken var att pedalen kärvade på pedalaxeln.

Bild
Pedalaxen var inte så vacker, men efter lite smärgelduk var den acceptabel.

Bild
Bussningarna i pedalen stack ut nån tiondels mm, så jag filade ner dem jäms med sidorna. Sedan gradade jag bussningarna invändigt med en kniv för att det inte skulle hunna kärva mot någon ev. slitagekant på axeln. Efter ihopmontering och smörjning går pedalen nu lätt igen.

Bild
Bilen besiktades den gångna veckan med nerslag på ojämn bromsverkan både fram och bak. Fram visade det sig att hjullagerfettet svettats lite olja som droppat ner i trumman. Det kan därför vara ett tips att lägga lite packningssilikon runt hjullagertätningen när man knackar in den- tätningen är ju av plåt och är inte 100% tät mot trumman. Om bilen som denna blir stående några år efter att man satt ihop lager och broms kan nog detta hända.
Nåväl, efter avfettning och uppruggning av beläggen känns det dra rakt när jag bromsar. Bakbromsarna hade bara ojämn anliggning mot trumman, så efter en uppruggning även där är det bara att köra och hoppas det sliter till sig innan jag ska ombesikta om en månad.

Bild
Motorn gick som ett fyrkantigt hjul när jag åkte in på besiktningen. Ryckte, sköt och dog vid acceleration. Det krävdes en rejäl förgasaturblåsning, planad förgasarfot, nya fotpackningar samt en locktite på gängorna till en plugg som sitter framtill på insugningsröret, innan motorn gick någorlunda. Men visst rycker den ännu, Zenith VN36 är ju inte känd för sin ryckfria och sammtslena gång precis…



Bild

Bild

Bild
Sådär ja. Det tog några år, men nu är jag framme dit jag siktade: En besiktad bruks-PV som vi vågar använda, väl reparerad men inte renoverad. Egentligen skulle jag kunna säga att den här tråden därmed officiellt är avslutad, men det är väl inte helt omöjligt att jag skriver något igen. Vi får se. Nu ska vi ut och åka PV så länge!
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:37, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Mattias Lavett » 16 07 17, 8:07

härligt, hoppas du får på lite färg på bakskärmen & en annan färg på förarstolen, sen är bilen fulländad :)
Senast redigerad av Mattias Lavett 16 07 18, 7:24, redigerad totalt 1 gång.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 07 18, 5:37

Mattias Lavett skrev:härligt, hoppas du får på lite färg på bakskärmen & en annan färg på förarstolen, sen är blien fulländad :)

Det blir att åka så här under överskådlig framtid. Ska jag göra något åt bakskärmarna så ska jag byta ut dem mot plåtskärmar, men de jag har kräver både svets- och riktjobb. Till stolen finns ju nytillverkade klädslar till överkomligt pris, men först ska jag ha motorn att funka. Det blir intressant att se hur mycket olja den drar... Sen vill jag åtgärda förgasaren, eller hitta nåt annat att sätta dit. Jag har en opelbestyckad Weber 36/36 som jag kanske provar till vintern när kvällarna blir mörka och långa. Ett misabinsug till denna har jag just löst upp på tradera :)

Vet du Mattias (eller nån annan) hur Weber 36/36 funkar tillsammans med den gamla typen av grenrör med bara ett utblås? De fick ju två utblås senare.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Mattias Lavett » 16 07 18, 7:28

Stefan_B skrev:
Mattias Lavett skrev:härligt, hoppas du får på lite färg på bakskärmen & en annan färg på förarstolen, sen är blien fulländad :)

Det blir att åka så här under överskådlig framtid. Ska jag göra något åt bakskärmarna så ska jag byta ut dem mot plåtskärmar, men de jag har kräver både svets- och riktjobb. Till stolen finns ju nytillverkade klädslar till överkomligt pris, men först ska jag ha motorn att funka. Det blir intressant att se hur mycket olja den drar... Sen vill jag åtgärda förgasaren, eller hitta nåt annat att sätta dit. Jag har en opelbestyckad Weber 36/36 som jag kanske provar till vintern när kvällarna blir mörka och långa. Ett misabinsug till denna har jag just löst upp på tradera :)

Vet du Mattias (eller nån annan) hur Weber 36/36 funkar tillsammans med den gamla typen av grenrör med bara ett utblås? De fick ju två utblås senare.

dubbla utblås ger ju nån häst till men funkar säkert lika bra med enkelt om du vill slippa byta avgasrör.
ska du kapa isär orginalgrenröret så tänk på att det är ganska tunnt gods där avgas/insug är ihopgjutna.
man får kapa insugsbiten i delar & slipa ner gjutkanterna. försöker du kapa "mitt emellan" så är det risk det blir hål.
Alternativt skaffar du ett grenrör från B18 sport.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 07 18, 10:05

Tack för infon om tungt gods, jag ska tänka på det om det blir att kapa isär ett grenrör. Jag bildgooglade lite på grenrör till B18, det fanns fler sorter än jag trodde. Hade alla B18 enkelt avgasutblås, även de sista med strombergförgasare? Det verkar finnas sportinsug som sitter ihop med grenröret också. Och marinutförande och traktorutförande... och bandvagnar och valpar...
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Mattias Lavett » 16 07 19, 6:37

Stefan_B skrev:Tack för infon om tungt gods, jag ska tänka på det om det blir att kapa isär ett grenrör. Jag bildgooglade lite på grenrör till B18, det fanns fler sorter än jag trodde. Hade alla B18 enkelt avgasutblås, även de sista med strombergförgasare? Det verkar finnas sportinsug som sitter ihop med grenröret också. Och marinutförande och traktorutförande... och bandvagnar och valpar...

Finns många varianter, blev dubbelblås när strombergarn kom. helgjutjärn med dubbla SU är från volvo 140 med B20
Men ska du behålla enkelblås så är ju ett B18 sport avgas att föredra.
Kan kika vad jag har kvar på hyllan senare idag & skicka lite bilder om jag får din mailadress.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Arne » 16 07 22, 9:13

Ska du kapa isär ett grenrör så är det enklare att kapa ett dubbelrör från B18 -67 eller B20. Det är mer gods i det och dessutom får du ca. 8 hk mer eftersom motorn kommer att andas ut mycket bättre.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 07 27, 6:18

Mattias Lavett skrev:Finns många varianter, blev dubbelblås när strombergarn kom. helgjutjärn med dubbla SU är från volvo 140 med B20
Men ska du behålla enkelblås så är ju ett B18 sport avgas att föredra.
Kan kika vad jag har kvar på hyllan senare idag & skicka lite bilder om jag får din mailadress.

Tack för bilderna! Det är intressant att se hur det är gjort på andra bilar. Jag ska se om min Weber går att rädda, jag har aldrig sett en så skev förgasarfot som på den förgasaren...

Arne skrev:Ska du kapa isär ett grenrör så är det enklare att kapa ett dubbelrör från B18 -67 eller B20. Det är mer gods i det och dessutom får du ca. 8 hk mer eftersom motorn kommer att andas ut mycket bättre.

Det låter fullt rimligt. Det är nog för liten volym i enkelgrenröret innan allt går ihop till ett rör.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 17 12 01, 8:53

Dags för ett litet återfall i PV-träsket… och i forum-träsket. Två somrar och 600 mil har det blivit med bilen hittills. Nån Weberförgasade har jag inte monterat ännu, men det blir nog vad det lider. Jag har fått tag på en till 36DCD, så nu har jag två… fast på en hylla i garaget då.
I höstas gjorde jag lite snabb lackbättring innan jag ställde bort för säsongen. Slipstift, punktbläster, epoxygrund och 2-k lack ger förhoppningsvis hållbara reparationer av stenskott och rostfläckar. Dörren på passagerarsidan var jag dock tvungen att slipa plåtren till viss del, den var allt för rostprickig. Jag har en del bilder, men bildkaliten är dessvärre sämre än de jag tagit tidigare. Jag fotade bara med mobilkameran och jag håller mig inte med de dyrare telefonmodellerna…

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
När jag nu har gjort detta kommer tankarna på att repa upp och lacka ett par riktiga bakskärmar också. De som sitter på bilen är dåliga glasfiberskärmar som jag inte ens bemödade mig att måla svarta innan besiktningen.
Jag har som synes en liten samling av skärmar i varierande grad av förfall. Svetsning eller plåtriktning krävs på alla. Vissa kan gå att pussla ihop en av två. Vi får se.

Bild
Som sagt. Kräver svets.

Bild
Att skrapa underredsmassa är en av denna hobbys baksidor, det vet nog alla som provat. Jag slipade om ett gammalt stämjärn så att eggen blev lite rundad, då funkade det rätt så bra. Det uppmärksamme ser att denna skärm suttit på en -57:a.

Bild
Efter skrapning och roterande stålborste tvättade jag bort resterna med Prickbort. Det funkade bra, men man får upprepa behandlingen några gånger om det är lite tjockare klickar som sitter kvar. Att torka bort prickborten med trasor är bättre än att spola, blöt plåt rostar som bekant.
Ja, så här är läget just nu. Fast nu ska jag renovera kök några månader framåt, så PV-jobben ligger på is tills framåt sommaren. Eller hösten. Eller nästa vinter...
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron