Byte från B16 till B18/B20 i en 444 -57

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Byte från B16 till B18/B20 i en 444 -57

Inläggav surgubbe » 09 10 28, 1:08

jo visst går det att köra med B16 kylaren men
den är på gränsen om man börjar öka effekten
i en b20 plus att det blir snyggare utan damsugar
rör och bättre huvgångjärn på köpet
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Re: Byte från B16 till B18/B20 i en 444 -57

Inläggav Prosten » 09 10 28, 1:59

Blomquist skrev:
surgubbe skrev:skillnaden är inte mellan duett och pv framvagnsbalk
utan mellan
444/544 B16/b18
Beklagar min felande information. Har en balk liggandes som jag fick
med i en affär med informationen att den var till pv, skulle ha varit pv B16 då tydligen.
Har aldrig haft vare sig PV eller B16-försedd bil.

Det där med kylaren har jag sett flera som har hoppat över. Istället för att byta hela frontenoch kylaren har de använt
rör (dammsugarrör funkar perfekt) för att få vattnet att hamna rätt, är ju spegelvänt B16/B18.

Har du påbörjat projektet?


Det där med kylaren ska jag kolla upp, lät ju lite smidigare att göra så, än att byta front å dona!

Har tyvärr inte gjort mer än att tvätta av bilen, har lite krångel med garage just nu.. Är nämligen så att där jag ska ha Pvn har vi en tank med villaolja som vi ska ta ut, och han som ska göra det kommer inte förens V.46 eller hur det var, så just nu får Pvn stå ute i carporten och frysa. Men men, snart så ska det väll bli lite skruva, kan lägga upp en projekttråd här på forumet när det är dags. Tack för alla bra svar, känns som om det kommer hjälpa mig väldigt mycket!

Mvh Jonas
Prosten
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 10 18, 8:22

Re: Byte från B16 till B18/B20 i en 444 -57

Inläggav Mattias Lavett » 09 10 29, 8:41

Prosten skrev:
Blomquist skrev:
surgubbe skrev:skillnaden är inte mellan duett och pv framvagnsbalk
utan mellan
444/544 B16/b18
Beklagar min felande information. Har en balk liggandes som jag fick
med i en affär med informationen att den var till pv, skulle ha varit pv B16 då tydligen.
Har aldrig haft vare sig PV eller B16-försedd bil.

Det där med kylaren har jag sett flera som har hoppat över. Istället för att byta hela frontenoch kylaren har de använt
rör (dammsugarrör funkar perfekt) för att få vattnet att hamna rätt, är ju spegelvänt B16/B18.

Har du påbörjat projektet?


Det där med kylaren ska jag kolla upp, lät ju lite smidigare att göra så, än att byta front å dona!

Har tyvärr inte gjort mer än att tvätta av bilen, har lite krångel med garage just nu.. Är nämligen så att där jag ska ha Pvn har vi en tank med villaolja som vi ska ta ut, och han som ska göra det kommer inte förens V.46 eller hur det var, så just nu får Pvn stå ute i carporten och frysa. Men men, snart så ska det väll bli lite skruva, kan lägga upp en projekttråd här på forumet när det är dags. Tack för alla bra svar, känns som om det kommer hjälpa mig väldigt mycket!

Mvh Jonas

Finns ombyggnadsatser för nedre kylarör & köpa. (ett bockat rör & slangstumpar) kommer dock inte ihåg vart men har sett såna på skrotmarknader i somras.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Föregående

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster