Det verkar som några läser, så jag fortsätter. Nu är vi framme vid våren 2013, efter några månaders stillestånd i PV-reparationerna började suget återkomma. Det som kändes roligt att börja med var kopplingsbytet, så sagt och gjort: bilen pallades upp några tum till och växellådan plockades ut underifrån. Det man ska tänka på är att lossa kylaren så att den följer med när motorn tippar bakåt, samt att lägga ett mellanlägg bakom toppen om man är rädd om lacken i motorrummet.

När svänghjulet plockats lös stod jag inför två val: byta filtringen, eller byta hela gaveln till packboxvarianten, då jag hade en sådan liggande. Jag valde att byta filtningen, då jag bedömde att jag inte skulle få gaveln tätt mot tråget utan ta loss hela tråget. Detta skulle vissa sig vara ett dåligt val, mer om det senare.

M30-lådan tvättade jag utvändigt och så bytte jag packboxar på både ingående och utgående axlar. Tyvärr glömde jag fota detta, men det man ska tänka på är att lägga lite packningssilikon bakom muttern på flänsen, annars kan det läcka olja genom splinesen.
Sen satte jag upp allt igen, startade och… det droppade rejält med olja från motorn! Efter lite övervägande var det bara en sak att göra- plocka ner allt en gång till och dessutom plocka ner tråget.

Eftersom jag inte hade plats i garaget att lyfta ur motorn ur en uppallad bil, var det bara att ta ner tråget underifrån. Det går, om man gör enligt följande: Lyft motorn från motorkuddarna med ett ok som på bilden, eller liknande (jag behövde ju inte vara så rädd om lacken). Växellådan ska sitta kvar i bakre fästet. Ta sedan ner framvagnen, låter man den ligga kvar på domkraften behöver man inte lossa styrstagen. Däremot måste bromsrören lossas från huvudcylindern. Sen är det bara att plocka bort tråget.
Eftersom jag skulle lös med växellådan igen var jag tvungen att skruva tillbaka framvagnen för att ha något att fästa den tråglösa motorn i, plocka lös låda, koppling och svänghjul. När jag sedan satte upp prylarna igen ficka jag göra om allt i omvänd ordning. Har man inte jobb så skaffar man sig.

Tråget var rejält kleggit, jag tror att det var evakueringskanalen från labyrinten innanför filtringen som släppte igenom för lite olja och orsakade läckaget. Den här kanske någon känner igen från tråden ”Bytt filtring läcker olja” i B18-avdelningen här på forumet.

Den nya gaveln för packbox monterades. Jag centrerade den med tre bladmått, men jag tror att det går lika bra, kanske bättre, att montera packboxen först och låta den centrera gaveln.

Här är kopplingen på plats igen, men inte tråget.

Kopplingslänkaget var slitet. Jag köpte ett av stagen nytt då det var billigt, men resten svetsade jag på nytt material.

Det här hålet lade jag igen med svetsen och borrade sedan upp ett nytt.

Axeln svetsade jag också på, och slipade till den med lamellskiva och smärgelduk. Den här axeln går i en plastbussning (se bild nedan), så det går bra att göra så.

Ett reparerat och fungerande länkage. Plastbussningen närmast kameran bytte jag, men den inre var ok.

Rent , snyggt och tätt under gammbilen. Hålen som syns till vänster i bild är inte rost, det är original dräneringshål… nej, jag kan inte ljuga, det är rost. Men det får bli en senare fråga.