Bestyckning Zenith VN36

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bestyckning Zenith VN36

Inläggav veterantraktor-ola » 10 08 02, 8:47

Hej på er alla Volvovänner!

Har precis renoverat motorn på min Duett. Skaffade då en renoverad Zenithförgasare från Vp. Efter uppstart av motorn så visar det sig att den ruskar hela tiden på tomgång och puffar till då och då i avgasröret. Gick då igenom tändningssidan helt och hållet och kollade så att den står på 22gr förtändning.
Nya tändkablar, stift samt en nyrenoverad fördelare monterades vid renoveringen. Men när ruskningarna fortsatte så började jag misstänka den nya förgasaren. Plockade isär hela förgasaren och började jämföra med den gamla VN36:an. Allt stämde förutom ett munstycke upptill på den delen som innehåller alla munstycken. På den nya VN36:an satt det storlek 70, men på den gamla storlek 50. (satt storlek 50 på tre andra jag hade liggande också)
Jag bytte då till dom gamla munstyckena och vilken skillnad!! Nu går bilen mjuk och helt ryckfritt samt har en härligt viskande tomgång.
Är det nån som vet varför man har olika storlek på dessa? Visst är det nån form av tomgångmunstycke? Jag kör på 95oktan med blyersättning.

Bild

//Ola
Användarvisningsbild
veterantraktor-ola
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 12 25, 8:51
Ort: Bispgården

Re: Bestyckning Zenith VN36

Inläggav pettzonz » 10 08 03, 9:41

Tomgångsmunstycket ska vara 70 och luftmunstycket ska vara 70 på B18 Zenith 36
Tomgångsmunstycket ska vara 50 och luftmunstycket ska vara 50 på B16 Zenith 34
enligt verkstadshandböckerna
http://volvo1800pictures.com/document/v ... r_B18A.pdf
http://volvo1800pictures.com/document/v ... or_B16.pdf

men för kännedom så köpte jag även en ny förgasare och fick bestycka om den till 65 munstycke, fick den inte att gå som jag vill med orginal 50/50 munstyckerna, kan dock bero på att det sitter en B16 B kam
och den är köpt ifrån Förgasarteknik som även levererar till VP (dom har då köpt där ifrån tidigare hur dom gör nu vet jag inte) och efter 3 försök så fick jag en som var hel, den första som jag fick var det ett hål i halsen på, den andra hade inga gängor kvar i vakum anslutningen. Kan också nämna att fler har haft problem med förgasare ifrån Förgasarteknik
http://www.garaget.org/?car=167383

Medlem 15415 Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
pettzonz
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 09 10 07, 7:46
Ort: Sandarne (Söderhamn)

Re: Bestyckning Zenith VN36

Inläggav veterantraktor-ola » 10 08 03, 10:29

Okej de va bra o veta. Jo den här va också trasig. Men den har stått på hyllan ett tag så ja pröva aldrig o byta ut den. Skruven som håller chokevajern vid reglagearmen va utan gängor. Men ja ha ju flera förgasare stående så de va bara o byta armen.
Sen har jag en fundering till. Om ja plockar av luftrenaren o har bilen på tomgång så låter den hemskt konstigt i förgasaren. Normalt bruka de väsa bara, men på den här så låter de mer som salivsugen hos tandläkaren. De sörplar o håller på. Sen om ja gasar till så kommer de inte en fin stråle ur svanhalsen utan de skvätter o droppa. Men konstigt nog så gå motorn bra med fin tomgång. Funderar ibland på att skruva tillbaka original Strombergförgasaren. Bytte till Zenith för att många säger att dom gå bättre o billigare.

//Ola
Användarvisningsbild
veterantraktor-ola
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 12 25, 8:51
Ort: Bispgården


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster