Jeg bygde om for fem år siden på PVn til min sønn, og det var vellykket.
Starteren byttet jeg ikke, men monterte en 1,5 meter lang startkabel (10 eller 16 mm2) for å begrense strømmen noe. Mange har erfaring med at dette fungerer over lang tid. Også uten begrensning. Men då maå man ha en bil som starter lett. Og hvorfor skulle den ikke gjøre det? Vi passer vel på å bytte slitedeler. I Forsvaret hadde jeg opplæring på Volvo-Jeeper. Her var det 12 coil og starter og 24 volts anlegg. Dette for å sikre start i -40 grader.
Coilen er fortsatt 6 volt, men har innmontert en formotstant fra en Bosch Rødcoil. Derved holder tennstiftene lenge nok. Coilen ryker ikke om du unngår å la tenningen stå på uten at motoren går. Under gange er det jo bare strømpulser som reduserer gjennomsnittsvarmen og -strømmen vesentlig.
Tankmåleren byttet jeg nylig til 12 volt, tidligere 6 volt. Den viste litt feil. Alternativt kan du montere inne en motstant på 68 Ohm på tilførselsledningen eller i selve instrumentet.
Spylarmotoren fikk en kraftig motstand på 4 Ohm på plussledningen.
Torkarmotoren ble byttet til 12 volt. Brukt. Gelmte å smøre den opp da jeg monterte den, derfor bråker den litt når det er kaldt. Satte nylig inn en kraftig diode på plussinntaket for å få den til å gå roligere. -0,6 volt mindre spenning.
Varmfläkten byttet jeg til 12 volt. En i klubben ville bytte med meg.
Alle lampene ble selvfølgelig byttet...... Ryggelyset glemte jeg. Måtte bytte pære nå....
Dynamoen byttet jeg til 12 volt. Satte på det gamle remhjulet fra 6 volt for å få bedre lading (turtall).
det var vel det hele...
PS: Et lite tips: Tankmåleren på min Amazon var urolig og hoppet mye med halv tank. Så satte jeg på en kondensator på den sorte ledningen som går inn på takmåleren, og så roet nåla seg. Her kan man sikkert bruke en kondensator fra en fordeler eller kjøpe en på ca. 2,2 mikrofarad, sånn vi støydempet ting for å unngå radiostøy med før i tiden