Duettens bladfjädring

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Duettens bladfjädring

Inläggav Duett Ett » 20 10 14, 6:17

Hej, hur många, och vilka blad bör jag ta bort om jag vill ha avsevärt mjukare fjädring på min duett. Tycker den är stötig.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duettens bladfjädring

Inläggav Mattias Lavett » 20 10 14, 8:01

Jag tog bort några (3-4?) av dom kortaste bladen & satte i en M8 insexskruv med låsmutter som ny "centrumnit" när jag mjukade upp duettrodden jag hade för några år sedan.
Svårt veta hur många blad som är lämpligt ta bort på en duett som är avsevärt tyngre.
Bild
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Duett 445-210 framtida projekt
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 1972
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duettens bladfjädring

Inläggav Duett Ett » 20 10 17, 6:09

Ja får väl prova mig fram, men räcker det egentligen inte med att kapa bladen (bakåt) och behålla dem framåt för paketets styvhets skull? Idag ska jag försöka byta utväxling till 3,54 från 4,56. Fantastiskt bra med verkstadhandböckerna här! Tack för dem!

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duettens bladfjädring

Inläggav Mattias Lavett » 20 10 17, 6:42

Kan nog bli konstigt med snedbelastning om du kapar så.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Duett 445-210 framtida projekt
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 1972
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duettens bladfjädring

Inläggav Duett Ett » 20 10 18, 6:05

Nu sitter 3,54 utväxlingen på plats, det blev perfekt, nu är bilen fullvuxen, ingen barnutväxling längre. En tung och fin gång blev det, precis som jg ville ha. Och inget behov av överväxel heller , det blev en jäkla skillnad, men 3,31 hade nog blivit lite för mycket, även med B20´n. Behövde inte schimsa om nåt annat än pinjongens lillända (glappet) inte placeringen. Ingreppet ligger bra, kuggspelet i överkant men ok och inga som helst missljud. Är det någon som vet om någon lösning på hastighetsmätaren, den visar helt fel nu. I 90 visar den något under 70 nu tror jag.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46

Re: Duettens bladfjädring

Inläggav Mattias Lavett » 20 10 18, 6:21

Ska finnas ett par olika drev till uttaget på m40 lådan.
Ska se om jag hittar info om det.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Duett 445-210 framtida projekt
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 1972
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duettens bladfjädring

Inläggav Blomquist » 20 10 19, 8:43

Själv vågar jag inte använda vanlig bult till bladfjädrarna. Dessa centrumbultar brukar ju vara smidda, så jag beställde hem sådana. Mest för att slippa allt jobb om bulten skulle knäckas. Billigaste lösningen på mjukare fjädring är väl en sandsäck i lastrummet, finns annars en tråd här på forumet där en kille monterade bladfjädrar från någon annan bil (japansk?). Blev till att bygga nytt bakre fäste. Vet inte om han fick annan karaktär på fjädringen, men det kan ju tänkas att han fick det eftersom de var något längre än original. Lägg gärna upp tråd och bilder om du har på utväxlingsbytet.
Blomquist
 
Inlägg: 473
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Duettens bladfjädring

Inläggav Duett Ett » 20 10 19, 5:19

Jag har 12,9 bult på en scania veteran, det är inga problem. Men däremot är det nödvändigt att dra fast bladen när man har lass. Tyvärr glömde jag ta bilder på bakaxeljobbet, men jag kan nämna att inga volvoverktyg behövdes och att axeln satt kvar på bilen. Men om jag hade behövt schimsa så hade jag varit tvungen att svarva till avdragare för de koniska lagren. De avdragarna är lite speciella, de greppar gavlarna på rullarna. Jag inte bytt lager eller några tätningar. Har använt mätklocka med magnetfot för spel och tuschpenna som märkfärg för ingreppet.

Mvh A
Duett Ett
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 10 05, 8:46




Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron