Montering av framruta på 544 inkluderande kromlist...

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Montering av framruta på 544 inkluderande kromlist...

Inläggav finnen75 » 09 08 26, 12:38

Hejsan!

Är det någon som har monterat en framruta i en PV 544 med kromlist? Hur ser tågordningen ut? Sätter man först rutan på plats med gummilist och monterar kromlisten efter eller måste kromlisten monteras på samtidigt med hela paketet?
Användarvisningsbild
finnen75

Re: Montering av framruta på 544 inkluderande kromlist...

Inläggav surgubbe » 09 08 26, 2:37

kromlisten ska monteras i gummilisten innan man sätter rutan i bilen
surgubbe

Inläggav Blomquist » 09 08 31, 7:30

Jag har alltid satt dit kromet sist. Kromlisten bidrar till att "låsa" listen, vilket som är "rätt" ordning vet jag inte.
Man monterar listen på rutan med ett snöre i kanalen, därefter lägger man den till rätta och får någon/något att trycka på rutan medans man pillrar ut snöret inifrån kupén. Jag brukar köra med spännband och telefonkataloger.
Efter detta brukar jag montera en elkabel i kanalen för kromet varefter jag drar ut kabeln samtidigt som jag trycker in kromlisten (ja ja aluminiumlisten om man skall vara petig). Det sista momentet upplever jag som klart svårast. Skall testa det där med kromet först nästa gång och återkommer då med utvärdering, fast det är nog två år tills dess. Minst.

Till sist kan jag tillägga att min erfarenhet är att det är väldigt viktigt att rutan hamnar exakt rätt och att den kan röra sig rätt så mycket i sidled när man drar ut snöret och det är inte bra.
Blomquist

Inläggav Arthursson » 09 08 31, 9:13

bägge funkar ! rutan är lättast att få dit utan kromlist men då blir kromlisten dessto svårare :evil:
Med kromlisten så går det lite trögare att få dit rutan men du slipper jävlas med kromlisten sen så jag föredrar den varianten

ordentligt med såpa i gummilisten där du har snöret så brukar det inte ta många minuter om du ställer ner rutan i underkant och sen drar snöret jämt åt bägge håll och trycker lätt på utsidan är ni två så går det ännu snabbare
Användarvisningsbild
Arthursson

Återvänd till Allmänt om volvo