Renovering av originalram på 445:a, tips och råd behövs.

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Renovering av originalram på 445:a, tips och råd behövs.

Inläggav vilkenkarl » 08 07 22, 6:37

Nu har jag mentalt ställt mig in på att renovera upp originalramen, trots att det kommer att innebära en hel del jobb. Flera partier är genomrostade och kommer därför behövas bytas. Min tro är att ca 35-40% av materialet behöver att bytas.
Frågan är hur mycket man får byta innan den i laglig mening tappar identiteten.

Nästa fråga är hur man bäst går tillväga. Att skära loss "bottenplåten" som just nu ändå bara har samma bärighet som ett kex som legat ute över en daggig sommarnatt innan blästring låter rimligt, eller? Finns det ekonomiplåt att tillgå?

Ramen är en PV 445: från troligen 1949, ch.nr 192

Mvh,

Daniel[/img]
Användarvisningsbild
vilkenkarl
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 07 13, 6:52
Ort: N

Inläggav gusten » 08 07 22, 6:43

Skrapa endast bort bottenmassa innan blästring, när du får den tillbaka ser du vad som finns kvar. I det här fallet tror jag inte mkt blir kvar. Bottenplåten är punktsvetsad och kan slipas tunn med vinkelslip och sen tas med huggmejsel. Ekonomiplåt har jag aldrig sett. Ganska logiskt eftersom en ram i beskrivet skick måste anses bortom räddning. Vill än en gång råda dig att byta till en friskare ram, det är inte värt jobbet att byta 50 % av plåten i stället för bara tungan där ramnumret är stansat in.
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Inläggav vilkenkarl » 08 07 22, 6:54

Tack Gusten, snabba bud där!
Nja, jag vet att det vore troligen det mest rimliga, men att behålla större delen av originalramen är en del av charmen även om det innebär någon extra veckas svordomar, tvivel och svetstråd.
Hur sitter bottenplåten? Är den punktad? Anledningen varför jag vill få bort den är för att kunna inspektera ramen innefrån. Bottenplåten ska ju ändå bytas.
Det finns inte en gnutta underredsmassa på ramen, den är helt ren eller snarare rostig.
Användarvisningsbild
vilkenkarl
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 07 13, 6:52
Ort: N

Inläggav Lars Bd » 08 07 22, 11:09

Jag håller på dig, renovera ramen med ny plåt så gott du kan utan att fuska med en hel eller delar av en reservram.
Lagar du med ny plåt kan du med stolthet säga "originalet är reparerat".

En utbytt ram medför att du måste säga "originalet har jag slängt samt olagligen bytt identitet på den nya ramen och samtidigt fördärvat själen på styvfarmors gamla duett.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav vilkenkarl » 08 07 23, 7:46

Tack Lars, vi är nog inne på samma linje.
Däremot undrar jag om det finns någon som tillverkar ekonomiplåt. Troligen går det att hitta rätt utformning och bockning på balkarna, men kurvorna blir lite svårt eftersom de ser pressade ut...

Någon som har en idé?
Användarvisningsbild
vilkenkarl
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 07 13, 6:52
Ort: N

Inläggav Hasse63 » 08 07 23, 9:57

Någon ekonomiplåt lär inte finnas.

För att få till en mjuk sväng på ramen så kan man kapa ur tårtbitar ur ramen på insidan, lika så om den smalnar av.

En jigg av något slag är nog att föredra om man kapar bort stora delar av ramen. Kanske en annan ram duger att hålla den rostiga i rätt läge. En tredje får donera "delar".
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors

Laga ram

Inläggav Blomquist » 08 07 23, 4:09

Jag har reparerat Duettramar.

Man bockar en U-profil med öron och sågar sedan ur kilar, uppifrån om man skall böja neråt och underifrån om man skall böja uppåt.
Jag upplevde det som mycket tidsödande men inte särskilt svårt, kom ihåg att använda plåt av grövre dimension 1-1,25.
Kapa bort det dåliga EFTER att du har fått till ersättningsbiten.
Helsvetsning säger sig självt.

Vad gäller orginalsnacket så går det en logisk gräns någonstans.

Som exempel kan jag nämna min Duett som har följande utbytt: främre/bakre golv, trösklar (inre/yttre), bottensvällare, skärmkanter bak, delar av reservhjulsbaljan och hjulhus, samtliga dörrar, vindruta, framvagnsbalk, tre länkarmar, bromstrummor/bromsskjöldar, bakfjädrar, motor och alla bromsrör/hjulcylindrar/bromsslangar samt fronten.

Knappast en originalvagn alltså, men var går gränsen?
Jag har stött på människor som bytt ännu mer men som på fullt allvar hävdar "-originalvagn".

Om du i slutändan har bytt ut tre fjärdedelar av plåten i ramen skulle jag personligen mena att du har fått till en replika.
Men kanhända det känns bättre i ditt fall än att byta ut ramen mot en annan.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Inläggav Lars Bd » 08 07 23, 8:49

Det beror på hur mycket ramen får kosta då det finns många plåtfirmor som skulle kunna bocka/knacka plåtar till rätt profiler.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav surgubbe » 08 08 08, 10:28

byter du 50%av ramen och gör det så snyggt att det inte
synns på några veckor så gör du det j.....t bra särskilt
som du inte verkar ha så mycket erfarenhet
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav vilkenkarl » 08 08 08, 10:39

Visst är det min första Duettram jag renoverar, men många kilometer svetsfog har det blivit genom åren...
Huvudfrågan ver huruvida det finns ekonomiplåt att tillgå samt var den lagliga respektive känslomässiga gränsen går när man byter ut plåt.

Jag har fått en hel del input från er och har bildat mig en bra uppfattning inför renoveringen. Tack för alla tips så här långt, fortsättning följer.

Mvh,

Daniel
Användarvisningsbild
vilkenkarl
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 07 13, 6:52
Ort: N


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron