Duett/PV-väghållning

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 06, 4:12

Hej volvoentusiaster, jag har nyligen skaffat en duett 64 som jag använder flitigt. Jag har på kort tid skaffat massor av delar och detaljer för att göra den komplett och välfungerande. Har kommit en bra bit, men är inte nöjd med väghållningen, den är framförallt spårkänslig. Trodde först att detta berodde på att den förre ägaren krängt på 185 däck på 4tums orginalfälgar, men så enkelt har det visat sig INTE vara. En modern bil jag har går spikrakt oavsett väg och jag kommer inte att nöja mig förrän dutten går lika bra. En utgångspunkt jag har är att jag tänker behålla duttens hjulupphängning i huvudsak men kan tänka mig att modifiera vad som helst hur som helst. När jag studerat skillnaden mot nya bilar så uppenbarar sig två saker, nya bilar har hejdlöst mycket mer caster och hjulen vrider sig bättre kring mitten av slitbanan än vad min dutte gör. Jag har nu 175 däck på alufälg 5,5 tum bred, och jag tänker inte byta ut dessa utan ska få det att fungera med dessa. Det är förutsättningarna. Så nu undrar jag om det finns några här som har lite väghållningserfarenheter att dryfta? Jag har hittills gjort en del experiment med befintlig hjulupphängning men ännu utan att modifiera delarna utan bara justerat för att hitta skillnader. Men det tycks sitta långt inne, det har blivit bättre men långt ifrån bra. Det har kanske blivit 20% bättre men nu går det inte att justera mer. Har även en komplett extra framvagnsbalk så bilen slipper bli stående, då jag vill ha den på rull hela tiden. Jag har även en omfattande verkstad så jag kan i princip tillverka vad som helst, så det är ingen begränsning.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Mattias Lavett » 20 10 07, 7:25

På duett brukar det ligga shims mellan ram&framvagn i bakkant då, (ett plattjärn med två hål för skruvarna)
för att få lite mer "försprång" Posetiv caster har jag för mig det är? (kan ordna foto på min ram senare)
Annars är det väl de vanliga & se över alla bussningar att inget glapp finns i framvagn eller styrsnäcka & justera toe-in rätt.
Det du med kan tänka på är ju att gamla volvo kanske har smalare spårvidd än moderna bilar & rider på kanterna i hjulspåren i asfalten,
har du provat köra bredvid hjulspår i landsvägsfart?
jag tycker det gör stor skillnad om man lägger sig med ena hjulparet på mittlinjen eller kantlinjen & inte kör i samma spår som alla andra.
Mvh Mattias
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 07, 2:18

Tack för svar! Alltså, på en bra väg så går den bra, men vid minsta spår eller sämre väg så drar den ganska kraftigt i sidled. Jag har varit tvungen att bredda lite utåt med alufälgarna och det är ju såklart till det sämre. Jag har justerat caster maximalt, och då vill den gå bättre och ratten går tillbaka mer tydligt. Toe in har jag testat en hel del med men felet tycks inte ligga där och den bästa inställningen tycks vara ca 3mm in vid perferin iallafall under de omständigheter som är just nu. Är inne på att öka caster kraftigt och ev ändra spindellagringens lutning för att ojämnheter och spår inte ska fortplanta sig av att vridrörelsen inte är i däckcentrum. Men man skulle kunna tillfälligt maxa cambern för att flytta in kontaktytan mot vridpunkten, för att se vad det kan ge, innan nån modefiering av spindelhållare blir aktuell.

MVH A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Arne » 20 10 07, 2:33

Är de nedre inre länkarmsbussningarna i bra skick? Det är de små gummibussningarna som ser ut som trådrullar. För att styva upp framvagnen så kan man byta ut dessa mot polyretan bussningar, då ger det med sig mindre i länkarmsinfästningarna.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 07, 7:08

Bra tips med lutning av framvagnsbalken det ska jag definitivt göra, och likaså byta till uretanbussningar, jag beställer imorgon av VP? Ev finns det något utanför Köping också, men jag vet inte riktigt vad de gör. Ikväll har jag ställt in camber så mycket det går, det gjorde störst skillnad hittills, minst 50% bättre troligen klart mer, det gjorde verkligen susen. Det tyder på, att flytta in kontaktytan på däcket är den mest väsentliga faktorn just nu, eller att flytta ut vridningspunkten. Jag har varit tvungen att flytta ut fälgarna 16mm + att de har mer offcett, för att de ska hamna som orginalfälgarna på insidan. Problemet är annars att övre länkarmen kan ta i när bilen är helt utfjädrad. Men om man skulle kunna ändra spindelhållaren så att spindeln hamnar ca 4-5cm högre upp (alltså i praktiken en sänkning av bilen, den är lite väl hög iallafall) så skulle man kunna flytta in fälgen längre än orginal. Dessutom skulle man då kunna ändra lutningen på spidelrörelsen så vridningspunkten hamnar lite längre ut på däcket. Det är ev den lite mer långsiktiga idén så kanske krävs för att komma i mål att den ska gå spikrakt som en ny bil.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Mattias Lavett » 20 10 07, 7:31

Vp-autoparts , Motoroldies , CVI , KL-racing , kgtrimning mfl. har nog delar i lager.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 07, 8:36

Hur bra funkar era bilar väghållningsmässigt om man jämför med nyare?
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Mattias Lavett » 20 10 07, 9:23

Jag tycker PV är lite spårkänslig men som jag skrev ovan brukar jag undvika köra i hjulspåren på asfaltsvägarna.
Enda bil jag kört iår är denna i länken nedan , visserligen PVns hjulupphängning på den men lägre,lättare & stabilare.

https://www.garaget.org/?car=419662
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 08, 2:45

Här är det för mycket spår, de är överallt. Idag ska jag tilta framvagnsbalken och se vad det ger. Måntro om jag ska lägga under tre eller fem mm? Det får nog bli fem, så man får en rejäl skillnad.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 08, 7:29

Nja, det tycks inte finnas så mycket mer att hämta med mer caster. Har schimsat under typ 6mm, och det resulterade i att ratten går tillbaka lite kraftigare mot mitten, men knappast någon skillnad alls i spårkänslighet, det tycks handla mer om att optimera att däcket vrider sig runt sin mittpunkt. Så det blir nog till att modifiera spindlar och hållare för att uppnå det och att därigenom också kunna flytta in fälgarna en hel del.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Mattias Lavett » 20 10 08, 7:37

Justerade du om toe-in med ?
Det borde väl ändras lite med 6mm vinklingen av balken ?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 08, 8:33

Ja det ändrades en hel del, blev skaplig toe-out. Så jag ställde tillbaks den på ca 3mm, det har funkat bäst hittills. Förövrigt tror jag inte att jag har några större problem med bumpsteer eller så, utan kruxet är nog att få till spindelgeometrin vad den nu kallas. Det finns nåt begrepp som jag inte kommer ihåg namnet på.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 09, 5:32

Nu har jag upptäckt en jäkla värdefull grej när jag kört en sväng ikväll, den senaste jätteförändringen av castern har resulterat i att duetten blivit nästan helt okänslig för sidvind. Det är nog den största vinsten med casterökningen, den är nu mycket stabil i hård vind, som det är här idag. Den var mer som en vante förut i sidvind. Däremot har castern inte hjälp värst mycket mot spårkänligheten.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Mattias Lavett » 20 10 10, 7:18

Kul att du märker nån skillnad iaf.

Hur är bakaxelns infästningar då?
Gissar du kollat sånt redan. d1
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett/PV-väghållning

Inläggav Duett Ett » 20 10 10, 4:52

Den är ganska glapp hö blad fram, så det ska fixas. Jag ska lägga den på sidan med en tip-girl och byta ut stötdämparbalken + dit med nya konidämpare. För övrig finns nästan ingen rost under men den behöver målas och tectylas. Då ska jag även montera en krängningshämmare bak, den kränger ganska mycket nu och det vill jag absolut ha bort. Dessutom har jag nu fått tag i en 3,54 utväxling som ska dit fortare än kvickt. Det borde bli som ett helt extra växelsteg, och ettan är ju ändå löjligt låg. En överväxel på det kanske är onödigt, jag kör inte särskilt fort.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Nästa

Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster