Ställa tändningen på B16

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Ställa tändningen på B16

Inläggav gentlemannatjuven » 12 05 22, 9:15

Hej allesammans.

Har varit pinsamt inaktiv på det här forumet sen jag fick fart på kärran förra våren. Att vara ute och åka blev roligare än att sitta vid datorn, och andra intressen tog överhanden. Nu har jag hursomhelst stött på problem igen, så här kommer jag gåendes på mina bara knän.
Efter att ha gått fint hela vintern så bestämde sig min 544:a att ta en liten paus och vägrade starta. Har ägnat mycken möda åt att felsöka, byta rotor och putsa tändstift ad absurdum, och har nu kommit fram till den punkt då jag inser att jag måste rekalibrera tändningen. Då uppstår ett gäng enkla frågor för mig som fortfarande lär mig;
Hur hittar man lättast övre dödläge? Läste på ett traktorforum att när rotorn pekar på ettan och man har spel i fyrans ventillyftare står motorn i övre dödläge, men i min värld borde man väl ha spel på ettan när den är i dödläge? Den ska ju precis till att tända och både insug och avgas borde vara helt stängda. Rätta mig gärna så att jag lär mig en gång för alla.

Är det någon idé att köra freestyle och skruva loss klämskruven på fördelaren och stå och snitsa manuellt tills man får motorn att tända? Borde jag ge upp och lämna in bilen på verkstad? Tycker mig varken ha lust eller pengar för något sådant.

Tacksam för all hjälp.
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Ställa tändningen på B16

Inläggav Arne » 12 05 23, 1:27

Då rotorn pekar mot 1:ans tändstift ska det vara spel på ventil 1 och 2. Då har du kompressionsläge. Du kan ju alltid grundinställa tändningen på 10 grader f.ö.d. genom att ansluta en provlampa över brytarspetsen och vrida motorn till lampan tänder och rotorn pekar mot 1:ans tändstift och markeringen på svänghjulet visar på 10 grader. Finjustera med att lossa fördelaren så lampan tänder exakt vid 10 grader. I detta läge borde motorn starta. Tänk på att vrida fördelaren åt rätt håll. Sen bör man ha en stroboskåplampa för att riktigt finjustera tändningen.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Ställa tändningen på B16

Inläggav gentlemannatjuven » 12 05 23, 8:50

Tusen tack! Då har jag ett problem, för spel i ettans ventiler får jag bara i ett läge och det är när rotorn pekar på tvåans tändkabel. Inte kan väl fördelaren helt plötsligt ha hamnat så fel!? Om jag inte har lyckats pajja kamdrevet igen, vill säga... Suck.
Ska prova att göra som du säger och se vad som händer. För visst borde övre dödläget vara någonstans i närheten av när rotorn pekar på ettans kabel? Den gör väl inte två revolutioner bara för att det är fyrtakt? Varifrån får du för övrigt dina 10 grader, är det baserat på personlig erfarenhet? Jag frågar eftersom det i verkstadshandboken står angivet 2-4 grader f.ö.d. som grundinställning. Återigen, tack för att du tar dig tid!
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Ställa tändningen på B16

Inläggav Torbo » 12 05 23, 9:52

gentlemannatjuven skrev:Tusen tack! Då har jag ett problem, för spel i ettans ventiler får jag bara i ett läge och det är när rotorn pekar på tvåans tändkabel. Inte kan väl fördelaren helt plötsligt ha hamnat så fel!? Om jag inte har lyckats pajja kamdrevet igen, vill säga... Suck.
Ska prova att göra som du säger och se vad som händer. För visst borde övre dödläget vara någonstans i närheten av när rotorn pekar på ettans kabel? Den gör väl inte två revolutioner bara för att det är fyrtakt? Varifrån får du för övrigt dina 10 grader, är det baserat på personlig erfarenhet? Jag frågar eftersom det i verkstadshandboken står angivet 2-4 grader f.ö.d. som grundinställning. Återigen, tack för att du tar dig tid!


Det høres ut som fordeleakslngen står feil...
Det er lett å sette den feil, da den vris seg (roterer) ved montering på grunn av skråstilte tenner mot kammen.

10 grader er nok en god erfaringsverdi, da 4 grader er for bensin med lavere oktantall. men 10 grader får du mer sprt i motoren. jeg bruekr 7-8 grader fortenning, men det kan tenkes at 10 er enda bedre?
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Ställa tändningen på B16

Inläggav gentlemannatjuven » 12 05 30, 1:33

Du menar på att fördelaren skulle ha hamnat snett vid remontering? Det låter inte alldeles osannolikt, men jag trodde att fördelaren bara gick att montera på ett enda sätt? Dock tycker jag mig känna ett visst glapp när jag känner på rotorn...
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Ställa tändningen på B16

Inläggav Torbo » 12 05 30, 6:08

Det spørs hvordan den glepper? Er det i rotasjonsretningen, skal det være sånn. Og den veien den fjærer roterer den. Peker rotoren ca. 45 grader feil, kan du bytte litt på pluggledningene sli at de stemmer - ledning til tennplugg en på fordeleren der hvor rotoren peker når det er kompresjon på syl en.
Så, etter som rotoren roterer følger du opp med pluggledning til syl tre og så fire mot fire og så den siste til tennpluggen på syl. to.

Vet ikek om dette er forståelig, men andre kan vel dett like bra?

Det å flytte fordelerakslingen er ille lett med bunnpannan på...
På B18/20 er det lettere..
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Ställa tändningen på B16

Inläggav Inge » 12 06 05, 6:01

Hej Gentlemannatjuven.
Om din bil gick riktigt när du ställde in den i garaget i höstas är det inget fel på fördelarmontaget, om du inte varit där å pillat förstås.
Ett mycket vanligt fel är oxid på brytarna! Antar att du provat att putsa av dem med en dubbelvikt smärjelduk, eller??.
Börja med att felsöka i tändningsledet å ta inte bort fördelaren förrän du är tväsäker på att alla inblandade prylar i tändsystemet är intakta och fungerar korrekt.

Mvh
inge
Inge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 10 12, 1:18

Re: Ställa tändningen på B16

Inläggav gentlemannatjuven » 12 07 26, 7:11

Tack för hjälpsam feedback båda två! Har inte pysslat med bilen särskilt mycket på sistone då jag blev lite less och hade annat roligt på agendan, men nu är jag igång igen.
Har felsökt framifrån och bak och kan konstatera att trots att jag har gnista (har testat tändspolen nu också som är helt ok, men hann ändå köpa en ny universal för säkerhets skull), pumpen får upp soppan till förgasaren, som även den är helt okay och fuktar tändstiften, och kompression finns på alla cylindrar så vill bilen absolut inte starta. Jag har för säkerhets skull också kollat kamdrevet som ju var sprucket och byttes ut sist jag inte fick igång bilen, men det såg helt och fint ut och roterade utan glapp.
Vad finns det mer att felsöka? Jag känner mig något missmodig, och funderar på att sälja bilen på pin kiv om jag nu får igång den någon gång. Har inte rullat en meter i den på hela säsongen, förutom fram och tillbaka ute på gatan för att försöka dra igång den om det nu var startmotorn som var kass.
:(
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Ställa tändningen på B16

Inläggav Torbo » 12 07 26, 7:42

Jeg ville prøvd å flytte tennkablene suksessivt i rotasjonsretningen, elelr i en retning som du har kontroll på. Men mer hvor de står nå. ta helst et par bilder slk at du ser hvor pruggkablene står nå.
Når ventilene vipper på syl. fire, skal rotoren peke på syl. 1. og peteke den på syl. 2, må du flytte tennkabelen dit og de andre tilsvarende videre.
På en B18/20 kunne du ha vridd litt på fordelerakslingen mot oljepumpan, men det går ikke på B16.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron