Kylning i B4B

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Kylning i B4B

Inläggav delinata » 09 09 15, 4:59

Har precis renoverat toppen på en B4B som inte varit igång på 30år. Motorn blir väldigt varm. När jag satte i en 81gr termostat så gick motorn upp i kok. Nu kör jag utan termostat och då funkar det hyfsat men motorn är fortfarande lite varm (nålen pekar lite över medel).
Det verkar som om motorn blir varmare närmast torpedväggen än ute vid pumpen. Har även provat att byta pump ( här finns ju även 2 modeller med olika pumphjul har jag märkt). Jag vill ju gärna ha i en termostat för att kunna ha en konstant temperatur. Något tips någon? Någon som känner igen problemen?
d1
delinata

Re: Kylning i B4B

Inläggav sf1972 » 09 09 20, 6:41

är alla kanaler urspolade? kylaren urspolad? om inte spola ur dessa grejer, toppen förmodar jag att du har spolat ur, eftersom du renoverat den.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav delinata » 09 09 20, 7:26

Allt är renspolat så gott och väl jag kan. Min fundering är om det är ett specifikt B4B problem? Har inte haft samma problem med mina bilar med B16.
delinata

Inläggav sf1972 » 10 03 14, 4:27

Min hade stått i nästan 20 år, och jag tappade bara ur vätskan som fann i kylsystemet, och bytte alla slangar, sen fyllde jag nytt, och den kyler hur bra som helst.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav delinata » 10 08 31, 7:47

Nu så äntligen har jag hittat felet med kylproblemen på motorn. Var nere på VROM med den och fick där ett tips som ledde in mig på rätt spår. Det var en luftficka i värmesystemet till bilen. Detta hade jag luftat ett anta ggr innan men flödet genom värmekranen var inte tillräckligt bra. Hursomhelst nu är detta fixat och det är hur bra som helst.
delinata

Återvänd till Motor