Min galt går varm har den frusit

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Min galt går varm har den frusit

Inläggav jontobee » 09 12 02, 8:38

Nu kom första kylan hit.Jag åkte till jobbet ca 1mil gick hur bra som hälst (vad jag vet). Skulle sedan hem vi 4 tiden åker en kilometer ser att värmenmätaren går snabbt upp lägger handen vid rutan för att känna om det kommer varluft :shock: nix bara kallt fortsäter bilen blir varmare å varmare samt endast kalluft amp lampan lyser. Tillslut hemma motorn jätte varm kollar kylaren inget vatten! remen slapp. Fyller på vatten/glykol (den verkar inte läcka) kör en repa varluft kommer nu som det ska :) forsätter en bit till men den blir bara varmare å varmare nu hemma å börjar fundera :? <vd som kan vara fel. Var remen så slapp att inte pumpen gick? Vad händer då rent tekniskt? har tremostaten börjat strula? Vad tror ni?
jontobee

Re: Min galt går varm har den frusit

Inläggav surgubbe » 09 12 02, 8:59

kylaren har frusit kanske. Känn på kylaren när du kört den varm
är kylaren varm eller är den iskall. översta 5-10 cm ska vara
varm när det är normalt
surgubbe

Inläggav jontobee » 09 12 03, 6:08

surgubbe skrev:kylaren har frusit kanske. Känn på kylaren när du kört den varm
är kylaren varm eller är den iskall. översta 5-10 cm ska vara
varm när det är normalt

Det första jag Kollade faktiskt! Den var varm i överkant sval nere just som du beskriver. Jag trodde nämligen det själv så jag tog ur kylaren upp i lägenheten kolla. Men jag spolade ur den å den var jävligt skitig fast jag spolade hela systemet i sommras.

När jag monterade kylaren igen så pluggade jag in motorvärmaren i 2tim sedan körde jag en vända. Lika igen nålen gick i taket men denna gång stannade jag direkt så allt vatten är kvar i kylaren.

Mina tankar....
Kanke kylaren inte är riktigt tät så den trycker ur sig (frysitsönder)
Termostaten men vad f-a den ska väl inte gå sönder
jontobee

Inläggav ronja » 09 12 03, 9:59

Hejsan!
Inte ovanligt med kärvande termostat så du bör nog kolla den, plocka ur och lägg den i vattenfyllt lämpligt kärl, sätt det på spisplattan värm upp kolla med ex. "köttermometer" om den öppnar på rätt temp.
Har du tur hittar du felet där.
Lycka till. :D
B-O.
Användarvisningsbild
ronja

Inläggav surgubbe » 09 12 03, 3:42

är det så skitigt i kylaren kan det ju vara skit
som fått termostaten att kärva
surgubbe

Inläggav jontobee » 09 12 03, 7:06

Jag hittade en termostat i min 142 som jag har kokat så den fungerar fint pluggar in den i morgon om jag kommer till jobbet med pv`n :roll: . <Måste vara en kombo av det samt att remmen var slapp. Hoppas hoppas
jontobee

Inläggav jontobee » 09 12 04, 6:44

:) Kom till jobbet nu fungerar den igen. Jag älskar min v2 den är självlagande :D nu kyler den som den ska :D . Kanske beror på att det är +2 idag. Måste varit en isprop någonstans. Jag gör rent systemet i allafall.
Tack för tipsen
jontobee

Inläggav ronja » 09 12 04, 12:27

Beläggningar/rost i kylsystemet brukar lossna/sprängas lös vid frysning, så du bör rensa upp/spola igenom hela systemet ordentligt.
:D B-O.
Användarvisningsbild
ronja

Återvänd till Motor