Bälten till PV -65

instrumäntbräda, stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bälten till PV -65

Inläggav Matts » 09 03 09, 2:33

Hej

Är det någon som vet vilka bälten jag kan köpa på skroten som går att sätta i PV:n. Det verkar vara svårt att få tag i original. Och vilka bultar ska jag skaffa, var finns de. Nedre och övre i b-stolpen plus den som passar i kardantunneln. Alla dessa är borta på min pv.

Sen är den så vitt jag vet förberedd för två-punktsbälte bak. Kan man då ta ett midjebälte och dra som tvåpunkt?

matts
Matts
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 03 09, 2:21

Inläggav svarta faran » 09 04 29, 10:32

Hejdu.
Skruvarna till bältena brukar väl sitta fast i själva fästet på bältet.
Vet inte vilken kvalitet på skruv det ska vara, men dom brukar vara fingängade.
Du skrev att det är förberett för bälten bak.
Vart sitter dom fästena isåfall??
Om du menar tvåpunkt som lixom går diagonalt över kroppen så är dom inge bra. Har sånna i min bubbla, är mycket bättre med midjebälte.
Då sitter man iallafall kvar i sätet ,istället för att åka under bältet å få huvet avslitet från resten av kroppen.
svarta faran
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 04 06, 7:43
Ort: Delsbo

Inläggav Mattias Johansson » 09 04 30, 7:01

Få tag i bultar vet jag inte riktigt var man gör. Det är UNF i de flesta bilar men UNC i PV. Nånstans måste det ju finnas UNC-bult med rätt hållfasthet och utformning, konstigt vore det annars, har dock inget tips på rak arm. :roll:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Bultar

Inläggav Blomquist » 09 04 30, 2:01

UNC-bult är något man kan hitta hos företag som säljer delar till traktorer och/eller USA-bilar. I baksätesregionen på 544 har jag för mig att det skall gå att hitta ett fäste gömt bak taklädseln i c-stolpen, annars får du nog fästa i hyllan. Det finns universalbälten att köpa för antingen lodrätt eller horisontal montering. Kan tipsa via pm om du inte hittar.

Själv köpte jag NOS till 140 på Tradera en gång och det var inte enda gången jag sett bälten till gamla Volvo där.
Personligen är jag lite skeptisk till begagnade grejer, då man inte vet vad bältena har varit med om.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Inläggav Matts » 09 04 30, 2:54

Hej alla tre och tack för synpunkter, jag ska leta bult med rätt gänga, jag har en traktorhandlare i närheten.

Vad det gäller baksätet så vet jag att de sena PV var förberedda för bälte bak. Jag har en 65a. Jag har känt gängorna bakom innertaket i c-stolpen.

Trots att diagonalbälte är gammalt tänkande så tror jag nästan jag kör ett bussmidjebälte och sätter rullen i c-stolpen som diagonalbälte. Får se hur det går. Jag kan berätta sen.

Jag får ingen familjemedlem med mig i bak utan bälte. De har ju helt rätt, tycker jag faktiskt.

Tack för synpunkter.
Matts
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 03 09, 2:21

Inläggav pvchrister » 09 04 30, 7:43

Jag har 240 bälte bak i min 65:a. Midjebälte på mittplatsen. Fungerar jättebra.
pvchrister
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 06 22, 12:14
Ort: Markaryd

Re: Bultar

Inläggav Mattias Johansson » 09 04 30, 8:11

Blomquist skrev:UNC-bult är något man kan hitta hos företag som säljer delar till traktorer och/eller USA-bilar.


Då ska det ju också vara rätt hållfasthet och rätt längd och grovlek på "styrningen" eller vad man ska kalla det som bältet glider på, och lite såna saker... Säger inte att det INTE finns, däremot har jag inga tips om exakt var man hittar.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav svarta faran » 09 05 02, 11:17

Jag har 2 pojkar på 4 å 7 år. Så bälte bak är ett måste, annars får jag skäll av dom.
Tycker jag har uppfostrat dom ganska bra :P
svarta faran
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 04 06, 7:43
Ort: Delsbo

Inläggav Matts » 09 05 04, 11:18

Du Pvchrister, som har 240-bälten. Använde du originalfästen eller har du byggt själv i golvänden?
Matts
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 03 09, 2:21

Bälte...

Inläggav pvchrister » 09 05 04, 2:57

I golvet har jag använt "orginalhålet" men gjort en förlängning för att knäppet ska komma över säteskanten. Själva rullen är fäst i hatthyllan med bältesplatta i bagaget. Likaså i hjulhuset. Dessa bältesplattor finns att köpa t.ex. hos de som säljer rallyeprylar. Gängan i dessa plattor är det samma som volvo använt till 240 bältesinfästning.
pvchrister
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 06 22, 12:14
Ort: Markaryd

Inläggav Matts » 09 05 04, 3:31

Pvchrister, jag var lite osäker på originalhålet i golvet som du talar om. Använder du en av raden bultar eller finns det ett hål som jag inte ser. Var mer exakt sitter det? Jag har ju också en 65a.
Matts
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 03 09, 2:21

Bälte....

Inläggav pvchrister » 09 05 04, 7:41

Du har "knölen" i mitten under baksätet, till vänster och höger har du 3 lodräta bultar med muttrar, ytterligare till vänster och höger har du 2 bulor målade i samma färg som bilen. Det är plastpluggar som du ska pilla väck och där finns fästen. Dom sitter där för att skydda gängorna från smuts och att det ska komma in smuts i bilen.
pvchrister
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 06 22, 12:14
Ort: Markaryd

Inläggav Matts » 09 05 04, 7:57

tack pvchrister det förklarar varför jag inte såg dem. Nu kommer allt att ordna sig
Matts
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 03 09, 2:21

Bälte...

Inläggav pvchrister » 09 05 04, 8:17

Då gäller det bara att hitta rätt bult till den gängningen.... annars får du borra och sätta bältesplatta här med....
pvchrister
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 06 22, 12:14
Ort: Markaryd

Inläggav Matts » 09 05 05, 7:53

Du pvchrister, hoppas du inte tycker jag frågar för mycket. Men jag har en fråga till. Var i hjulhuset sätter du plattan för tredje fästpunkten? Där finns väl bara plåten, fast det kanske räcker tack vare plattan? Kan du beskriva platsen så noga som möjligt. Ända nere vid golvet eller en bit upp?

Vad det gäller den övre så finns det ju, som sagt, plats under innertaket.

Men min hatthylla har också två parhål på båda sidor om man skulle köra hatthyllevarianten. Är det där man ska gå in, kanske de är avsedda för att visa var man ska sätta bälte där? Med platta under alltså?

Och mittbältet av midjetyp, som du har. Använder du samma golvhål där som till sidobältenas golvfästen?

Jag måste bara ha bälten. Det känns inte bra att köra utan. Korkat, tycker jag. Sen har jag fyra barn också de vill ha sin far oskadd och gärna åka om de får bälten.
Matts
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 03 09, 2:21

Nästa

Återvänd till Interiör, kupé o dyl...

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron