Duett 1967 min "tjänstebil"

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 07, 11:08

En liten tråd om min "nya" firmabil, duett 1967!
Funnen på blocket i juli 2010, Plåtrenoverad för typ 15 år sedan,men för ca 13 år sedan blev den vandaliserad, allt glas på den blev krossat med hjälp av stora stenar med en del bucklor som följd.
Så ägaren ställde in den i sitt varmgarage och där har den stått orörd tills nu, jag ska modernisera lite här och där efter eget huvud, den har ju sedan tidigare fått "customhjulhus" , bilder kommer väl lite då och då!
Börjar med lite bilder på när jag dragit hem den!

H sigge!
Manage Attachments
Senast redigerad av royalbopper 10 08 07, 11:20, redigerad totalt 1 gång.
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 07, 11:09

en bild till
Manage Attachments
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 07, 11:13

Har nu kollat igenom projektet och har inte hittat någon direkt rost, fick koppla om hela elsystemet vilket ju inte är så knepigt när det består av typ 10 kablar. har just varit på biltema ock köpt en normal tändspole och en massa ljuddämpnings mattor till golv o dörrar och torpedvägg.
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav gusten » 10 08 07, 12:20

Kanonmodell, kan bero på att min har samma färg ! Rutor är en bagatell både att hitta och att sätta i
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 08, 9:19

Några bilder på hjulen, Volvo 50 tal 4 tums fram och dodge 50 tal 5 tums bak
Manage Attachments
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Mattias Lavett » 10 08 09, 8:13

Snyggt det blev med hjulen, vart har du hittat centrumkåporna?
jag har iaf dörrutor med hisskenor till duett liggandes om du behöver?
men det är väl både dyrt&svårt att skicka såna. & inte så billigt att
köra 20mil för & hämta dom heller;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 09, 8:29

Hittade centrumkåporna på en marknad (made in taiwan) fick slipa upp fälgcentrumhålet några mm, Det blev riktigt fränt faktiskt.

Nu håller jag på att passa in nya stolarna från suzuki swift, Blir riktigt bekvämt och mycket säkrare med nackstöd och spärr för ryggstödet, sen blir det rattstång från volvo 740
Ett tvåkrets bromssystem finns också i planerna, dock lite krångligt eftersom jag vill behålla dom stående pedalerna
H sigge
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Mattias Johansson » 10 08 10, 9:53

Har inte bland annat senare modeller av Bubblan tvåkretssystem och stående pedaler? Eller BMW 2002? Kan en sådan cylinder funka? (Ska ju stämma mot bromsarna i övrigt också förstås...)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 11, 8:10

Tackar för tipset vw bubbla tvåkrets huvudcylinder blir det! Kostar halva priset jämfört med originalet och det ser ut som om det passar direkt, förutom lite rördragning.

Någon som har tips om montering av ny rattstång?

H sigge!
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Mattias Lavett » 10 08 11, 8:27

Stadiga fästen är väl ett måste att svetsa ihop nånting runt hålet genom torpeden eller upp från ramsnoken i motorrummet kanske?
vad tänkte du använda för styrsnäcka ihop med den nya rattstången?

sen angående bromscylindrar så skiljer det väl lite om du ska köra med skivbroms eller trumbroms. med backventiler & så tänkte jag.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav classic_volvo » 10 08 11, 11:51

SNYGGT...ser ut som ett kanonskick att utgå ifrån, lycka till !
/sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 15, 10:31

Tänkte behålla original styrsnäcka och ev övre delen av rattstången också, bara sätta dit någon kolappsbar del på mitten . I värsta fall blir det 740 rattstång hela vägen från styrsnäckan.
Men en stor del av charmen med en duett är ju just bussratten. stående pedaler och långspaken.

Nu upphörde kameraJäveln att fungera också så alla bilder på vad jag gjort försvann :? svetsade igen alla onödiga hål i innerskärmar och torpedvägg, monterade nya gummigenomföringar i övriga hål, så att man slipper få in fukt och ljud i onödan. Renslipat golvet fram och bak (inte ett enda rosthål) och målat. Svart solskyddsfilm på bak och sidorutor. tillverkar just nu nya stolsunderreden till suzuki swiftstolarna. Har beställt ny huvudbromscylinder . Har bokat besiktningtid 20 september så nu har jag lite press på mig d2

H sigge!
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 15, 4:47

Ny kamera!

Mattat ner taket inför omlackeringen, och dragit ut några bucklor som blev vid vandaliseringen.
Manage Attachments
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav Mattias Lavett » 10 08 15, 7:06

royalbopper skrev:Tänkte behålla original styrsnäcka och ev övre delen av rattstången också, bara sätta dit någon kolappsbar del på mitten . I värsta fall blir det 740 rattstång hela vägen från styrsnäckan.
Men en stor del av charmen med en duett är ju just bussratten. stående pedaler och långspaken.

Nu upphörde kameraJäveln att fungera också så alla bilder på vad jag gjort försvann :? svetsade igen alla onödiga hål i innerskärmar och torpedvägg, monterade nya gummigenomföringar i övriga hål, så att man slipper få in fukt och ljud i onödan. Renslipat golvet fram och bak (inte ett enda rosthål) och målat. Svart solskyddsfilm på bak och sidorutor. tillverkar just nu nya stolsunderreden till suzuki swiftstolarna. Har beställt ny huvudbromscylinder . Har bokat besiktningtid 20 september så nu har jag lite press på mig d2

H sigge!

dumt att börja kapa i den hellånga röret på styrsnäckan kanske? eller har nån bytt till annan styrsnäcka på denna? (eller så är jag okunnig & dom sista hade delad rattaxel) ?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Duett 1967 min "tjänstebil"

Inläggav royalbopper » 10 08 15, 7:49

Har nyrenoverad original styrsnäcka med hel/stel rattstång. "Bara" att kapa rattröret och stången och skaffa kullager som passar på stången och tillverka lagerhylsa och stadiga fästjärn, Plättlätt när man inte behöver några knutar för att klara vinklar.

H sigge!
Det är vad du lär dig när du redan tror att du kan allt som räknas!

När inget annat fungerar, läs bruksanvisningen!
royalbopper
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 07 10, 8:02
Ort: strängnäs

Nästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster