Tändningsinställning B4B

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Tändningsinställning B4B

Inläggav Jonas F » 10 08 24, 7:08

Hej,

Jag ska ställa in förtändningen på min PV 444 HS -54 med B4B-motor (44 hkr). Inför detta jobb så har jag några funderingar som jag hoppas kunna få svar på.

*Enligt instruktionsboken så ska det vara 5 graders förtändning. På trans.kåpan finns ett pilformat plåtbleck och på svänghjulet ett hack. Representerar detta hack 0 grader = ÖDP eller 5 graders förtändning? (Jag har trott att hack = 0 grader och därför märkt upp 5 grader själv, men jag vill ändå höra mig för.)

*Vid vilket varvtal ska det vara 5 graders förtändning?

*Vid inställning av dessa 5 grader, ska då vaccumregulatorn vara urkopplad eller inte?

*Finns det inte några specifikationer för B4B liknande 1500 rpm/20 grader/bortkopplad vaccumreg., som det finns till senare volvo-motorer?

*Jag har tänkt använda tändinställningslampa och varvtalsmätare, så därför skulle det vara bra att få hjälp med detta.

Tack på förhand.

Hälsningar

Jonas F
Jonas F
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 08 24, 6:56

Re: Tändningsinställning B4B

Inläggav Arne » 10 08 24, 8:23

Märkningen representerar 0 grader. 1500 varv utan vacuumregulator, då bör den bli rätt bra i tändningen. Brytaravståndet 0,4 mm.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Tändningsinställning B4B

Inläggav Jonas F » 10 08 25, 7:49

Hej igen,

Tack för infon. Men vid 1500 rpm och med urkopplad vaccumregulator, hur många graders förtändning ska det då vara? För det kan ju inte vara 5 graders förtändning vid 1500 rpm, eftersom motorn blir alldeles för lågtänd då.

/Jonas
Jonas F
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 08 24, 6:56


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster