.
Jag har bytt pinjongtätningen på bakaxeln, det blev många bilder… men bilder gillar vi, så håll till godo!
Det skitiga utgångsläget.
Kardan demonterad. Nu märker jag med ritsnål rakt över axel-mutter-medbringare för att kunna dra tillbaka muttern i samma läge sedan. Detta istället för att momentdra.
Rejält mothåll och ett järnrör på långskaftet krävs.
Man bör rengöra rejält innan medbringaren dras loss.
Dags att tappa olja, rengöring här med.
Försiktighet krävs så att inte locket deformeras.
Svart i botten, men inget metallspån! Den här axeln ska nog funka fint sen.
Så drar jag loss medbringaren, en bra trekloig avdragare är nog det minsta man ska ha, jag misstänker att man kan skada medbringaren med en tvåkloig.
Ut med tätningen, packboxkroken är ett riktigt användbart verktyg.
Bakom tätningen sitter en packning, men den återmonterade jag inte då den inte passade mot den nya tätningen.
Istället lägger jag ett tunt lager packningssilikon på den nya tätningen. Fett på tätningsläppen är givetvis viktigt.
Inknackad.
För att medbringaren ska gå bra att få tillbaka, kollar jag om det finns några grader i splinesen, vilket det gör. Så, jag filar bort graderna.
Det går dock inte att trycka dit den kall, så för att slippa bruka våld så värmer jag den med varmluftpistolen. Jag har också smort splinesen med kopparpasta.
Sedan trycker jag dit den, men bara så pass att muttern går att få på för fortsatt indragning. Den får inte gå in till tätningen ännu, då den är så varm att tätningen då skulle ta skada.
Mera smörj, en packbox kan inte smörjas för mycket!
Medbringaren indragen efter att den har kallnat. Jag lägger lite packningssilikon under brickan, då splinesen inte är tät mot oljan.
Dags att dra åt igen.
Jag momentdrog inte, utan vinkeldrog istället muttern till samma läge som tidigare enligt ritsarna.
Klart på denna sida.
Bara att skrapa packning…
… och skruva tillbaka locket. Det blev till att måla det då färgen följde med skiten när jag rengjorde det. Att jag målade det silver beror på att jag hade en burk fälgspray i garaget. Bara att fylla på med transmissionsolja SAE 80W-90 API GL-5 (hypoidolja).