Kåseri #4

Snacka om nästan vad som helst bara det FÖLJER REGLERNA.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Kåseri #4

Inläggav thomas » 07 12 23, 4:29

Jaha, dan före dopparedan... Skinkan är i ugnen, knäcken är kokad, det doftar grönsåpa och ljusen tindrar. Vad ska man mer göra? Jo, man smiter med gott samvete iväg till garaget för att hälsa lilla pärlan (eller rostbaljan om man så vill, allt beronde på humör) en god jul. Trots allt det är ju jul även för våra bensinpimplande vänner. Jag hade efter lite bök och stök hittat en passande backspegel som jag tänkte montera på passagerarsidan. Själva införskaffandet av den var ett äventyr. En auktion på tradera som, inte bara vart billig. Den var väldigt billig då killen som sålde dem råkade ha sönder den ena av två spelgar. Halva priset på ett redan lågt pris. Tackar! Jag behöver ju endast en spegel dessutom.

Ett gammalt stenskottsskydd som skulle kasseras vart donator till en gummipackning, skruvar letades fram, borrmaskinen dammades av. Min far hjälpte till med sedvanlig måttning... "nej ner, upp, fram.. mer så... nej.. ja.. bra där...". Hålen markerades ut. Med en kirurgs precision borrades två hål. Gummit sattes på plats, skruvarna monterades. Allt vart bara perfekt! Det är underbart att mecka när saker och ting faktiskt fungerar. När man inte stöter på något motstånd eller som kan leverera smolk i ens redan innan grumliga bägare. Men nu, hela operationen tog 5 minuter. Sedan ytterligare 5 minuter för att begrunda skönheten. Som plåster på såren så lade jag in en gammal SE tidning från 1966 i bakrutan. Nu saknar jag bara två saker på rak arm. Det är en vargvissla och en röd glasfiber radioantenn. Så som de hade då... Vilket är mitt uppdrag.

Dagen avslutades med att sitta i bilen och lyssna på radio en liten stund. Bara för att känna doften av gammal bil och känna lugnet, långt borta från julstress, paketångest och matfrosseri. En plats där tiden stått still sedan 1966... det vet jag bestämt, det ligger en tidning i bakrutan som säger det i allafall...

Trevlig helg på er!

/Thomas
Den som hittar n
thomas

Inläggav _hagitch_ » 07 12 23, 9:04

trevlig julläsning :) kanske bilen skulle få sig ett oljebyte så här till jul :P hehe

Återvänd till Off Topic