Hur fungerar oljerenaren på B4B?

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Hur fungerar oljerenaren på B4B?

Inläggav goced » 10 03 28, 4:19

Undrar hur oljerenaren fungerar på en B4B årsm 1956. Jag har bytt filter men funderar på om och hur det fungerar. Verkar som att man stänger tillförseln när man skruvar i skruven som sitter i locket. Hur cirkulerar egentligen oljan?
goced

Re: Hur fungerar oljerenaren på B4B?

Inläggav sf1972 » 10 03 28, 6:14

Finns det inte en slang underifrån, och en slang på sidan av filterhållaren?
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav goced » 10 04 11, 6:56

sf1972 skrev:Finns det inte en slang underifrån, och en slang på sidan av filterhållaren?

Jo, det gör det men hur cirkulerar oljan inom renaren?
Jag hittar bara ett mikroskopiskt litet hål på röret som går inne i filtret. Det verkar som det lär sättas igen ganska omgående. Men det kan väl inte vara den enda cirkulationen? v1
goced

Inläggav sf1972 » 10 04 18, 8:50

b4b har ju bara delflödesfilter, så oljan cirkulerar orenad också genom motorn, om jag fattat rätt. Till slut har ju all olja blivit renad. B14 som satt i p1900, hade fullflödesfilter, så har även b16 och senare motorer.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav goced » 10 04 27, 9:27

Återigen: Finns det någon som vet hur oljan cirkulerar genom filtret på en B4B eller som kan tipsa om var man hittar sprängskiss eller liknande som beskriver flödet. Jag har bytt filter + olja och startat upp motorn. Bra oljetryck men helt kall oljerenarburk vilket indikerar att ingen olja cirkulerar genom denna. Ska det vara så????
goced

Inläggav sf1972 » 10 04 27, 8:33

All olja cirkulerar inte genom oljefiltret, som på en moderna bil, utan oljan som inte går runt i motorn(överflödet) går genom filtret och rinner sakta tillbaka i tråget, så inom en viss tid har all olja filtrerats, men inte som på fullflödesfilter, där allt går genom filtret först.
Användarvisningsbild
sf1972

Återvänd till Motor