instrumäntbräda, stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning.
Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B
av antonree » 12 05 27, 2:32
Hej
Fönsterhissarna i båda framdörrarna vill inte stanna kvar i slutläget (när fönstret är helt stängt) utan glider gärna tillbaka en bit vilket ger ett glapp på 1-2 mm högst upp som vinden viner in genom. Jag har aldrig plockat av insidan av dörren som täcker
nismen till fönsterhissen och är rädd för att förstöra något om jag bara "bräcker" loss den. Hur är korrekt sätt att få loss insidan av dörren? Några tips sen till hur jag justerar fönsterhissen på bästa sätt?
hälsningar
anton
-
antonree
-
av Arne » 12 05 27, 6:44
Sträck kedjan, det brukar hjälpa.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
-
Arne
-
av Blomquist » 12 05 30, 11:43
Så här kan man göra för att ta bort dörrsidan.
Tryck dörrpanelen runt vreden så att du kan komma åt mellan den svarta
bakelitringen och själva vredet/handtaget. Du behöver en syl eller liknande för att
trycka ut den lilla sprinten som blottläggs då du trycker mot panelen.
Om du upplever detta som jobbigt kan jag trösta dig med att det är mycket djävligare
att sätta ihop det igen. Dörrhandtaget skruvar du ut med en kryss-spårmejsel. Dörrsidan sitter med clips. En smal spackel eller bred skruvmejsel kan med fördel användas för att bända loss med. Försöka att bända så nära clipsen
som möjligt så slipper du knäcka sönder masoniten. En tygbit runt verktyget så skonas lacken.
Med bortplockad panel kan man med fördel spruta hålrumsvätska i botten av dörren.
Att sträcka kedjan, som Arne skriver, ger sig självt. Det är arbetet med panelen som är den största
delen av operationen.
Lycka till
-
Blomquist
-
av Torbo » 12 05 30, 7:19
Om du lager et slikt, så sparer du tid på jobben:
-
Torbo
-
av antonree » 12 06 09, 3:18
Kanon, tack för tipsen!