Denna text hittade jag på Egensajt.se.
Stora ändringar införs idag på EgenSajt fram till den 1:a december!
Från och med idag och fram till den 1:a december kommer vi införa stora strukturella förändringar på EgenSajt. Vad vi kommer göra är grundläggande följande:
1. Reklamfinansiering försvinner och ersätts av låga kostnader för våra kunder. Detta ger ökad möjlighet att ta sitt forum till en ny nivå alternativt flytta in till forumtjänsten EgetForum.se som är gratis och reklamfinansierad.
2. Ökad support till alla kunder och telefonsupport ingår i alla kontotyper.
3. Ny aggressiv och attraktiv domänförsäljning
Vi kommer även behöva ändra var ditt forum finns från
http://dittkonto.egensajt.se/forum/ till
http://dittkonto.egensajt.se/board/Detta kommer att göras nu på tisdag den 9:e
Men /forum/ kommer ändå att leda till /board/ Anledningen är att på /forum/ kommer vi att ha phpbb3.0.7 installerat och driftklart.
Först en liten bakgrund till våra förändringar
Vi har med tiden utvecklat ett av världens mest avancerade och proffesionella webbsystem för webbkonton. I detta system har av olika anledningar folk som bara vill ha ett underhållsfritt forum och inget mer hamnat i. Till en början trodde vi att fler skulle ta tillfället i akt och kanske köpa en domän, skapa emailadresser, sätta upp en egen sida osv, men flertalet har just nu endast ett aktiverat forum på EgenSajt.se. Därför känner vi att vi måste göra något radikalt, och därför kommer man erbjudas att flytta sitt forum till EgetForum.se inom kort. Man kommer även kunna uppgradera sitt forum för att få 100% tillgång till filer och databas.
Vi är medvetna om att våra ändringar medför extra kostnader för våra kunder, och detta beklagar vi, men det är också nödvändigt för att vi ska kunna växa och bli bättre och kunna anställa fler som arbetar med support och teknik. Men vi tycker att våra priser trots allt är mycket konkurrens kraftiga när man betänker vad vi erbjuder.
Detta är även bakgrunden till varför vi har väntat med att uppgradera forumprogramvaran till version 3.0.7 samt att vi väntat med att införa den nya kontrollpanelen.
Tre stora förändringar kommer således att ske
1: Reklamfinanseringen upphör helt, och främst gäller detta det aktiverade och underhållsfria forumet som tidigare har haft reklam.
EgenSajt har tyvärr inte längre möjlighet att erbjuda gratis webbkonton som finansieras av reklam, utan det kostar från 19kr/mån. Vi erbjuder dock att man för 495kr kan flytta sitt forum som ligger på EgenSajt till forumtjänsten EgetForum.se. Att tänka på är att EgetForum.se finansieras av reklam, samt har mindre antal extra funktioner såsom fotoalbum eller blog MOD, och man kan inte editera stilar. Dock erbjuder vi alla som flyttar sitt forum till EgetForum.se ett helt år med reklamfritt!
Detta innebär att alla konton som inte har begärt flytt innan den 1:a december kommer att faktureras för 1år framåt, dvs endast 228kr inkl. moms. För detta får man ett fullfjädrat webbkonto, telefon- och ticketsupport, samt allt är helt reklamfritt!Naturligtvis kan man strunta i att betala fakturan som automatiskt raderas efter en månad i vårt system, men samtidigt kommer ens webbkonto med ev. forum eller blogg stängas ner.För de som väljer att betala och stanna kvar på EgenSajt och som har ett forum som vill kunna ha 100% tillgång till databas och filer. I denna konvertering ingår endast ett standard phpbb3 forum utan sk.
MODs. Priset är preliminärt satt till 890kr, detta därför att arbetet sker helt manuellt och tar 1-2 timmar att utföra. För 1490kr kan man välja valfri forumprogramvara såsom SMF, punbb, vBulletin, IPB osv. Ev. pProgramvarulicens kostnad tillkommer.
Vad som man måste tänka på är att då måste man själv underhålla och uppdatera forumprogramvaran själv. Dock har vi ett sk. Utökat supportpaket där det ingår full hjälp med att uppdatera och anpassa forum, priset är endast 495kr/år.
2: Ökad kvalitet och ökad support och hjälp till kunder
Vi kommer ge alla kontotyper support via ticket- och telefon och öka både kvalitet och mervärde för alla våra kunder. Vi är fast beslutna att de avgifter som vi ska börja ta ut ska komma alla till del!
3: Vi kommer vara billigaste i sverige på att sälja .se domäner för 85:- och .com kommer vi sälja för 59:- inklusive moms.
Och man kan med fördel teckna vårt DNS-konto som är kostnadsfritt och gratis för att administera sin domän med full dns kontroll. Man kan sätta upp omdirigering av webbsida och epost vidarebefodring utan problem.
Förenklad förklaring över de alternativ som erbjuds:
1. Stanna kvar på EgenSajt som vanligt för den låga kostnaden 19kr/mån Passa på att utnyttja allt som ditt konto erbjuder
2. Konvertera forum för att få full tillgång till databas och filer för att ta forumet till en ny nivå, detta för 890kr i engångavgift och sedan 39kr/mån löpande.
3. Flytta forumet till EgetForum.se för 495kr (ett alternativ vi inte rekommenderar men som finns på begäran av några kunder)
Slutligen, när du gör ditt val ovanstående 1-3 så kommer vi i samband med detta uppgradera ditt forum till senaste version, 3.0.7 (om du har ett forum) samt ge dig tillgång till vår nya kontrollpanel för ditt webbkonto (Om du inte väljer att flytta till EgetForum eller inte väljer alls). Tveka inte att fråga oss om du undrar hur du praktiskt ska göra för att välja alternativ, antingen genom att ringa oss på 031-360 87 90 eller skicka en ticket i kundsystemet.
Vanliga frågor:
1. När kan jag välja? - Det kan du göra direkt idag! Du får direkt tillgång till nya kontrollpanelen och om du har forum blir det uppgraderat direkt!
2. Hur väljer jag? - Hör av dig till oss via chatt här i kundcentret, email, kontaktformulär, ticketsystem eller telefon: 031-360 87 90
3. När är sista dagen att välja? - Det är den 1 december, alla konton som inte har valt eller hört av sig kommer att inaktiveras.
4. Vilket alternativ rekommenderar ni? - Utan tvekan och under alla omständigheter är alternativ 1 att föredra. Alternativ 2 kan sedan göras närsomhelst.
5. Jag har sedan en tid betalt för reklamfritt, gäller detta mig? Det gäller även dig, men du behöver inte betala 19kr/mån innan din reklamfria tid går ut.
Övriga vanliga frågor och svar:
1. Jag skapade ett egetforum för några år sedan och det var gratis och reklamfinansierat, det fungerade bra och alla var nöjda.
Sedan ändrar ni namn (sökväg) på mitt egetforum till egensajt.se fast det är ju fortfarande samma forum, varför?
- Detta därför att tjänsten utvecklades till att bli ett webbhotell 2008, och domänen egetforum.se inte längre passar in. Därför skapades en helt ny forumtjänst helt utanför EgenSajt.se i början av 2010 med den nu lediga domänen EgetForum.se
2. Nu vill ni att jag ska betala 495 kr för att ändra tillbaka sökvägen till egetforum igen! Varför?
- Nej, det vill vi inte, utan vi vill att alla ska vara kvar på EgenSajs Webbhotell. Vi har endast lagt in möjligheten att flytta till EgetForum.se på begäran av några kunder. Men eftersom vi inte längre kan finansiera med reklam så behöver vi ta ut en rimlig avgift per månad och då får man ett helt reklamfritt konto och telefon och ticketsupport i priset. Att dra ut ett forum från EgenSajt.se till EgetForum är inget enkelt man gör på en handvändning, det är inte ens samma version på phpbb3 programvaran och inte alls samma kod eller serverplattform, utan det måste göras manuellt och det är nästan 1 timmes manuellt arbete, och det är därför priset är satt till 495kr
4. Jag är fortfarande bara intresserad av att ha samma gratis reklamfinansierade forum som jag startade 2007, varför alla dessa struliga ändringar?
- Därför att vi blivit av med möjligheten att finansiera tjänsten med reklam. En annan anledning är att vi på detta sätt kan öka servicen och få bättre kvalitet på våra tjänster. Gratis konton innebär också att färre ta ansvar för sitt konto och detta ger oss betydligt mer arbete.
Datum publicerat : 2010/10/03 11:42