Styrväxelunderhåll för dummies

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav gentlemannatjuven » 13 03 17, 3:24

Fick följande nedslag på besiktningen häromveckan:
1. Styrning, kärv (ingen återgång)
och har listat ut att det med största sannolikhet handlar om styrväxeln. Finns det någon chans att det är en fråga om justering, eller bör jag demontera, smörja upp, och återinstallera hela paketet? Kan jag göra det här själv, som en nyfiken novis som lär mig medan jag gör? När jag läser verkstadsmanualerna så blir jag osäker på om jag måste lyfta ur motorn och ta den uppåt, jag trodde att jag skulle kunna komma åt den underifrån?

Alla svar uppskattas som vanligt väldigt, vill gärna ut och rulla lite nu i det fina vårvädret!
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav JanneR » 13 03 17, 3:31

Det där låter som ett problem som uppkommer när man satt an styrväxelns justering för mycket i en sliten styrväxel.

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav Mattias Lavett » 13 03 17, 5:00

har du skruvat loss styrstagen & kollat vad som kärvar?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Duett 445-210 framtida projekt
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 1997
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav gentlemannatjuven » 13 03 17, 5:03

Nej, jag har inte tillgång till någon bra mekarlokal, så jag försöker ta reda på vad jag kan göra i förväg innan jag pallar upp bilen och lägger mig på isen och fryser. Du menar att jag ska dra och känna på hela styrningen för att lokalisera tröghetens källa?
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav Mattias Lavett » 13 03 17, 5:19

gentlemannatjuven skrev:Nej, jag har inte tillgång till någon bra mekarlokal, så jag försöker ta reda på vad jag kan göra i förväg innan jag pallar upp bilen och lägger mig på isen och fryser. Du menar att jag ska dra och känna på hela styrningen för att lokalisera tröghetens källa?

Precis, det kan ju vara nån av sidorna i hjulupphängningen tex, kanske räcker med smörjning av spindlarna tex, hur ofta smörjer du framvagen?

steg 1 hissa upp framändan & styr & känn hur det känns, både i ratten & vrid hjulen på båda sidor av bilen. smörj & känn om det blir bättre.
steg 2 plocka av hjulen & lossa styrstagen så du kan vrida styrspindlarna & styrväxeln var för sig.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Duett 445-210 framtida projekt
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 1997
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav irocman » 13 03 17, 6:38

Har råkat ut för samma problem,trodde först det var en kärvande styrsnäcka...
Visade sig att det berodde på felaktig framvagnsinställning :wink:
irocman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 07 22, 8:54

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav Arne » 13 03 18, 8:09

Kolla även hjälpstyrarmen sen du lossat styrstagen. Styrsnäckan är det sista du kollar eftersom den är jobbigast att demontera.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav JanneR » 13 03 27, 10:59

Hur gick det med din kärvande styrning?

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav hans olofsson » 22 02 02, 7:17

Hej Har en pv sport -66 Styrväxeln var glapp så nu fick jag tag på en bra begagnad komplett styrnäcka och bytte den.
Sen när jag monterat den så visade sig att rattstången var ca 10cm längre än orginalet
Är det någon som vet något om detta olika längder på rattaxeln ? Mvh. Hans
hans olofsson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 02 02, 6:14

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav Blomquist » 22 02 07, 3:37

Olika längd förekommer, eftersom att snäckan sitter olika långt fram på B16 och B18.
Om det finns ytterligare variation vet jag inte.
Blomquist
 
Inlägg: 489
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Styrväxelunderhåll för dummies

Inläggav Mattias Lavett » 22 02 11, 11:54

hans olofsson skrev:Hej Har en pv sport -66 Styrväxeln var glapp så nu fick jag tag på en bra begagnad komplett styrnäcka och bytte den.
Sen när jag monterat den så visade sig att rattstången var ca 10cm längre än orginalet
Är det någon som vet något om detta olika längder på rattaxeln ? Mvh. Hans

Skiljer mellan PV/Duett men tror inte det är så mycket som 10cm ,
var det samma typ av snäcka med aluminiumhuset du fick tag på ?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Duett 445-210 framtida projekt
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 1997
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron