Bakbromsarna vid byte till skivor fram PV/Duett

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bakbromsarna vid byte till skivor fram PV/Duett

Inläggav stenwholm » 16 05 26, 2:39

Bakbromsar, hur göra, vid byte till skivbromsar har diskuterats. Reduceringsventil, servo, tvåkrets etc.
Ok att man tar bort backventilen i huvudbromscylindern förstår jag men skulle följande koncept fungera:
Bromsservo från Amazon som bara matar frambromsarnas skivor och bakbromsarna körs som innan.
En förgrening på huvudcylindern behövs förstås också förutom till bromsvätskebehållaren
Om det ändå blir obalans i bromskraft, har någon erfarenhet av att prova olika diametrar på bakcylindrarna?
stenwholm
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 05 26, 1:19

Re: Bakbromsarna vid byte till skivor fram PV/Duett

Inläggav Arne » 16 05 30, 6:18

Reduceringsventil från Amazon och bakbromsarna från Amazon som har skivor fram. PV:ns bakbromsar är av sk. duoservo typ och lämpar sig inte i kombination med skivbromsar fram. PV:n är en så lätt bil att man inte nödvändigtvis behöver bromsservo, det fungerar alldeles utmärkt utan den.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Bakbromsarna vid byte till skivor fram PV/Duett

Inläggav Blomquist » 16 05 31, 11:02

Jag plockade över hela systemet från en Amazon (68), inklusive reduceringsventil på min Duett.
Det fungerade fint. Sen pajade servot, varefter jag körde utan detta.
Jag körde slangar från 140 direkt i oken fram, efter tips från medlemstidningen.

Amazon årsmodell 65 hade skivor utan servo och heller inte reduceringsventil,
så den varianten finns ju från fabrik så att säga. PV:n väger ca 100 kg mindre
än Amazonen, vilket är ungefär 10% skillnad.

Det är tungtrampat utan servo, och svängradien är sämre. Bromsarna tar dock jämnt. Alltid.

Mitt nästa ingrepp bliver att plocka dit huvudcylinder från Porsche.
Detta är ett sätt att uppnå tvåkrets som Royalbopper gjorde här på forumet.
Om man söker på tjänstebil så dyker tråden upp. Han köpte från Dalhems.
Det gör inte jag eftersom man kan få hem en för under halva priset
om man går via Ebay.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Bakbromsarna vid byte till skivor fram PV/Duett

Inläggav Stefan_B » 16 06 04, 6:59

Blomquist skrev:Mitt nästa ingrepp bliver att plocka dit huvudcylinder från Porsche.
Detta är ett sätt att uppnå tvåkrets som Royalbopper gjorde här på forumet.
Om man söker på tjänstebil så dyker tråden upp. Han köpte från Dalhems.
Det gör inte jag eftersom man kan få hem en för under halva priset
om man går via Ebay.


Flikar in på den här tråden: Jag såg det där med porsche/vw-cylindern tidigare, men jag har en fundering: Ingående slangar verkar komma från sidan på cylindern och utgående tryckrör neråt. Kan det inte bli svårluftat, risk för en luftficka i cylindern, då ingen anslutning sitter ovanpå? Han verkade ju dock ha fått den besiktad, så det kanske funkar klockrent ändå.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Bakbromsarna vid byte till skivor fram PV/Duett

Inläggav Mats Andreasson » 16 09 04, 9:03

Varning varning varning!
Jag har just avslutat en ombyggnad till tvåkrets bromssystem på min PV 544 B och räknade då en del på vilken diameter bromscylindern bör ha. Min slutsats är att VW/Porsche-cylindern som rekommenderas i tråden om tjänste-Duetten (som det hänvisas till i den här tråden) har alldeles för liten diameter vilket gör att cylindern skulle behöva vara mycket längre än den är för att kunna trycka ut tillräckligt med bromsvätska. Enda sättet att kunna bromsa utan att den går i botten är att ha bromsarna absolut maximalt utjusterade - så fort beläggen har slitits det minsta kommer den att bottna vilket betyder noll bromseffekt. Samma sak om ena kretsen skulle börja läcka - då går kolven i botten på direkten, och då är det ju ingen större vits med tvåkrets... Konstigt att besiktningen godkände Royalboppers bygge, tycker jag! Eller är det jag som tänker fel?
P.S. Jag använde en tvåkrets huvudcylinder med samma diameter som originalet, d v s en tum eller 25,4 mm, från firman Wilwood Racing. Säljs bland annat av Dalhems. Mycket rimligt pris, dessutom! D.S.
Mats Andreasson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 01 31, 6:25

Re: Bakbromsarna vid byte till skivor fram PV/Duett

Inläggav Andreas Favorit-65 » 23 05 22, 8:27

Hejsan, har starka funderingar på skivbromsar fram ifrån Volvo Amazon på min Volvo pv-65
Jag väljer troligen att köpa nya skivor nya ok ifrån kännt volvo företag i sverige
Bakbromsarna byts ut med nya trummor hjulcylindrar bromsbackar och monteringsdetaljer som redan är köpt
Huvudcylindern är inköpt ny så den får då modifieras som nämnts tidigare
Byter även samtliga bromsrör för att säkerhetsställa ett frächt system
Jag är inte sugen på att byta till hängande pedalställ då jag vill ha värmepaketet så orginal som möjligt.
Ett bromsservo ifrån tidig Amazon är kanske att föredra för funktion på skivorna fram ,något att tänka på där?
Är bromsok ifrån ett enkrets system enklare att få till ett fungerande system ?
Kan man ha ok ifrån ett tvåkrets system å ändå ha trummor kvar bak lite mer rördragning för ett tvåkrets system men då fungerar kanke inte bromsservo ifrån tidig Amazon (66-67-68)?
Har goda kunskaper i att tillverka nya bromsrör själv med koningar osv
Okhållaren ifrån Amazon är tydligen 75mm i infästningen eller 90mm som får modifieras, Men är 75mm för enkrets å 90mm för 2krets ?
Behöver jag bromsreducerare för att bakbromsarna inte ska låsa sig före skivbromsar fram börjar nypa isf ifrån Amazon
Ni som konverterat till skivbromsar fram eller har goda kunskaper i ämnet kan kanske hjälpa mig och svara på mina funderingar
Första frågan här på forumet Mvh Andreas med en svart pv favorit -65 v1
Andreas Favorit-65
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 05 22, 7:43

Re: Bakbromsarna vid byte till skivor fram PV/Duett

Inläggav Blomquist » 23 05 26, 8:52

Hej, skall försöka svara

"Huvudcylindern är inköpt ny så den får då modifieras som nämnts tidigare"
Du menar plugga ena utgången antar jag, vilket blir nödvändigt om du skall ha servo..

"Jag är inte sugen på att byta till hängande pedalställ då jag vill ha värmepaketet så orginal som möjligt."
Nej, det är heller inte nödvändigt
"Ett bromsservo ifrån tidig Amazon är kanske att föredra för funktion på skivorna fram ,något att tänka på där?"
Ett enkrets-servo från t.ex. Amazon kan man med fördel montera, då det blir ganska tungtrampat annars, men det är inte absolut nödvändigt.
"Är bromsok ifrån ett enkrets system enklare att få till ett fungerande system ?"
Det är enklare än att bygga om till enkrets- än tvåkretssystem, ja.
"Kan man ha ok ifrån ett tvåkrets system å ändå ha trummor kvar bak lite mer rördragning för ett tvåkrets system men då fungerar kanke inte bromsservo ifrån tidig Amazon (66-67-68)?"
Amazon med tvåkretssystem har trummor bak, servot är helt annorlunda och sitter ihop med huvudbromscylindern.
"Okhållaren ifrån Amazon är tydligen 75mm i infästningen eller 90mm som får modifieras, Men är 75mm för enkrets å 90mm för 2krets ?"
Okhållarna är olika för två- respektive enkrets eftersom att oken har olika cc, men jag har inte måtten till hands.
"Behöver jag bromsreducerare för att bakbromsarna inte ska låsa sig före skivbromsar fram börjar nypa isf ifrån Amazon" Som jag skrev tidigare i denna tråd har Amazon 65 års modell skivor, men ingen reduceringsventil.

Slutligen vill jag erinra om att det är viktigt att man har kolla på vilka komponenter som ingår i respektive system, så att man inte blandar ihop så att det blir fel. Jag tänker framförallt på hjulcylindrar bak.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster