Hej på er alla Volvovänner!
Har precis renoverat motorn på min Duett. Skaffade då en renoverad Zenithförgasare från Vp. Efter uppstart av motorn så visar det sig att den ruskar hela tiden på tomgång och puffar till då och då i avgasröret. Gick då igenom tändningssidan helt och hållet och kollade så att den står på 22gr förtändning.
Nya tändkablar, stift samt en nyrenoverad fördelare monterades vid renoveringen. Men när ruskningarna fortsatte så började jag misstänka den nya förgasaren. Plockade isär hela förgasaren och började jämföra med den gamla VN36:an. Allt stämde förutom ett munstycke upptill på den delen som innehåller alla munstycken. På den nya VN36:an satt det storlek 70, men på den gamla storlek 50. (satt storlek 50 på tre andra jag hade liggande också)
Jag bytte då till dom gamla munstyckena och vilken skillnad!! Nu går bilen mjuk och helt ryckfritt samt har en härligt viskande tomgång.
Är det nån som vet varför man har olika storlek på dessa? Visst är det nån form av tomgångmunstycke? Jag kör på 95oktan med blyersättning.
//Ola