Vart tar oljan vägen II

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Vart tar oljan vägen II

Inläggav Oscar » 10 04 17, 2:24

Stor oljekonsumtion. Har ej mätt ltr/mil.
Har:
Renoverad B20A. Borrad, nya ringa o kolvar, slipad vevaxel, nya lager.mm.
Bra:
Startar vid första kompressionen.
Bra acceleration. Bra effekt.
Jämn tomgång.
Kompressionen mellan 10,4-10,7 bar.
Absolut oljefri utvändigt. Inget oljedropp på garagegolvet.
Körd efter renovering ca 300 mil

Problem:
Förvånansvärt högt ljud.
Sotiga tändstift.
Sotigt avgasrör.

Fråga:
Vart tar oljan vägen??

Funderingar:
Svängt oljeringarna fel. Vilket gud förbjude! Men vet att jag kollade o dubbelkollade!
Läste att det skall finnas en ventil efter oljesamlaren från vevhuset i slangen
mellan luftfiltret o förgasaren (Stromberg). Ventilen saknas i denna motor.
Slangen invändigt s.g.s. oljefri. Borde ju vara helt oljedränkt med tanke på
oljeförbrukningen?
Gummitätningarna på ventilspindlarna på plats.
Ideer o förslag mottages med tacksamhet.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Mattias Lavett » 10 04 17, 3:25

ska inte vara nån ventil på slangen mellan vevhusvent & luftburk vad jag vet?
däremot tror jag det brukar sitta nån stålull typ i slanganslutningen på vevhusventilatilationen.
sitter slangen mellan oljelocket på ventilkåpan & insuget på rätt plats? (om du har sån)
ska vara strypning på ca.1mm eller så i anslutningen på insuget för den slangen.

en nyrenoverad motor kan dra lite olja innan den gått in sig har jag erfarenhet av.
svårt att veta hur mycke din dragit? hur många gånger har du fått fylla olja?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Oscar » 10 04 17, 4:32

Läste i en manual om denna ventil, det poängterades att om det är fel sorts ventil ändras oljeförbrukningen.
Stålull finns i röret vid oljesamlaren på vevhuset.

Har slangen från vevhuset ansluten till luftfiltret, altså mellan luftfilter o förgasare.
Slangen från ifyllningslocket går till insuget med strypningen.
Kan jag ha dem felanslutna?
På ca 20 mil fick jag fylla i ca 1 ltr. Tycker det är ganska mycket. Borde kanske lugna ner mig några hundra mil ännu?
På insuget finns ett uttag till, vet ej vad det har för funktion.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Oscar » 10 04 17, 4:45

Var just inne o kollade på CVI:s reservdelslista.
Gummitätningarna på ventilskaften är helt olka på B18 och B20.
Har gummitätningar för B18. Kan det vara orsaken?
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Mattias Lavett » 10 04 17, 4:51

sitter väl inga tätningar på skaften på B18?? eller minns jag fel? har inte B18 bara gummibrickorna ovanpå fjädertallrikarna & ingen tätning på skaften?
på B20 ska det sitta tätningar på skften innanför ventilfjädrarna har jag för mig.

slangarna ska sitta som du har dom , det andra uttaget på insuget är väl vaccum till bromsservo.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Oscar » 10 04 17, 9:40

OK!
Nu börjar det ljusna. Har satt bara gummibrickor (B18) ovanpå fjädertallrikarna. Hade en sats överlopps gummibrickor som jag tog för givet skulle passa. Byter dessa så får jag se vart det leder.
Motorn har varit i en 140:a av 1973 års modell, tror jag. Med styrservo!
Tack för hjälpen.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Mattias Lavett » 10 04 18, 6:46

Japp fast för & få dit tätningar på ventilskaften måste du troligen plocka av toppen & bort med ventilfjärarna. ;) inte så roligt på en nygjord motor....
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav pettzonz » 10 04 18, 8:33

Tror du inte att han kan fixa detta med luftanslutningsnippel till tändstift och hålla uppe ventilerna med tryckluft som man gör med övriga bilar med dåliga ventiltätningar.
http://www.garaget.org/?car=167383

Medlem 15415 Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
pettzonz
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 09 10 07, 7:46
Ort: Sandarne (Söderhamn)

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Oscar » 10 04 18, 11:14

Försökte tyda bilden på gummitätningen med tanke på hur mycket jag måste demontera. Hade hoppats på lika enkelt förfarande som med B18 ventilerna. Men tydligen inte.
Tänker försöka med tryckluft o ha kolven i topp. Bra förslag. Tack.
Har ett svagt minne av ett hävarmsliknande verktyg. Ena änden av hävarmen fästs i pinnbult för vipparmarna o en skål som pressar ner ventilfjädern.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav pettzonz » 10 04 18, 12:04

Precis, ett sådant verktyg finns, gäller bara att hitta ett eller göra ett. Luftnippel finns faktiskt att köpa, tror faktiskt jag sett en sådan på Biltema om jag inte är alldeles ute och cycklar.
http://www.garaget.org/?car=167383

Medlem 15415 Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
pettzonz
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 09 10 07, 7:46
Ort: Sandarne (Söderhamn)

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Mattias Lavett » 10 04 18, 1:05

Fan vad smart du är då ;) klart det borde gå & göra så med tryckluft, visste ju att man kan ta bort fjädrarna lätt om kolven går ända mot ventilerna men det är ju oftast bara dieselbilar som har så tajt mellan ventiler & topp, men med tryckluft i så funkar det ju. Exakt ett sånt verktyg som ni beskriver har vi till lastbilsmotorerna på jobbet, fast modellen större då än vad som behövs till en B20 ;)
gör ett sånt & trycka ner tallriken med & sen en liten skruvmejsel & en magnet att ta loss knastrena med så kommer du lösa det galant.

Jag har ett liknade verktyg att använda på lösa topplock som jag sätter i pelarborrmaskinen & trycker ner fjädern med, börja med att knacka lätt med en liten hammare på kanten på fjädertallriken så hör du att det blir ett annat ljud när dom "släpper" från ventilskaftet sen trycker du ner fjädern med verktyget & pillar bort knastrena.

Kan fixa nån bild på mitt verktyg senare idag om det är intressant.?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Oscar » 10 04 18, 3:06

Jotack!
Kommer just från garaget, där jag stått o funderat ut hur jag skall göra ett sådant verktyg. En u-balk med hål i ändan att trä på pinnbulten för vipparmsaxeln o sen från ett "vanligt" verktyg för demontering av ventilerna ta den delen som pressar ned fjädern.
Men har du bild så skulle det underlätta i tankearbetet!
Blir det ett struligt verktyg är det väl lätt hänt att jag trycker ner ventilen i st.f. fjädern, o då är lufttrycket puzweg o jag får börja om.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Mattias Lavett » 10 04 18, 5:08

Precis det är därför du ska knacka försiktigt på kanten av ventiltallriken så knastrena släpper från ventilbrickan, det kan du lämpligen göra på alla ventiler när du tagit bort vipparmsbryggan men innan du sätter tryck på cylindern. lade in röda pilar på bilden så du ska förstå hur jag menar, mitt verktyg består av en uppslitsad rörstump som lagomt passar på ventiltallriken, lätt att komma åt med skruvmejsel & magnet genom slitsen när man tryckt ner ventilfjädertallriken.
Manage Attachments
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Oscar » 10 04 18, 5:47

OK.
Nu börjar jag ha det mesta på klart.
Det var ett enklare verktyg än jag hade tänkt ut!
Gummiringarna beställda o får dem i början på veckan.
Du skall ha månget tack för hjälpen!
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: Vart tar oljan vägen II

Inläggav Oscar » 11 01 16, 9:34

Inte hjälpte det med att fixa oljetätningen kring spindeln!
För ngn månad sedan såg jag en bild på en fabriksny B20 motor som hade slangen från ventilkåpans påfyllningslock anslutet till luftfiltret och slangen från vevhuset till insugningsröret mellan förgasare o topplock. Nu behöver jag inte fylla på olja mellan oljebyten!!
Nu finns en tunn oljehinna runt påfyllningslocket, tidigare var motorn fullständigt ren från olja, vilket tyder på att det rådde kanske vacuum i vevhustet.
Tack för etr engagemang.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Nästa

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster