Byte från B4B till B18A i 444?

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Byte från B4B till B18A i 444?

Inläggav PVStefan » 09 08 12, 8:56

Hej

jag går i tankarna att byta till B18A i min 444a samt montera en 3växlad låda som tillhör B18. Vad behövs göras? är det "Bolt on?" hört att växelådsbalken ska vara olika stämmer det? Kan man då ta balken från 544an som låda och motor kommer ifrån.

måste jag ta kardan också? passar den in på gamla bakaxeln då?
PVStefan
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 07 10 15, 12:10

Inläggav surgubbe » 09 08 12, 11:23

vad har du för årsmodell på 444an?
mitt förslag är ju att ta framvagn
och bakaxel styrsnäcka hjälpstyrarm från en b18 pv oxo
vettigare utväxling kraftigare
framaxel balk sen skulle jag ta
frontplåten oxo större kylare
bättre huvgångjärn
har du en skrotad 544 och plocka delar
från så ta allt som skiljer och flytta över
alla 12 voltsgrejer som värme fläckt tex

nu såg jag ju det är en 54 du har
det mesta från b18 pv är bolt on
men hjälpstyrarms lagringen får du
borra hål för i rambenet om jag minns rätt
minns inte hur det är med övre stagen
till bakaxeln på 54 men finns dom inte
så kan du skära lös fästet från 544ans
golv och flytta över dom flesta mätarna
är mekaniska så det påverkas inte av
bytet till 12 volt
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Arne » 09 08 13, 5:31

Om du modifierar bakaxeln till 544 upphängning så får du även modifiera baksätesdynan så att "knölen" som uppstår under baksätet ryms under baksätesdynan. Passa även på att byta bromsarna till 544 bromsar, det är inga svårigheter alls. För att få de gamla handbromsvajrarna att lira ihop med de nya bromsarna så flytta även över hylsorna som sitter i bromssköldarna från 444:an. Det är bara att knacka ut dem framåt.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Inläggav PVStefan » 09 08 13, 10:31

tack för svaren.
men är det ett måste att byta bakaxel kan jag inte låta den gamla vara kvar? vill inte göra om allt för mycket ska vara enkelt att byta till orginal igen.. Vill inte heller kapa och skära nått i bilen. :?
PVStefan
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 07 10 15, 12:10

Inläggav surgubbe » 09 08 13, 12:28

du måste inte byta men den varvar som satan
varvar nog med 4.10 men du har väl 4.56 eller
ännu värre på en 54 varför kunna bygga tillbaka
du får en betydligt bättre bil med B18 grejer
priset om du ska sälja är nog ungefär detsamma
om du bara bygger om ordentligt och snyggt
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav PVStefan » 09 08 13, 8:03

okej bra.. Annledningen till att jag vill behålla bakaxel är att jag inte har nån annan axel liggande.. Varför jag vill göra så det är lätt att byta tillbaka till orginal är att jag har lite andra planer för bilen iframtiden.
PVStefan
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 07 10 15, 12:10

Inläggav surgubbe » 09 08 13, 11:00

ok tänkte du hade från 544an du skrotat
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav PVStefan » 09 08 14, 4:49

okej.. ja nä den har jag sålt.
PVStefan
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 07 10 15, 12:10


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster