skärmar, dörrar, luckor, lås, backspeglar, kromdetaljer, märken.
Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B
av Gäst » 08 10 06, 7:52
Just hemkommen med Duett-64.
Undrar om någon vet var man får tag i ett golv till bagageutrymmet - det med alla trälister på. Det är så pass mkt skador att jag helst vill ha ett helt. Men OK mindre bitar kunde väl funka i nödfall.
Vad är det för träslag i ribborna ?
-
Gäst
-
av Blomquist » 08 10 06, 8:57
Holländska klubben lät pressa nya golv för en massa år sedan, enstaka ex kan dyka upp, men det är sällan. Ett tips är annars att ta plåt att lappa med från ett överblivet ryggstöd=samma profil. Träslaget är ask, med reservation för att andra varianter kan ha förekommit. Förbered dig mentalt på att uppstagande konsoller som du finner under golvet också är slut. Funderar du på ramlyft kan det vara en god idé att vänta med golvlagandet tills dess.
Senast redigerad av
Blomquist 15 10 19, 7:15, redigerad totalt 1 gång.
-
Blomquist
-
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 07 08 22, 9:40
- Ort: Danmark
av Joje » 08 10 07, 8:14
Tack för den infon ! Jag har ett extra ryggstöd så då finns lösningen närmare än man anar. Vid närmare titt på bef.golv visade det sig att det inte var så buckligt som jag först tyckte. Det finns tydl.en pressning som ska staga upp mot reservhjulet som går i en båge i golvet. Så det är mest kanterna då och en balk som ska till.
Duett 1964
-
Joje
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 08 10 06, 7:46
- Ort: Nordingr
-
av Joje » 09 01 03, 6:55
Nu börjar det ta form.
Duett 1964
-
Joje
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 08 10 06, 7:46
- Ort: Nordingr
-
av Joje » 09 01 12, 8:26
Så ser det ut under innan slipning av svetsar och koll att inget missats.
Grunnade länge på hur balkar skulle fixas, men när jag insåg att konstruktionen är helt vansinnig med balkar som är öppna uppåt mitt i hjulsprutet så fick det bli slutna fyrkantrör istället, med borrningar och dräneringar inne i reservhjulsutrymmet så man kan hålrumsspruta dom.
Under resans gång fick jag ett par balkar bockade men kvaliten var så dålig så dom kunde jag bara inte sätta dit.
Duett 1964
-
Joje
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 08 10 06, 7:46
- Ort: Nordingr
-
av Blomquist » 09 01 13, 9:28
Ser ju kanon ut det där, men du är säker på att fyrkantsrören inte sticker ner för mycket inne i baljan nu då? Det ser ut att bli lite tajt med reservhjulet, men det är kanske bara synvilla. Hatten av för att du pallade att göra jobbet utan ramlyft förresten, jag gjorde mitt lastrumsjobb med karossen löst och tyckte det vara trångt även då. Jag körde också lite custom och byggde på
bakkanten av hjulhuset med fem cm neråt, kan rekommenderas.
Blir det hellack nu då eller?
-
Blomquist
-
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 07 08 22, 9:40
- Ort: Danmark
av Joje » 09 01 13, 10:34
Jag hade tänkt tillverka några slags skyddsplåtar som börjar vid hjulhusen och vinklar bakåt så man inte får upp dyngan där under golvet dä den inte ska vara. Lätt att säga så här innan man fått ditt avgasystemet iofs, men nåt måste till.
Som du kan tänka så var det knepigt att få bort resterna av balkarna inne i reservhjulsbaljan så jag löste det så att den bakre lämnade jag kvar mittdelen av som var frisk och skarvade ut med rören. Den främre som går genom baljan gjorde jag helt ny. Men jag hittade fyrkantrör 35cx35 så att jag kunde slipa bort allt utom det som låg mot golvet och då passade balken exakt inne i det som var kvar. Fick iofs kapa och skarva på ett ställe för att få dit den..
Obs detta är ingen orginalrenovering utan det ska bli en bra fungerande bruksbil, även om jag som väl syns försökt att få den synliga delen = golvet att bli orginalliknande.
Utrymmet i höjdled i baljan är ca 5-10 mm lägre än std. Det betyder gott om plats när jag testade med standarddäck.
Kändes säkrare att göra jobbet utan ramlyft så man inte riskerade att få fel mått nånstans. Det mesta är ju dessutom gjort uppifrån genom det uppsågade golvet. Som ju var kass självklart.
Det finns en nackdel med fyrkantrören och det är möjligen att det blir små fack i räfflorna i golvet uppepå rören. Men jag funderar på att lägga en tätningssträng på främre sidan efter rostskyddet.
Det blir hellack, om än inte nåt toppjobb. Vi kommer förmodligen att måla reklam på sidorna dörren och bakåt under fönstren för olika evenemang och det kommer nog göras med vanlig acrylfärg som man har när man målar tavlor. Så jag räknar med att jag ändå får lacka om sidorna när det ska bytas design.
Men det är ju en perfekt färg den blekgula att ha som bakgrund för sådant.
Jag är lite engagerad i ångbåtsverksamheten där jag bor mm.
Duett 1964
-
Joje
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 08 10 06, 7:46
- Ort: Nordingr
-
av Joje » 09 01 20, 8:11
Finns det ingen Duettägare här som kan tala om hur det ska se ut runt hjulhusen bak ?
Husen ska ju klädas först , sen finns det skruvhål i golvet runt om som tyder på att det borde funnits nån klämskena som håller fast klädseln mot golvet.
Hur ser den ut ? Som ett J kanske ? Men vilket material ska det vara ?
Duett 1964
-
Joje
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 08 10 06, 7:46
- Ort: Nordingr
-
av gusten » 09 01 20, 9:53
Stämmer som du säjer ett J. ca 10 mm brett och 1,5 tjockt. Skumgummi limmat på hjulhusen och vinyl fastkruvat mot golvet och bakom sidopanelerna.
-
gusten
-
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 07 07 31, 10:32
- Ort: Lund
av Joje » 09 01 20, 6:59
Bra - men vad är grejen gjord av och hur är den behandlad ?
Duett 1964
-
Joje
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 08 10 06, 7:46
- Ort: Nordingr
-
av gusten » 09 01 20, 8:24
plattjärn lackat i bilens färg
-
gusten
-
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 07 07 31, 10:32
- Ort: Lund
av Joje » 09 01 20, 10:06
Tack !
Duett 1964
-
Joje
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 08 10 06, 7:46
- Ort: Nordingr
-
Återvänd till Karosseri, Bilplåt o Lackering
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster