M40 låda..

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

M40 låda..

Inläggav Cheva409 » 20 10 22, 10:24

Hej på er alla Pv-Duett luvvers :D
En undran , har alla M40 lådor sett lika ut i alla år ?
tänker på längden och fästhål , V.H. Olle ,
Cheva409
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 10 12, 5:36

Re: M40 låda..

Inläggav Arne » 20 10 25, 7:45

Själva lådan har sett i stort sett likadan ut, hastighetsmätarvajerns uttag vinklar lite olika på PV och Amazon. Locken skiljer sig mellan lång och kort spak, men dessa går att växla mellan hur man vill. Då det gäller B16 M40 låda så är det annan hålindelning mot sprängkåpan.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: M40 låda..

Inläggav Blomquist » 20 10 26, 10:00

Senare M40 är lite kraftigare. Man känner igen dom på svängningsdämparen som sitter bakerst. Grövre bottenstock. M40 tidigare utgåva har finare splines på utgående axel och den lådan fanns också i en förstärkt variant. Kan tyvärr inte komma med ytterligare detaljinfo, men vi har kanske någon M40-guru här på forumet som vet mer.
Blomquist
 
Inlägg: 473
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: M40 låda..

Inläggav Cheva409 » 20 10 30, 10:57

Tack för svar :)
Cheva409
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 10 12, 5:36

Re: M40 låda..

Inläggav Mattias Lavett » 20 11 07, 9:33

Längden är samma på alla M40 vad jag vet om du tänker på anliggningsytan mot sprängkåpa/medbringare kardan.
Däremot om du ska i med lådan i en PV så ska hastighetsmätarvajern peka mer snett neråt (klockan-5) än på tex 140 & Amazon (klockan-4)
Dom blev som flera tidigare skrivit , kraftigare med åren, sista åren känns igen på att även huset är förstärkt med fler gjutribbor på sidan.
Locken passar flytta emellan lådorna, men tänk på att locket till M30 lådan är annorlunda på insidan (saknar backspärr)

Att M40 & M30 till B16 har annan bultdelning mot sprängkåpan tål att upprepas.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Duett 445-210 framtida projekt
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 1974
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland




Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster