6volt till 12volt

Generator, startmotor mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

6volt till 12volt

Inläggav Amazon_Sleper » 10 10 24, 7:06

Ja har ju en Pv som jag har börja göra i ordning så smått ingen orginalare eller så, MEn är på jakt efter kupefläkt, temp mätare, tankmätare finns de å få tag i nytt? Å även givaren bak i tanken är jag på jakt efter...
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 05 15, 2:45
Ort: Sollefte

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Amazon_Sleper » 10 10 24, 7:07

Nu blev te en tanke vurpa :P Kanske ska skriva att de är till en 60a med alltså 544an..
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 05 15, 2:45
Ort: Sollefte

Re: 6volt till 12volt

Inläggav gusten » 10 10 24, 8:29

Tempmäteren går på kappilärrör så den funkar på alla volt....
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Mattias Lavett » 10 10 24, 9:00

Vissa av prylarna finns iaf för avhämtning i Sandviken om du läser annonserna här på forumet ;)

Har du tänkt på dessa prylar?

Tändspole, kondensatorn i/på fördelaren, generator, relän, torkarmotor, startmotor.

har för mig nån sa att man inte behöver byta tankgivaren & att torkarmotorn & startmotorn funkar ett tag även om dom slits fortare.... *lite osäker*
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Amazon_Sleper » 10 10 25, 3:29

Ja de är fixat har kört med de ett tag ifjol sommar tills besiktningen gick ut B20 ca 155Hk :wink:

Då är de fint om de röret till mätare finns med.. Tänkte om de fans 2 modeller som på 140i serien att fans även mekanisk(rör) å elektoniskt..

Tänkt mest på om de fanns nya grejer å få tag på.. Nja torkaren går tokfort på 12volt så är nog inte å rekomendera.. MEn tank givaren har jag hört ska vara samma förutom att den inne i bile får fel värden...
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 05 15, 2:45
Ort: Sollefte

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Mattias Lavett » 10 10 25, 9:24

Oki den va redan ombyggd alltså, förstod det som att du skulle börja bygga om.

Tempmätare har jag inga fler kvar, sålde dom jag hade över för 400kr/st i somras.
övrigt kan säkert finnas

Men ja du måste nog byta bensinmätaren i instrumentet.

Nya prylar hittar du väl på dessa firmor, sök efter deras hemsidor.:
VP-autoparts , lite tips på varför du kanske ska jaga begagnat:
kupefläkt: http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... ageID=1024
tankarmatur (tydligen samma på 6-12volt): http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=636
tempmätare: http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=636

sen har ju även dessa firmor delar:
cvi-automotive ,
motoroldies ,
GCP ,
PV-klubben mfl
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Amazon_Sleper » 10 10 27, 3:11

Jo känner till företagena där.. Tänkte mest att någon kanske viste så man slapp lusläsa varenda sida :wink:

Men fint med dom tipsen i alla fal :)
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 05 15, 2:45
Ort: Sollefte

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Mattias Lavett » 10 10 28, 8:38

söka nya prylar kan du ju göra på Tradera med , ibland kan det bli billig ibland dyrt ;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Amazon_Sleper » 10 11 12, 8:39

Så sant så sant.. Men vill gärna ha nytt nytt så man inte råkar ut för nå jävla fabrikations fel å skit :? .

Får se vad som blir får väl ringa runt å kolla med olika företag..
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 05 15, 2:45
Ort: Sollefte

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Torbo » 10 12 09, 9:58

Jeg bygde om for fem år siden på PVn til min sønn, og det var vellykket.
Starteren byttet jeg ikke, men monterte en 1,5 meter lang startkabel (10 eller 16 mm2) for å begrense strømmen noe. Mange har erfaring med at dette fungerer over lang tid. Også uten begrensning. Men då maå man ha en bil som starter lett. Og hvorfor skulle den ikke gjøre det? Vi passer vel på å bytte slitedeler. I Forsvaret hadde jeg opplæring på Volvo-Jeeper. Her var det 12 coil og starter og 24 volts anlegg. Dette for å sikre start i -40 grader.
Coilen er fortsatt 6 volt, men har innmontert en formotstant fra en Bosch Rødcoil. Derved holder tennstiftene lenge nok. Coilen ryker ikke om du unngår å la tenningen stå på uten at motoren går. Under gange er det jo bare strømpulser som reduserer gjennomsnittsvarmen og -strømmen vesentlig.
Tankmåleren byttet jeg nylig til 12 volt, tidligere 6 volt. Den viste litt feil. Alternativt kan du montere inne en motstant på 68 Ohm på tilførselsledningen eller i selve instrumentet.
Spylarmotoren fikk en kraftig motstand på 4 Ohm på plussledningen.
Torkarmotoren ble byttet til 12 volt. Brukt. Gelmte å smøre den opp da jeg monterte den, derfor bråker den litt når det er kaldt. Satte nylig inn en kraftig diode på plussinntaket for å få den til å gå roligere. -0,6 volt mindre spenning.
Varmfläkten byttet jeg til 12 volt. En i klubben ville bytte med meg.
Alle lampene ble selvfølgelig byttet...... Ryggelyset glemte jeg. Måtte bytte pære nå....
Dynamoen byttet jeg til 12 volt. Satte på det gamle remhjulet fra 6 volt for å få bedre lading (turtall).
det var vel det hele... PS: Et lite tips: Tankmåleren på min Amazon var urolig og hoppet mye med halv tank. Så satte jeg på en kondensator på den sorte ledningen som går inn på takmåleren, og så roet nåla seg. Her kan man sikkert bruke en kondensator fra en fordeler eller kjøpe en på ca. 2,2 mikrofarad, sånn vi støydempet ting for å unngå radiostøy med før i tiden
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Blomquist » 10 12 17, 3:28

Känner en som lät linda om startmotorn till 6 volt istället.
Alltså Duett 445 med original elsystem MEN med B18.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: 6volt till 12volt

Inläggav Torbo » 10 12 17, 4:42

Linda om startmotorn till 6 volt? Betyr dete vikle om med tynnere kobbertråd? Hva med ankeret?
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21


Återvänd till Elsystem, Instrument, Reglage

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron