Gummipluggarna i värmepaketet

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Gummipluggarna i värmepaketet

Inläggav Mattias Johansson » 07 11 22, 8:36

Dum fråga, men åt vilket håll ska de sitta... :oops: Var bara fragment kvar av mina så det var svårt att avgöra från de som satt där. :!:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Krippa » 07 11 22, 9:02

Jag vet inte jag heller men det kanske går att se på sprängskisserna på GCP.
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa

De ska sitta med den större platta sidan inuti värmepaketet

Inläggav LARY » 07 11 22, 10:16

Gummipluggarna skall monteras från insidan av paketet, vilket underlättas av att man har monterat isär de två halvorna. Gummipluggarnas platta sida skall utgöra en distans och gummubussning mot cellpaketet sedan de två halvorna skruvats ihop igen. Jag rekommenderar att även byta gummipackningen vid rören till cellpaketet när du ändå tagit ur det.

Vis av egen erfarenhet vill jag rekommendera att kolla hur pluggarna du köper ser ut. Pluggarna är relativt stora i förhållande till de små hålen som de ska igenom. Var därför noga med att köpa en plugg som har en tapp att dra i för att få pluggarna igenom hålen. Den tappen skärs sedan försiktigt bort med en vass modellkniv eller skalpell efter monteringen. Gummipluggens synliga del blir då att se ut som den ska.

Det är helt enkelt omöjligt att trycka igenom pluggen. Den måste dras igenom hålet från utsidan! Lite smörjmedel på gummipluggen underlättar. Välj något som inte förstör gummit bara.

De gummipluggar som jag beställde från VP Autoparts saknade den nämnda tappen och gick helt enkelt inte att montera. Jag beställde därför nya från Örebro Agenturaffär http://www.agenturaffaren.se. De fungerade perfekt!

Hör gärna av dig om du vill ha bilder på hur de ska se ut. Före och efter monteringen.
Medlem nr 11700 i Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
LARY

Inläggav Mattias Johansson » 07 11 22, 10:49

Som jag misstänkte då Lary... Tackar!

Har nya packningar runt rören också. :wink:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Återvänd till Allmänt om volvo